• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 18 فروردین 1399
کد مطلب : 97641
+
-

ما برای جنگ جهانی سوم آماده نبودیم

ایمان مهدی‌زاده_پژوهشگر توسعه پایدار

هر بار حادثه‌ای تاریخ بشر را دستخوش تغییر کرد. از کشف آتش گرفته تا عصر فلز و کشاورزی و امروز عصر ارتباطات در سایه پیشرفت علوم مختلف، گونه انسان را پیش برده و قلمروش‌ را افزایش داده است. وقتی در سال۱۹۱۴ جنگ جهانی اول آغاز شد امپراتوری‌های فرتوت عثمانی در روم شرقی و پروس‌ها در اروپای غربی مضمحل شدند. مردم و حکومت‌های سرزمین‌های مختلف جنگیدند و پس از کشتار‌های بسیار، این جنگ خاتمه یافت و جز بیماری، فقر و نکبت برای بشر دستاوردی نداشت.
 صرفاً تعیین حدود جغرافیای سیاسی در اروپا و خاورمیانه تا شرق دور مرزهای انسان‌ها را به‌روی هم بست تا چهاردهه بعد در قالب متحدین و متفقین، دوباره انسان‌ها رودرروی هم قرار بگیرند و یکدیگر را بکشند. پس از پایان جنگ جهانی دوم آسایش و آرامش حاصل از صلح و نوع‌دوستی، ارمغان و ارزش جوامع انسانی شد. در دنیای امروز، جوامع زیادی هنوز درگیر مسائل قدیمی قبیله‌ای هستند و با اطرافیان، همسایگان و حتی دورترها جنگ می‌کنند. 
درحالی‌که بشر تا آرمان یکپارچگی دهکده جهانی و چشیدن طعم صلح، راه درازی دارد وارد مرحله دیگری از جنگ‌های جهانی شده است. کووید۱۹ که تاکنون بیش از یک میلیون انسان را مبتلا کرده و جان هزاران نفر را گرفته، شیپور جنگ جهانی سوم را به صدا در آورده است. 
همانطور که بعد از جنگ جهانی دوم، نگرش، فرهنگ، ادبیات و رفتار ساکنان سیاره آبی تغییر کرد این نبرد نیز زیست و مرگ انسان‌ها را دستخوش تغییرات زیادی کرده است. اکنون گونه انسان در مقابل یک دشمن واحد قرار دارد که حتی بدون میکروسکپ دیده نمی‌شود. انسان در عصر پساکرونا با انسان پیشاکرونا شیوه فکری و رفتاری متفاوتی دارد و ما هنوز برای این تغییرات آماده نبودیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید