• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 25 اسفند 1398
کد مطلب : 97270
+
-

خرید شب عید کار دست تبریزی‌ها داد

سیدمرتضی احمدپور
 تبریز- خبرنگار


رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز: با تداوم روند شیوع کرونا در استان  امکان ابتلای 300 هزار نفر به این ویروس وجود دارد
طبق اعلام وزارت بهداشت، آذربایجان شرقی در ابتلا به ویروس کرونا از رتبه 13 کشوری به رده چهارم رسید. آمار مبتلایان به کرونا در این استان طی 24 ساعت از قم و گیلان سبقت گرفت و حالا مردم تبریز و شهرهای دیگر بیشتر از هر زمان دیگری کرونا را نزدیک به خود احساس می‌کنند. 
این اتفاق در حالی رخ داده که در روزهای گذشته مدیریت استان با چالش ازدحام شهروندان و دستفروش‌ها در محدوده بازار مواجه بود. شهروندانی که طبق سنت هر سال از سراسر استان برای خرید شب عید به بزرگترین بازار خشتی جهان در تبریز مراجعه می‌کردند تا علاوه بر خرید شب عید، عاملی هم برای گسترش و شیوع ویروس کرونا در شهرها باشند. 
شهرهای شبستر و مراغه در روزهای اخیر التهاب وصف‌ناپذیری از بیماری را تجربه کردند و بیمارستان جدید امام علی(ع) در مراغه دیگر ظرفیت خالی ندارد. با وجود هشدارهای جدی کارشناسان سلامت در مورد خطر ازدحام در بازار، مدیران استانی برای تعطیلی یا عدم تعطیلی بازار دچار دو دستگی شدند. بخشی از مدیران معتقد به تعطیلی اجباری بازار برای حفظ سلامت مردم بودند و بخشی دیگر این تعطیلی را موجب صدمات اقتصادی و فرهنگی می‌دانستند. ولی در آخرین روز هفته گذشته جمعیت مردمی حاضر در بازار آنچنان افزایش یافت که در نهایت با حضور نیروهای انتظامی بساط دستفروشان جمع و بازار قدیمی هم تعطیل شد. اما به نظر می‌رسد که کار از کار گذشته و ویروس کرونا همسایه مردم استان شده است. 
محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز معتقد است:  با تداوم روند فعلی امکان ابتلای 9 درصد جمعیت استان یعنی حدود 300 هزار نفر در روزهای آتی محتمل است. در این میان اگر تنها 40 هزار نفر به مراقبت‌های ویژه احتیاج داشته باشند، آذربایجان شرقی نیازمند 10 برابر ظرفیت بیمارستان‌های خود خواهد بود. وی همچنین می‌گوید: اگر مردم همراهی کنند، انتظار می‌رود که ویروس تا دو هفته دیگر زمین‌گیر شود، اما در صورت عدم همراهی شاهد افزایش سه برابری آمارها خواهیم بود.
البته طبق روال همیشه مدیران استانی توپ را به زمین شهروندان انداختند و مقصر شیوع لجام گسیخته کرونا را مردم و تداوم فعالیت بازار معرفی کردند. در حالی که اگر با تصمیم جدی مسئولان بازار و بساط رنگارنگ شب عید تعطیل می‌شد، دیگر مردم و دستفروشان هم شوق حضور گسترده در مرکز شهر را نداشتند. 
شاید بتوان گفت که قرنطینه خانگی هم در تبریز کارکرد خود را از دست داده چرا که کارشناسان سلامت در استان اعلام کرده‌اند درحال حاضر ده‌ها هزار مبتلا به ویروس کرونا در منازل خود با این بیماری دست و پنچه نرم می‌کنند. این شرایط در مناطق حاشیه‌ شهر و روستاهای محروم قابل توجه‌تر است. آن هم در حالی که بسیاری از مردم اعتقاد به درمان‌های خانگی و سنتی به جای مراجعه به پزشک و بیمارستان دارند و با این اوصاف باید چشم انتظار بحران‌های عمیق‌تر و تداوم زنجیره انسانی ویروس و در نهایت افزایش آمار تلفات کرونا در این منطقه باشیم. از سوی دیگر بسیاری از شهرهای استان این روزها با بازگشت فصلی مهاجران و کارگران از تبریز، تهران و کرج به زادگاه خود مواجه هستند. آنهایی که شاید ناقل ویروس به مناطق محل سکونت خود باشند. مناطقی که از کمترین امکانات تشخیصی و درمانی برخوردار هستند و در صورت ابتلای افراد باز هم زنجیره سفر به بیمارستان‌های معین تداوم خواهند داشت و دامنه شیوع گسترده‌تر می‌شود. آنگونه که دانشگاه علوم پزشکی هم اعلام کرده موج بعدی کرونا در استان در مناطق محروم است و باید با تدبیر مدیریت ارشد استان و فرمانداران، ورود خودروها و اشخاص غیرساکن به مناطق محروم محدود یا با نظارت‌های جدی‌تری صورت بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید