• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 25 اسفند 1398
کد مطلب : 97273
+
-

تفحص مجلس از متهمان واردات کرونا

سخنگوی کمیسیون اصل 90مجلس: مجلس موضوع تداوم پرواز برخی ایرلاین‌ها به چین را در قالب تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی دنبال خواهد کرد

تفحص مجلس از متهمان واردات کرونا

انتقال ویروس کرونا از طریق حمل‌ونقل هوایی، یکــی از قــوی‌ترین سناریوهایی بود که از نخستین روزها برای ورود این ویروس به ایران مطرح شد و بر همین اساس کمیسیون اصل 90مجلس نیز طرح تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی کشوری را به هیأت رئیسه مجلس ارائه داد. حالا بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90مجلس با اشاره به مسائلی که در مورد تداوم پروازهای یک ایرلاین ایرانی به چین مطرح می‌شود، می‌گوید: هر زمان موضوع تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی کشوری در کمیسیون مطرح شود یک بند دیگر مربوط به پرواز ایرلاین‌ها به چین بعد از شیوع کرونا هم به آن اضافه خواهیم کرد.
به‌گزارش همشهری، از نخستین روزهایی که رسماً مقامات چینی شیوع ویروس کرونا در ووهان را تأیید کردند، کشورهای مختلف مراودات خود با چین، به‌خصوص در حوزه حمل‌ونقل هوایی را محدود کردند. در این وضعیت ایران نیز با تصمیم ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد همه پروازها را به این کشور تعلیق می‌کند و فقط به‌صورت موردی و با درخواست وزارت امور خارجه و تحت نظارت وزارت بهداشت هواپیماهایی را برای بازگرداندن اتباع ایرانی در چین یا ارسال و دریافت کمک‌های پزشکی به این کشور اعزام می‌کند. 
حواشی کرونایی یک ایرلاین در شرایطی که گفته می‌شد همه پروازهای سیستمی و برنامه‌ریزی شده میان ایران و چین تا اطلاع ثانوی تعلیق شده است، در فضای مجازی شواهدی از تداوم پروازهای مسافری ایرلاین ماهان ایران در مسیر چین منتشر شد که البته هم سازمان هواپیمایی کشوری و هم ایرلاین ماهان آن را تکذیب و تأکید کردند این پروازها براساس پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا بوده و به حمل‌ونقل معمول مسافران اختصاص ندارد. 
در این میان دیدار عرب‌نژاد، مدیرعامل ماهان با سفیر چین و اعلام آمادگی این ایرلاین برای کمک به چین باعث شد فرضیه‌ها و شایعات مجازی درباره ادامه پروازهای ماهان به چین قوت بگیرد و مجلس را نیز به این ماجرا حساس کند. ناگفته نماند توییت سفیر چین در تهران با انتشار تصاویری از یک دیدار، به زبان فارسی نوشته بود: «دیداری با مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان داشتم که براساس آن عرب‌نژاد اعلام کرده ماهان مایل به ادامه همکاری با چین است.» همچنین در افزایش شک و تردید نسبت به تداوم پروازهای ماهان به چین مؤثر بود. برخی از کاربران فضای مجازی مدعی بودند ماهان در حال جابه‌جایی اتباع چین از مبدأ کشورهای ثالث است و باعث شده از طریق پروازهای کانکشن میان کشورهای ثالث، چین و ایران، ویروس کرونا وارد کشور شود.

تکذیب سازمان هواپیمایی
تقریباً از نخستین روزی که شایعات تداوم پروازهای ماهان به چین مطرح شد، سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را بارها تکذیب کرد. حتی روز جمعه نیز رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: شرکت هواپیمایی ماهان هیچ مجوزی برای انجام پروازهای مسافری به چین ندارد و پروازهای باری نیز بنا بر ضرورت با نظارت وزارت بهداشت انجام می‌شود. 
به گفته او، چنانچه پروازهای باری هم به‌ضرورت انجام شود، این کار تحت نظارت وزارت بهداشت و با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌شود و در این پروازها تمام اقدامات پیشگیرانه برحسب نیازها انجام و نظارت عالیه بر آنها اعمال خواهد شد.

نظر متفاوت مجلس
در این میان تهمت‌زنی‌ها و تکذیبیه‌هایی که درباره تداوم پرواز میان ایران و چین مطرح می‌شود، سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مجلس موضوع تداوم پرواز برخی ایرلاین‌ها به چین را در قالب تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی دنبال خواهد کرد. بهرام پارسایی می‌افزاید: ما پیش‌ازاین تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی و سقوط هواپیماها در ایران را به هیأت رئیسه مجلس ارائه کرده بودیم که این تحقیق و تفحص به کمیسیون مربوطه ارجاع شده است، هر زمان این موضوع در کمیسیون مطرح شود یک بند دیگر به آن اضافه خواهیم کرد که مربوط به پرواز ایرلاین‌ها به چین بعد از شیوع کروناست. 
او معتقد است: حتی اگر احیاناً جلسات مجلس تشکیل نشود، انتظار می‌رود قوه‌قضاییه رأسا به این موضوع ورود کند؛ زیرا متهم ردیف اول کسانی هستند که با وارد کردن ویروس کرونا با جان و سلامتی مردم بازی کردند و اتهام این افراد، سنگین‌تر از کسانی است که ماسک احتکار می‌کنند. پارسایی با تأکید بر اینکه درصورت کنترل مبادی ورودی و توقف پروازها به چین، هزینه‌های فعلی به مردم و کشور تحمیل نمی‌شد، می‌گوید: پروازهای ایران به چین در حالی تداوم پیدا کرد که سایر کشورها پروازهای خود را به این کشور متوقف کرده بودند و یک ایرلاین ایرانی می‌گفت که برای وارد‌کردن کالای پزشکی به این کشور می‌رود درحالی‌که هم مسافر می‌برد و هم مسافر بقیه کشورها را جابه‌جا می‌کرد. به عقیده او، ادعای وارد کردن کالای پزشکی در شرایطی که حتی پزشکان و پرستاران از وسایل لازم برای مبارزه با این ویروس محرومند ادعایی مضحک بیش نیست. پارسایی می‌افزاید: حتی مدیرعامل این ایرلاین با سفیر چین نشست و با افتخار گفت که ما مسافر جابه‌جا می‌کنیم و این اتفاق در شرایطی افتاد که حتی کروی پروازی هم بدون نظارت و قرنطینه به‌راحتی تردد می‌کردند.

   پروازهای ماهان به چین باری و لجستیکی است
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در برنامه‌ای رادیویی با بیان اینکه هیچ پرواز مسافری به کشور چین انجام نمی‌شود، گفت: پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به چین باری و لجستیکی است. به گفته او، تمام این پرواز‌ها تحت نظارت وزارت بهداشت انجام می‌شود. اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا پروازها به مقصد چین عامل ورود ویروس کرونا به کشور بوده، افزود: متأسفانه برخی افراد و برخی از رسانه‌هایی که خیرخواه مردم نیستند چنین اخبار کذبی را مطرح کرده‌اند. او با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی عضو و زیرمجموعه ستاد مبارزه با کروناست، اظهار کرد: از روز‌های ابتدایی که این ویروس در چین مشاهده شد و هنوز ستاد مبارزه با کرونا تشکیل نشده بود، در ۱۷ بهمن‌ماه جلسه اضطراری به ریاست جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل و در آن جلسه تصمیم گرفته شد که تمام پرواز‌های مستقیم ایران به چین قطع شود. او تأکید کرد: تمام پرواز‌ها تحت نظارت وزارت بهداشت انجام شد و حتی در داخل هواپیما هم بخشی برای قرنطینه لحاظ شد تا دانشجویان و مسافرانی که از کشور چین وارد این هواپیما شده‌اند مشکلی برای ورود به ایران نداشته باشند، تمام این هواپیما‌ها، بدون مسافر به کشور چین پرواز کردند و ما حتی برای ارسال هواپیمای اختصاصی هم برای چین یک هفته منتظر دریافت مجوز بودیم.اسلامی افزود: هیچ پرواز مستقیم مسافری به کشور چین صورت نگرفته و هیچ بلیتی هم فروخته نشده است. اگر موردی در این مورد زمینه ثبت شده است، باید اعلام شود تا سازمان هواپیمایی با این شرکت هواپیمایی به‌شدت برخورد کند. وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: هم‌اکنون پرواز‌هایی که انجام می‌شود مربوط به پرواز‌های باری است. کالا‌های بهداشتی از کشور چین به ایران ارسال می‌شود و تمام این پرواز‌ها تحت نظارت وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کروناست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید