• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 23 اسفند 1396
کد مطلب : 9743
+
-

افزایش سرعت اینترنت در چالش تأمین سرمایه

وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با همشهری: اگر مشکل تامین مالی حل شود تا 1/5 سال آینده می‌شود فناوری اینترنت را به VDSL ارتقا داد

اینترنت
افزایش سرعت اینترنت در چالش تأمین سرمایه

محمد کرباسی/ دبیر گروه دانش و فناوری

تغییر تعرفه‌های اینترنت باعث شده تا خیلی از مشترکان نسبت به گذشته خیلی کمتر دغدغه مصرف حجم را داشته باشند. اما سرعت اینترنت ثابت هنوز دغدغه کاربرانی است که سال‌هاست در حسرت تجربه اینترنت با سرعت و کیفیت بالا باقی مانده‌اند. براساس آمارهای جهانی در مقابل حداقل ۴۰ میلیون کاربر اینترنت موبایل در ایران فقط ۱۰ میلیون مشترک اینترنت ثابت وجود دارد. میانگین سرعت اینترنت ثابت کشور چیزی در حدود ۹.۵۹ مگابیت بر ثانیه است و ایران در میان کشورهای جهان از این لحاظ رتبه بد ۱۰۸ را دارد.


اینترنت همراه هر چند در همه کشورها فراگیر است اما هیچ‌وقت به‌خاطر قیمت گران و حجمی بودن آن در هیچ کشوری به‌عنوان اینترنت اصلی و مصرفی کاربران مورد استفاده دائم قرار نمی‌گیرد. در واقع کاربران کشورهای جهان از اینترنت موبایل بیشتر برای کارهای با حجم دانلود پایین استفاده می‌کنند و این اینترنت ثابت است که نیازهای آنها را مثلا برای دیدن فیلم‌های آنلاین با کیفیت بالا (HD و بالاتر)، تلویزیون اینترنتی و موارد دیگری که نیاز به سرعت و حجم بالای دانلود دارند برآورده می‌کند.


وزیر ارتباطات به تازگی اعلام کرد براساس برنامه‌ مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تا پایان برنامه ششم خانوارها باید از اینترنت ۲۰مگابیت بهره‌مند شوند. اما مشکل کجاست که اکنون مردم نمی‌توانند از کیفیت و سرعت بالای اینترنت بهره‌مند شوند؟

 

 

نیاز به فناوری‌های جدید


به‌عنوان نمونه هم‌اکنون ISP‌ها سرویس ADSL  را با سرعت ۱۶ مگابیت بر ثانیه عرضه می‌کنند اما فقط 5 درصد از مشترکان هستند که می‌توانند این سرعت را داشته باشند و عملا اکثر کاربران روی خطوط قدیمی تلفن یا همان کابل مسی نمی‌توانند به سرعت بیشتر از 3یا 4مگابیت بر ثانیه برسند. مشکل کار در همین کابل مسی است که برای تلفن درنظر گرفته شده بود اما برای انتقال دیتا توان لازم را ندارد. فناوری ADSL یا همان اینترنت روی خط تلفن ثابت در حال منقرض شدن است.


محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با همشهری در این رابطه می‌گوید: کابل مسی واقعا در ماجرای سرعت اینترنت یک دست‌انداز و چالش بزرگ برای کشور است اما اگر سرمایه موجود باشد خیلی زود می‌توان در این رابطه با استفاده از فناوری‌های جدید به نتیجه رسید.

 

 

تلاش برای جذب سرمایه


سال‌هاست که استفاده از فناوری‌های جدید برای افزایش سرعت اینترنت در میان مشکلات مختلف رها شده است. اکنون اما به‌نظر مشکل اصلی مسئله مالی است. وزیر ارتباطات در این رابطه می‌گوید: اشکال این است که یک ظرفیت آماده به‌کار در مخابرات ایران داریم اما پول نیست. FCP‌ها به اندازه کافی منابع ندارند. استراتژی ما این بوده که ۱۷ شرکت FCP را به ادغام شدن تشویق کنیم. استراتژی دیگر این است که با توجه به محدودیت جذب سرمایه خارجی آنها بروند و از ظرفیت تامین مالی در بورس استفاده کنند.


آذری جهرمی در گفت‌وگو با همشهری تأکید دارد: اگر مشکلات سرمایه‌گذاری حل شود ظرف یک تا 1.5سال می‌توانیم بخش عمده پوشش جمعیتی را به VDSL ارتقا دهیم.


 او در پاسخ به این سؤال که اگر این سرمایه تامین نشود چه کاری برای افزایش سرعت اینترنت ثابت می‌تواند انجام شود می‌گوید: اگر احساس کنم این مرحله پیش نمی‌رود و مشکل تامین سرمایه حل نمی‌شود، باید موضوع را به دولت ارجاع دهیم و بخواهیم دولت کمک کند.

 

 

مکث

تفاوت فناوری‌ها

 

VDSL نسل جدیدی از فناوری DSL روی بسترهای کابل‌های شبکه است. نخستین تفاوت ADSL با VDSL این است که اولی از خطوط تلفن ثابت شهری برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند، درحالی‌که VDSL بر بسترهای کابل است و نیاز به کابل‌کشی و نصب کابل دارد. سرعت دانلود روی اینترنت VDSL نزدیک به ۵ برابر سرعت دانلود ADSL است و به مرز ۶۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد. مودم VDSL هم با ADSL متفاوت است. این روش آپگرید ساده‌تر و ارزان‌تری به‌حساب می‌آید؛ فراتر از VDSL اما به FTTH یا همان فیبر نوری مشهور است. این اینترنت که در کشورهای مختلف جهان فراگیر شده و مسئله‌ای عادی به‌حساب می‌آید می‌تواند تا سرعت یک گیگابیت بر ثانیه را تامین کند. در این نوع اینترنت دیگر خبری از کابل‌های مسی یا خطوط تلفن نیست و کابل‌های فیبرنوری انتقا‌ل‌دهنده اطلاعات هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید