• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 اسفند 1396
کد مطلب : 9725
+
-

چهارشنبه‌سوری باز هم قربانی گرفت

یکی از قربانیان مردی 39 ساله بود که هنگام استفاده از مواد محترقه دچار سوختگی شد و جان باخت

داخلی
چهارشنبه‌سوری باز هم قربانی گرفت

جان‌های از دست رفته و خانواده‌های داغدار، تـن‌هـای سـوخـتـه و چشم‌های اشکبار، خانه‌های ویران و دل‌های بی‌قرار. شب چهارشنبه آخر سال96 نیز به خیر نگذشت و در جریان حوادث گوناگونی که در شهرهای مختلف اتفاق افتاد دست‌کم 3نفر جان باختند و 444نفر مصدوم شدند. هرچند این آمار نگران‌کننده است اما شواهد نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
به گزارش همشهری، مرکز کنترل عملیات اورژانس کشور در شبانه روز گذشته یکی از شلوغ‌ترین ایام خود را تجربه کرد. از سراسر کشور خبر می‌رسید حوادث ناگواری رخ داده و صدها نفر مصدوم شده‌اند. مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور می‌‌گوید: تا ساعت‌19:30 سه‌شنبه تعداد 3نفر در حوادث مختلف مربوط به چهارشنبه سوری جان خود را از دست دادند. همچنین 444نفر مصدوم شدند که 34درصد از آنها دچار سوختگی، 34درصد دچار آسیب چشمی، 4درصد دچار قطع عضو و 28درصد نیز دچار آسیب‌های دیگری شدند. به گفته وی، تهران با 69مصدوم، آذربایجان غربی با 38مصدوم و آذربایجان شرقی با 36مصدوم بیشترین مصدومان را در حوادث دیشب داشتند. به گفته خالدی، ۹۴درصد مصدومان مرد و ۶ درصد زن هستند. اما این حوادث چگونه رخ داد؟

سکته مرگبار

با وجود اینکه انفجار ترقه‌ها دیشب به اوج خود رسیده بود اما نخستین قربانی انفجار مواد محترقه چند روز قبل در زنجان جان خود را از دست داد. این زن 70ساله از یکی از خیابان‌های زنجان عبور می‌کرد که فرد ناشناسی در نزدیکی او ترقه‌ای منفجر کرد. هرچند این ترقه قدرت چندانی نداشت اما زن سالخورده به‌دلیل ترس از صدای انفجار دچار ایست قلبی شد و جانش را از دست داد.

بازی با مرگ

با اینکه این زن خودش هیچ نقشی در انفجار ترقه نداشت اما دومین قربانی پسری 12ساله بود که هنگام استفاده از ترقه دست ساز جان باخت. ماجرا از این قرار بود که روز 14اسفند پسر 12ساله همدانی قصد داشت در نزدیکی خانه‌شان از یک ترقه دست ساز استفاده کند اما ناگهان ترقه در دستش منفجر شد. شدت این انفجار به حدی بود که او ساعتی بعد جان باخت تا کام خانواده‌اش را تلخ کند و دومین قربانی ایام چهارشنبه سوری امسال باشد.

دست و پنجه نرم‌کردن با مرگ

در جریان روزهای منتهی به شب چهارشنبه آخر سال افراد زیادی به‌دلیل انفجار ترقه مصدوم شدند اما شاید مصدومیت یکی از آنها شدیدتر از همه باشد. او جوانی 25ساله است که روز دوشنبه در پایتخت در جریان حادثه‌ای تلخ دچار سوختگی صددرصدی شد. درپی آسیب شدید وی، تکنسین‌های اورژانس وی را به بیمارستان مطهری منتقل کردند و او پس از انجام اقدامات اولیه درمانی به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد. حالا در شرایطی که پسر جوان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند پزشکان به‌دنبال نجات جان او هستند.
علاوه بر این جوان، در دزفول نیز 4نوجوان هنگام ساختن ترقه دچار حادثه شدند. این 4پسر در ساختمانی نیمه کاره واقع در کوی زیباشهر دزفول با استفاده از اکلیل سرنج مشغول ساخت ترقه دست ساز بودند اما ناگهان انفجار مهیبی رخ داد. قدرت انفجار به حدی بود که بخش‌هایی از ساختمان ویران و پسران بازیگوش دچار سوختگی 70درصدی شدند.

نخستین قربانی دیشب

سه‌شنبه آخر سال در اغلب شهرها به آرامی آغاز شد و با وجود انتقال چند مصدوم به بیمارستان هیچ تلفات ناشی از انفجار مواد محترقه گزارش نشده بود اما حدود ساعت 16به اورژانس تهران خبر رسید حادثه تلخی در شرق پایتخت رخ داده که قربانی آن مردی 39ساله است. شواهد اولیه نشان می‌داد این مرد هنگام استفاده از مواد محترقه دست‌ساز به‌شدت آسیب دیده است. با اینکه امدادگران اورژانس وی را به بیمارستان منتقل کردند اما او دچار صددرصد سوختگی شده بود و جراحات شدیدی داشت و با وجود تلاش پزشکان جان خود را از دست داد تا نخستین قربانی شب چهارشنبه آخر سال لقب بگیرد.

خانه‌های ویران

انفجار مواد محترقه طی روزهای گذشته علاوه براینکه جان چند نفر را گرفته و صدها نفر را مجروح و روانه مراکز درمانی کرده، خسارت‌های زیادی نیز به جا گذاشته است. ازجمله این حوادث انفجاری است که بامداد دیروز در خانه‌ای واقع در خیابان مرتضوی اتفاق افتاد. فرشاد کریمی، افسر آماده منطقه 5عملیات آتش‌نشانی تهران در این‌باره گفت: این حادثه ساعت 3:59بامداد سه‌شنبه به آتش‌نشانی گزارش شد و دقایقی بعد آتش‌نشانان خود را به محل حادثه رساندند. محل حادثه ساختمانی دو طبقه و قدیمی بود که بر اثر انفجار و آتش‌سوزی، دیوارها، درها، پنجره‌ها و شیشه‌های آن تخریب شده بود. حتی به پنجره‌ها و شیشه‌های ساختمان‌های مجاور نیز آسیب رسیده بود. در این شرایط آتش‌نشانان عملیات اطفای حریق را آغاز کردند و همزمان به جست‌وجوی آنجا پرداختند و توانستند مردی 20ساله را که به‌شدت دچار سوختگی و مصدومیت شده بود از میان دود و آتش نجات دهند. کریمی ادامه داد: زمانی که آتش‌نشانان مشغول خاموش کردن آتش بودند انفجار دیگری رخ داد که بر اثر آن 2نفر از آتش‌نشانان از ناحیه سر و صورت مصدوم شدند. وی درباره علت وقوع این حادثه گفت: در جریان بررسی‌ها معلوم شد که نگهداری مواد محترقه در ساختمان و منفجر شدن این مواد دلیل آتش‌سوزی بوده است.
علاوه بر آن در حادثه دیگری که ساعت 15:29دیروز در پیکان شهر رخ داد خانه‌ای تخریب و یک نفر مصدوم شد. به گفته سخنگوی آتش‌نشانی تهران، این انفجار در طبقه دوم یک مجتمع 4طبقه 36واحدی اتفاق افتاد و مرد 35ساله‌ای که مشغول کارکردن با مواد محترقه بود به‌شدت آسیب دید و بخشی از دیوارها، در و پنجره تخریب شد.

چشمی که نابینا شد

یکی از مهم‌ترین آسیب‌های مواد محترقه در چهارشنبه سوری آسیب‌های چشمی است. دیروز نیز ده‌ها نفر از ناحیه چشم دچار آسیب شدند. یکی از آنها جوان 27ساله‌ای بود که هنگام حمل مواد محترقه در شهرستان ارومیه به‌شدت از ناحیه چشم آسیب دید و متأسفانه بینایی‌اش را از دست داد. به گفته رئیس آتش‌نشانی ارومیه، این انفجار به حدی بود که مرد جوان علاوه بر چشم از ناحیه شکم و دست نیز دچار سوختگی شد و شیشه مغازه‌های اطراف نیز شکست. به گفته وی، الکتریسیته ساکن لباس این فرد دلیل اصلی انفجار‌بود.

   مصدومیت پلیس وظیفه‌شناس

در میان مصدومان چهارشنبه سوری مأمور پلیسی وجود دارد که هنگام بازرسی بسته‌ای مشکوک دچار حادثه شد. به گزارش میزان، ماجرا از این قرار بود که به مأموران پلیس مبارزه با مواد‌مخدر خبر رسید که فردی در زمینه تهیه و توزیع مواد‌مخدر، فعالیت می‌کند. در این شرایط مأموران وارد مخفیگاه این متهم شدند و آنجا را بازرسی کردند. در جریان بازرسی این خانه یکی از مأموران مشغول بازرسی بسته‌ای مشکوک شد اما محتویات آن به‌طور ناگهانی منفجر شد. در این حادثه این مأمور وظیفه شناس از ناحیه 2چشم، صورت و دست به‌شدت آسیب دید و برای مداوا به بیمارستان منتقل شد. تلاش‌ها برای دستگیری متهم اصلی ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید