• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 16 فروردین 1399
کد مطلب : 97531
+
-

ژنرال بی‌ستاره

دکتر فاوچی، دانشمند سرشناس آمریکایی به قهرمان مبارزه با بحران کرونا در آمریکا تبدیل شده و جور دونالد ترامپ را می‌کشد

ژنرال بی‌ستاره

جواد نصرتی_خبرنگار

در میانه شایعه‌پراکنی و اظهارنظرهای گمراه‌کننده و بی‌اساس دونالد ترامپ در اوج بحران کرونا در آمریکا، دکتر آنتونی فاوچی، چهره علمی سرشناس حوزه بیماری‌های عفونی به ستاره مبارزه با بحران کرونا در کشورش تبدیل شده است.
به گزارش نیویورک تایمز، فاوچی که یکی از مورداحترام‌ترین چهره‌های علمی در آمریکاست، در طول چند دهه و در دولت‌های مختلف آمریکا نقشی تعیین‌کننده در مهار همه‌گیری‌های پیشین داشته است.
او این روزها، با اظهارنظرهای علمی، سنجیده و معقول خود عملا ترمزی بر سخن‌پراکنی‌های بی‌حساب دونالد ترامپ به‌شمار می‌رود. فاوچی، از سال1984 به‌عنوان رئیس انستیتوی آلرژی و بیماری‌های عفونی در انستیتو ملی سلامت مشغول به‌کار است. نام او نخستین بار در زمانی که ویروس ایدز جامعه آمریکایی را به‌لرزه انداخت بر سر زبان‌ها افتاد؛ او در آن دوران بارها در جلسات کنگره حاضر شد و نمایندگان و سناتورهای آمریکایی را درباره همه‌گیری این ویروس توجیه کرد. او از آن زمان یکی از مدیران پیشرو بخش سلامت عمومی در آمریکا بوده و نقشی کلیدی در تحقیقات درباره بیماری‌های واگیردار و تلاش برای یافتن درمان آنها داشته است.
او نفوذ بسیار زیادی دارد و عملا تعیین می‌کند که تحقیقات برای درمان و علاج بیماری‌های واگیردار چه سویه‌ای داشته باشد. فاوچی برای این کار بودجه‌ای نزدیک به 6میلیارد دلار (بودجه سال2020 سازمان زیرنظر او) در اختیار دارد.
فاوچی 79ساله در حالی این روزها به چهره شناخته‌شده ملی در سطح آمریکا و جهان تبدیل شده که از مدت‌ها پیش ستاره جذاب دنیای متفاوت دانشمندان بوده است. او در جامعه علمی از شهرت بالایی برخوردار است و روحیه کاری بسیار سخت‌گیرانه و جنگنده او در میان دانشمندان زبانزد است. او در تمام زندگی حرفه‌ای خود، عادت 11کیلومتر دویدن در ظهر را حتی در بدترین شرایط آب و هوایی ترک نکرده و همین روحیه جنگنده‌اش را در حرفه‌اش هم پیش گرفته است.
دکتر فاوچی البته شرایط پیش‌آمده را کم از جنگ نمی‌داند و درباره آن گفته است: «ما در جنگ هستیم. فکر می‌کنم شرایطی که ما داریم و در آن هستیم در واقع همان چیزی است که ژنرال‌ها و رهبرها در نبردهای پر از خشونت و جنگ حس می‌کنند.»
او برای عبور از این شرایط جنگی، علاوه بر راهکارهای علمی، به فعالیت‌های اجتماعی برای مهار کرونا توجه ویژه‌ای نشان می‌دهد و این روزها به یکی از چهره‌های عمومی در کشورش تبدیل شده است. فاوچی درحالی‌که بر تحقیقات برای تولید واکسن کرونا نظارت می‌کند، از هر فرصتی در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند تا به زبان ساده، شرایط را برای آمریکایی‌ها توضیح دهد و دستاوردها و مشکلات پیچیده علمی را برای آنها قابل‌فهم کند.
بخشی از فعالیت روزمره دکتر فاوچی، تصحیح صحبت‌های گمراه‌کننده و حتی غلط دونالد ترامپ در جلسات توجیهی روزانه است. در واقع، مردم در آمریکا، به جای گوش دادن به ترامپ و دیگر اعضای تیم ویژه مبارزه با کرونا در دولت او، پاسخ سؤالات بی‌شمار خود را در صحبت‌های دکتر فاوچی جست‌وجو می‌کنند.
خود او درباره شرایط پیش آمده به نیویورک تایمز گفته است: «شرایطی که در آن هستیم مثل آب‌خوردن از شیلنگ ماشین آتش‌نشانی است. مردم زیادی هستند که تشنه اطلاعات هستند. باید هر روز روزنامه‌نگاران، اعضای کنگره، فرمانداران و قانونگذاران را توجیه کنیم و اطلاعات تازه را به آنها بدهیم.»
او به صراحت از اختلاف‌نظرهایش با دونالد ترامپ صحبت کرده و گفته است که می‌داند وظیفه‌اش در این شرایط جنگی، چقدر مهم است. در واقع با تلاش‌های او بوده که دولت آمریکا فاصله‌گذاری اجتماعی را قبول کرده است. اصرار او به الزام آمریکایی‌ها به فاصله‌گذاری اجتماعی البته جانش را به خطر انداخته است؛ به‌گزارش سی‌ان‌ان، او یکی از حامیان اصلی این طرح در آمریکا بوده است و به همین‌خاطر، بسیاری از طرفداران ترامپ او را دشمن خود می‌دانند. ترامپ بعد از آن تصمیم گرفت فاصله‌گذاری اجتماعی را اعمال و تمدید کند که فاوچی و دکتردبورا برکس هماهنگ‌کننده اقدامات مهار ویروس کرونا در کاخ سفید، او را متقاعد کردند که تصویب نکردن این محدودیت‌ها می‌تواند جان 100 تا 200هزار آمریکایی را بگیرد.
 میزان تهدیدها علیه او چنان بالا رفته است که دولت آمریکا، برای او چند محافظ تعیین کرده که از او، حتی در خانه‌اش هم مراقبت می‌کنند. مخالفان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در آمریکا معتقدند فاوچی با اصرار بر اجرای این طرح، می‌خواهد با فشار به اقتصاد این کشور، به ترامپ در سال برگزاری انتخابات ضربه وارد کند.
دکتر فاوچی، تا زمانی که ویروس کرونا در آمریکا یک بحران باشد چهره محبوب رسانه‌ها و مردم خواهد بود و به‌نظر نمی‌رسد که او به این زودی، از عرصه عمومی کنار برود تا به تحقیقاتش در سازمان زیرنظرش بپردازد. او پیش‌تر درباره اینکه ویروس کرونا تا چه زمانی بر زندگی مردم اثر خواهد گذاشت گفته است: «ما برای ویروس زمان تعیین نمی‌کنیم بلکه این ویروس است که برای ما جدول زمانی تعیین می‌کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید