• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 23 اسفند 1396
کد مطلب : 9762
+
-

ترور ناکام نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین

ترور ناکام نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین

روز گذشته کاروان رامی حمدالله، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی و ماجد فرج، رئیس سازمان امنیت و اطلاعات این تشکیلات، تنها دقایقی بعد از ورود به نوار غزه مورد هدف یک انفجار تروریستی قرار گرفت. در اثر این انفجار که از طریق بمب کنار جاده‌ای به وقوع پیوست، 2مقام فلسطینی جان سالم به در بردند، اما شماری از محافظان و هیأت همراه آنان در کاروان اتومبیل‌ها زخمی شدند. سفر رامی حمدالله و ماجد فرج در چارچوب مصالحه فلسطینی میان تشکیلات خودگردان با محوریت فتح و جنبش حماس به‌عنوان مسئول مدیریت نوار غزه به این بخش از خاک فلسطین صورت گرفته بود.
اگرچه موج بازداشت‌ها و پیگیری‌های امنیتی بلافاصه بعد از انجام عملیات ترور از سوی مأموران امنیتی حماس آغاز شد، اما اشرف المجدلانی، یکی از مقامات ارشد تشکیلات خودگردان و نزدیک به حمدالله، حماس را مسئول مستقیم این حمله دانسته و بار دیگر خواستار خلع سلاح نیروهای حماس در نوار غزه شد تا زمینه برای ورود نیروهای امنیتی تشکیلات به این منطقه فراهم شود.
این در حالی است که دقایقی بعد از اظهارات تند المجدلانی نسبت به حماس، رامی حمدالله در جریان مصاحبه‌ای که با خبرنگاران در غزه انجام داد گفت: با رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه به توافق رسیدیم که این انفجار تروریستی و اقدامات مشابه آن تنها به سود اسرائیل است و اجازه سوءاستفاده از چنین حوادثی را در جهت ضرر به مصالحه فلسطینی به هیچ‌کس نخواهیم داد.
جنبش مقاومت حماس طی 11سال گذشته حکومت غزه را در دست داشته و با وجود مصالحه ملی، هنوز به‌طور کامل اختیارات حکومتی را به تشکیلات خودگردان محول نکرده است. براساس مصالحه ملی میان فتح و حماس که پاییز امسال با میانجیگری سازمان اطلاعات مصر حاصل شد، قرار بود تشکیلات خودگردان با تشکیل «دولت وفاق ملی» از 4‌ماه پیش مسئولیت کامل امور غزه را در دست بگیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید