• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 23 اسفند 1396
کد مطلب : 9757
+
-

استقبال ریاض از برکناری تیلرسون

استقبال ریاض از برکناری تیلرسون

تنها یک هفته بعد از انتشار گزارش جنجالی شبکه بی‌بی‌سی درباره فشار امارات به دولت آمریکا برای برکناری رکس تیلرسون از منصب وزارت خارجه، خبر برکناری وی، در صفحه توییتر دونالد ترامپ منتشر شد. براساس گزارش بی‌بی‌سی که حالا صحت آن تأیید شده، نارضایتی امارات از تیلرسون در مواضع معتدلانه وی نسبت به بحران قطر ریشه داشته است. انتشار خبر برکناری تیلرسون استقبال گسترده رسانه‌ها و تحلیلگران مصری، سعودی و اماراتی را در پی داشت. شبکه العربیه در گزارش خود با اشاره به این خبر نوشت: تیلرسون تا حد زیادی در پرونده‌های منطقه‌ای ناموفق بود و اختلافات میان او و ترامپ روزبه‌روز رسانه‌ای‌تر می‌شد. از سوی دیگر، عبدالخالق عبدالله، مشاور سیاسی ولیعهد ابوظبی نیز با انتشار این خبر در صفحه توییتر خود نوشت: بدترین وزیر خارجه طول تاریخ آمریکا سرانجام برکنار شد.
از سوی دیگر، هدیل عویس، کارشناس سیاسی سعودی در مصاحبه با شبکه اسکای‌نیوز عربی (وابسته به امارات) گفت: مواضع پمپئو از هر جهت مورد تأیید است، وی به‌طور سنتی مخالف تمامی جریانات اسلام سیاسی است و بدون شک فشارهای آمریکا در دوران وزارت خارجه پمپئو بر اخوان‌المسلمین تشدید می‌شود. از سوی دیگر، او از مخالفان اصلی توافق هسته‌ای ایران بوده و بحران برجام با برکناری تیلرسون (که گفته می‌شود موافق ادامه این توافق بوده) بیشتر از گذشته خواهد شد.
اما در طرف مقابل، تحلیلگران و رسانه‌های نزدیک به اخوان‌المسلمین اخبار مربوط به تغییر وزیر خارجه آمریکا را با بدبینی و نگرانی دنبال کردند. در این زمینه سعید الحاج، نویسنده اخوانی نوشت: برکناری تیلرسون خبر بسیار بدی برای خاورمیانه است، برخی بحران‌های منطقه در سایه تلاش‌های او به‌تدریج به سوی نوعی توازن حرکت می‌کرد، اما حالا با توجه به سیاست‌های پمپئو مشخص نیست این بحران‌ها به چه سویی خواهد رفت.
شبکه الجزیره نیز در لحنی به شیوه برکناری تیلرسون پرداخت و گفت: رفتار عجیب ترامپ بار دیگر به تمام جهان ثابت کرد در مقابل رئیس‌جمهوری غیرقابل پیش‌بینی قرار دارند که ممکن است هر اقدامی از او سر بزند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :