• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 25 اسفند 1398
کد مطلب : 97274
+
-

رونق دوباره صنعت الکل‌سازی

با آنکه همه ظرفیت‌های تولید الکل فعال شده؛ ولی شواهد میدانی نشان می‌دهد که حجم تولید الکل هنوز با میزان رشد مصرف پس از شیوع ویروس کرونا متناسب نیست

رونق دوباره صنعت الکل‌سازی

به‌دنبال شیوع ویروس کرونا و افزایش مصرف الکل و مواد ضد‌عفونی‌کننده، وزارت صنعت از یک طرف مجوز‌های تولید الکل را تا اطلاع ثانوی حذف کرده و از سوی دیگر 2کارخانه تولید الکل را که سال‌ها فعالیت‌شان متوقف بود را دوباره فعال کرده است. با وجود این به‌نظر می‌رسد با توجه به کمبود شدید الکل، بازار هنوز نیازمند تاسیس خطوط جدید تولید الکل است.
به گزارش همشهری، شیوع کرونا مصرف محصولات مرتبط با این ویروس ازجمله مواد شوینده و الکل را درکشور به‌شدت افزایش داده است.با وجود اینکه به‌نظر می‌رسد در مورد تولید مواد و محصولات شوینده مشکلی در کشور وجود نداشته باشد، اما در مورد تولید الکل آمار و مستندات دقیقی در دست نیست؛ اما شواهد میدانی نشان می‌دهد که ایران با کمبود زیاد تولید الکل به‌ویژه پس از گسترش ویروس کرونا مواجه است. برخی برآورد‌ها نشان می‌دهد؛سالانه بین 25تا 30میلیون لیتر الکل اتانول یا طبی در کشور تولید می‌شود. گفته می‌شود به‌دلیل شیوع ویروس کرونا این مصرف دست‌کم تا چند برابر افزایش خواهد یافت. اگرمیزان مصرف ماهانه الکل را بعد از شیوع ویروس کرونا به ازای هر نفر به‌طور میانگین نیم لیتر درنظر بگیریم می‌توان گفت؛ مصرف ماهانه الکل درکشور بعد از شیوع کرونا به 40میلیون لیتر و سالانه به 480میلیون لیتر خواهد رسید که با توجه به تولید سالانه 30میلیون لیتر الکل طبی، سطح تولید الکل برای مصارف مقابله با کرونا جوابگوی میزان مصرف نیست.
هم‌اکنون مشخص نیست چه تعداد کارخانه تولید الکل در کشور فعال هستند، اما برخی اطلاعات نشان می‌دهد؛ 70درصد از کل الکل تولیدی کشور درکارخانه الکل رازی با ظرفیت سالانه 20میلیون لیتر تولید می‌شود. این آمار ابتدایی، نشان می‌دهد ایران به‌شدت به احداث کارخانه‌هایی برای تولید بیشتر الکل برای مقابله با شیوع ویروس کرونا نیازمند است. بر همین اساس وزارت صنعت از هفته گذشته تلاش کرده است تا از یک طرف دریافت مجوز برای تولید الکل را فعلا ملغی و از سوی دیگر تلاش کند تا کارخانه‌های قدیمی را احیا کند؛ با این حال به‌نظر می‌رسد با توجه به تفاوت آماری سطح تولید و میزان مصرف باید اقدامات بیشتری برای تولید الکل در کشور انجام شود.

بازگشت کارخانه‌های از دور خارج شده
همزمان با آزاد شدن تولید الکل، با اقدامات وزارت صنعت 2کارخانه تولید الکل یعنی کارخانه تولید الکل فسا و شمس که قبلا به دلایل مختلف فعالیت‌شان متوقف شده بود دوباره به مدار تولید برگشتند. کارخانه تولید الکل فسا سالانه 700هزار لیتر و کارخانه الکل‌سازی‌ شمس سالانه 8میلیون لیتر الکل تولید می‌کنند.کارخانه تولید الکل فسا پیش از این به‌دلیل بدهی‌های بانکی تعطیل شده بود. در همین رابطه احمد موسوی، رئیس‌کل دادگستری فارس با اشاره به اینکه یک واحد تولیدی با ظرفیت روزانه ۲ هزار لیتر الکل سال‌هاست به‌دلیل بدهی تعطیل بوده است، گفت: با پیگیری و تلاش دستگاه قضایی، جلساتی با مدیران مربوطه، مالک کارخانه تشکیل و پس از تمهیدات لازم و ازجمله صدور مجوز لازم برای امین اموال برای راه‌اندازی این واحد تولیدی این کارخانه فعالیت‌اش را آغاز کرد.
کارخانه الکل‌سازی‌ شمس نیز که از سال 1313فعالیتش را آغاز کرده از 2 دهه قبل به‌تدریج فعالیت تولیدی‌اش کم و نهایتا متوقف شده است. قرار است بخش خصوصی، ۱۵۰میلیارد تومان برای بازگشایی الکل‌سازی‌ شمس سرمایه‌گذاری کند و روزانه 22هزار لیتر الکل در این کارخانه تولید شود. کارخانه الکل‌سازی‌ شمس پیش از این بزرگ‌ترین کارخانه تولید الکل در ایران بوده و درصد خلوص الکل آن بسیار بالاست.
همزمان با راه‌اندازی خط تولید الکل طبی با کیفیت و خلوص بالا در کارخانه الکل‌سازی کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، تولید روزانه الکل در این کارخانه هم به ۱۵هزار لیتر رسید. مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در این‌باره گفت: در فاز نخست روزانه ۱۵ هزار لیتر الکل در کارخانه الکل‌سازی‌ هفت تپه تولید می‌شود که این ظرفیت در فاز دوم تا ۴۰ هزار لیتر در روز افزایش می‌یابد. امید اسدبیگی تأکید کرد: نخستین محصول الکل تولیدی کارخانه الکل‌سازی‌ هفت تپه به سازمان زندان‌ها ارسال می‌شود تا برای ضدعفونی ندامتگاه‌ها و زندانیان مورد استفاده قرار گیرد.
او با بیان اینکه تولید الکل در کارخانه هفت تپه ازجمله صنایع جانبی این شرکت است، گفت: محصول الکل تولیدی در کارخانه الکل‌سازی‌ هفت تپه با خلوص ۹۶درصد برای مصارف پزشکی و بیمارستانی و با خلوص ۷۰ درصد برای مصارف خانگی به‌منظور ضدعفونی، تولید و عرضه می‌شود.
 او افزود: فاز دوم کارخانه الکل‌سازی‌ هفت تپه درصورت حمایت لازم در کمترین زمان ممکن با ظرفیت تولید روزانه ۴۰هزار لیتر الکل به بهره‌برداری می‌رسد. بخشی از الکل تولیدی در کارخانه الکل‌سازی‌ نیشکر هفت تپه برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا به‌صورت رایگان در اختیار شبکه بهداشت و درمان منطقه و مردم قرار گرفت. کارخانه تولید الکل با ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه راه‌اندازی شده است.

حذف مجوز تولید الکل
وزارت صنعت هفته قبل به‌دلیل نیاز و افزایش شدید مصرف الکل برای مقابله با کرونا اعلام کرد: تولید الکل در کشور تا اطلاع ثانوی نیازمند هیچ‌گونه مجوزی از سازمان‌های صمت نیست.حسین‌مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، با صدور ابلاغیه‌ای تأکید کرده است: براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا در وزارت صنعت، معدن و تجارت و با توجه به اعلام آمادگی برخی از واحدهای تولیدی برای تولید الکل مورد نیاز کشور، تولید الکل بدون مجوز در واحدهای تولیدی امکان پذیر است. بدیهی است الکل تولید شده در این واحدها، صرفا براساس حواله‌های سازمان غذا و دارو و تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها، بین مراکز تولیدکننده ژل و مواد ضدعفونی‌کننده توزیع خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید