• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 23 اسفند 1396
کد مطلب : 9759
+
-

رئیس جدید سیا کیست؟

رئیس جدید سیا کیست؟

جینا هاسپل هم‌اکنون نایب‌رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکاست. او کارش در سیا را در سال 1985شروع کرد و بیشتر سال‌های فعالیتش در این سازمان را در فعالیت‌های برون‌مرزی گذرانده‌است. سال گذشته همزمان با شروع به‌کار ترامپ، او به‌عنوان نایب‌رئیس سیا انتخاب شد. مایک پمپئو، رئیس سیا هنگام انتصاب هاسپل گفته‌بود: ما خوش‌اقبالیم که کسی با هوش و استعداد و تجربه جینا نایب‌رئیس سیا شده‌است. اما درباره رئیس جدید سیا نکات دیگری هم وجود دارد که نشان می‌دهد نزدیکی فکری زیادی میان او با ترامپ و تیمش وجود دارد.
در سال 2013روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد رئیس وقت سیا جان برنان، یکی از مدیران سیا را برکنار کرده‌است. دلیل این برکناری نقش داشتن این مدیر در یکی از بدترین موارد بدرفتاری و شکنجه فاش شده سیا در دولت جورج بوش بوده‌است. این مدیر که در گزارش واشنگتن‌پست نامی از او برده نشده‌بود، خانم جینا هاسپل است. او شخصا مدیریت یکی از زندان‌های مخفی سیا در تایلند را به‌عهده داشته که به مکان‌های سیاه معروف شده‌بودند. این مکان‌ها در دولت جورج بوش توسط سیا برای بازجویی همراه با شکنجه مظنونان به تروریسم استفاده می‌شد.
دلیل استفاده از زندان‌هایی بیرون از خاک آمریکا برای شکنجه و بازجویی مظنونان تروریسم این بود که قوانین آمریکا نقض نشوند. این پرونده در سال‌های اخیر بسیاری از مقامات ارشد آمریکایی را به موضع‌گیری تدافعی و گاه همراه با عذر‌خواهی واداشته‌است. اما ترامپ تلویحا از بازجویی همراه با شکنجه مظنونان دفاع کرده‌است.
سال گذشته وقتی خانم هاسپل به سمت نایب‌رئیسی سیا انتخاب شد، رسانه‌های آمریکایی و برخی نمایندگان کنگره عمدتا از حزب دمکرات خواستار توضیح او و همچنین رئیس سیا درباره اتهامات مطرح شده درباره شکنجه شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید