• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 25 اسفند 1398
کد مطلب : 97262
+
-

آخرین اظهارات محیط‌زیستی کلانتری

خودروهای یورو4 پلاک نمی‌گیرند مگر آنکه دستور از بالا باشد/ 44هزار پرنده مهاجر با سم بوتولیسم تلف شدند/ شکارچی خارجی برای یک حیوان 20هزار دلار می‌دهد / کوه زباله آرادکوه باید به کویر شرق تهران برود

زهرا رفیعی_خبرنگار

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در آخرین روزهای سال سخت98 برای چندمین‌بار در مورد پرندگان میانکاله، آلودگی هوای تهران، تالاب‌خواری، تعیین تکلیف آرادکوه و شکار اظهارنظر کرد.
تلفات پرندگان میانکاله به‌رغم مهاجرت آنها همچنان ادامه دارد. به‌گفته برخی از فعالان محیط‌زیست، 50هزار پرنده مهاجر امسال به کوچ نرسیدند و مرگشان در جای جای میانکاله گزارش شد. هنوز اتفاق نظر در مورد علت مرگ آنها وجود ندارد. سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز همچنان معتقد است بوتولیسم عامل مرگ پرندگان میانکاله است.
عیسی کلانتری در اظهاراتی که سازمان حفاظت محیط‌زیست آن‌را نشر داده است با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی مسئول پاسخگویی به‌علت مرگ پرندگان در میانکاله است، گفت: ۴۳ تا ۴۴هزار پرنده در میانکاله بر اثر سم بوتولیسم تلف شدند. این سم در شرایط بی‌هوازی شروع به تولید می‌کند. از طرفی ارتفاع آب دریا پایین‌تر از میانکاله است و حقابه ورودی به میانکاله را نیز با سد و پمپ برداشت کرده‌اند و به‌دلیل نرسیدن آب به میانکاله و ایجاد شرایط بی‌هوازی، میکروب‌ها تولید سم کرده‌اند.
سمی که عیسی کلانتری از آن سخن می‌گوید، این قدرت را دارد که با هر نانو گرم جان ۵ نفر را بگیرد و اکنون نیز در جسم پرندگان بی‌جانی است که لاشه‌شان سر از بازارهای روز شهرهای اطراف میانکاله درآورده است و کسی را نیز یارای مقابله با آنها در جلوگیری از عرضه نکردن لاشه‌های مسموم نیست. با گرم شدن هوا مهاجرت پرندگان به نقاط دیگر آغاز شده است. ولی به‌نظر می‌رسد در این چند ‌ماه باقی مانده تا بازگشت دوباره برای جلوگیری از قتل‌عام آنها و از بین بردن شرایط ایجاد سم بوتولیسم با هر منشایی، باید اقدامات ضروری صورت گیرد.

کوتاه نمی‌آییم مگر دستور از بالا باشد
در شرایط فعلی که به‌دلیل انتشار وسیع کرونا کاهش تردد در خیابان‌ها مشهود است، انگشت اتهام از خودروهای شخصی برای آلودگی هوای تهران برداشته شده و سوخت نیروگاه‌های اطراف تهران در صدر فهرست آلاینده‌ها نشسته است. عیسی کلانتری با این توضیح که عمده نیروگاه‌های تهران در سمت غرب تهران مستقر هستند و وزش باد تهران از غرب به شرق است و کوه‌ها و برج‌های متعدد شرق تهران سد راه جریان هوا می‌شوند، از صنعت خودروسازی تلویحا حمایت کرد و گفت: «صنعت ما دچار مشکل نیست خودروهای ما فرسوده‌اند». او آمارهایی در مورد فرسوده و غیراستاندارد بودن درصد بالایی از خودروهای شخصی، موتورسیکلت‌ها، کامیون‌ها و مینی‌بوس‌ها ارائه کرد و گفت: عامل اصلی آلودگی هوا در کشور وسایل حمل‌ونقل هستند و قرار نیست که سال آینده با خودروهای با استاندارد یورو4 کنار بیاییم.
کلانتری از جلسه هفته گذشته خود با مدیران عامل 2 خودروساز بزرگ کشور خبر داد و گفت: به مدیران عامل 2 خودروساز بزرگ گفتم با عرضه خودروهای یورو4 موافقت نمی‌کنیم چون جان مردم برایمان اهمیت دارد و از نظر ما پلاک‌گذاری متوقف خواهد شد مگر اینکه بالادستی‌ها اجازه دهند.
تعداد پرونده‌های قضایی در استان‌های حاشیه تالاب‌ها بیانگر آن است که یکی از اصلی‌ترین مشکلات محیط‌زیستی تصرف زمین‌های تالابی کشور است که با پسروی دریای خزر، خشک شدن بستر تالاب‌ها در اثر احداث سد در بالادست و برداشت غیرمجاز آب تشدید شده است.
 رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در آخرین اظهارات سال98 خود درباره تالاب انزلی و دیگر تالاب‌ها که برخی سودجویان در حال خشک کردن و استحصال زمین این تالاب‌ها هستند، گفت: «اجازه نمی‌دهیم به حریم تالاب تجاوز شود. استحصال‌ها خارج از محدوده تالاب هستند و محیط‌بانان نیز برخورد می‌کنند.» 
در موضوع شکار نیز استدلال سازمان حفاظت محیط‌زیست آن است که می‌توان از گونه‌ای که عمر 10ساله دارد و به‌زودی در طبیعت تلف می‌شود، اقتصاد قرق‌‌ها و جامعه محلی را رونق داد. عیسی کلانتری بار دیگر با استناد به‌حساب و کتاب مالی از شکار دفاع کرد و گفت: شکارچیان خارجی برای شکار حیوان ۲۰هزار دلار یعنی ۲۵۰میلیون تومان پرداخت می‌کنند که ۷۰درصد این پول صرف قرق‌های مردمی و ۳۰درصد نیز صرف توسعه زیستگاه‌ها می‌شود.

کوه زباله باید به کویر برود؟
معضل زباله در شهرها و روستاهای کشور یکسان است. شهروندان ایرانی زباله فراوان تولید می‌کنند و نحوه مدیریت پسماند نیز تاکنون به شیوه پنهان نگاهداشتن از دیده‌ها بود. بزرگ‌ترین کوه زباله کشور اما متعلق به شهر تهران در منطقه آرادکوه است که این روزها با پسماند‌ها‌ی شبه‌بیمارستانی که با شیوع کرونا در خانه‌ها تولید می‌شوند، ترکیب شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اما اطمینان می‌دهد که استانداردها درباره مواد عفونی و بیمارستانی رعایت می‌شود، او درباره کوه پسماند در آرادکوه گفت: آرادکوه باید جابه‌جا شود، این منطقه فاصله ۲۰۰متری با خانه‌های مسکونی دارد. شهرداری می‌گوید ۷۵۰ تا ۸۰۰میلیون دلار بودجه برای جابه‌جایی آرادکوه نیاز است و حداقل ۷سال جابه‌جایی این منطقه زمان می‌برد. اما باید پروسه جابه‌جایی این منطقه به کویر شرق تهران ادامه بیابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید