• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 96992
+
-

ظریف به دبیرکل سازمان‌ملل و وزیران خارجه کشورهای جهان درباره ضرورت لغو تحریم‌ها نامه نوشت

تحریم در خدمت کرونا

آمریکا با بی‌شرمی تمام تا آنجا پیش‌رفته که علنا ارسال دارو برای مردم ایران را به گروگان گرفته است

دیپلماسی
تحریم در خدمت کرونا

 کرونا، دومینووار کشورهای مختلف را درمی‌نوردد و به یک بحران جهانی تبدیل شده است. در این میان ایران به‌دلیل مواجه بودن با تحریم‌های آمریکا و کمبود اقلام و تجهیزات پزشکی و دارویی شرایط سختی را پشت‌سر می‌گذارد. وزیر امور خارجه ایران در تازه‌ترین اقدام دیپلماتیک خود از دبیر کل سازمان‌ملل خواست برای لغو تحریم‌های ایران در مقابله با کرونا کاری بکند. رونوشتی از این نامه به وزیران خارجه کشورهای جهان ارسال شده است. به‌گزارش همشهری، در نامه ظریف به آنتونیو گوترش آمده است: اگرچه تجهیزات پزشکی، پزشکان، پرستاران، بهیاران و دیگر دست‌اندرکاران بهداشتی ما جزو بهترین‌ها در دنیا هستند، اما تلاش‌های ما در تشخیص و درمان بیماران و مبارزه با شیوع کرونا و در نهایت شکست این ویروس با مانع تروریسم اقتصادی دولت ایالات متحده مواجه شده است.

در نامه ظریف به گوترش با اشاره به اینکه وزیر خارجه آمریکا به مردم ما می‌گوید که «اگر می‌خواهند گرسنه نمانند» دولتشان باید تسلیم دستورات وقیحانه بیگانگان شود خاطرنشان شده است: اکنون همان مقام آمریکایی با بی‌شرمی تمام تا آنجا پیش رفته که علنا ارسال دارو برای مردم ایران را به گروگان خود گرفته و فروش دارو را به زیاده‌خواهی‌های غیرقانونی و نامربوط مشروط کرده است. ظریف ضمن درخواست برای ثبت نامه‌اش به‌عنوان سند سازمان ملل و شورای امنیت تأکید کرده است: تحریم‌های ثانویه غیرقانونی ایالات‌متحده فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و مستقر در ایران برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی را تقریبا غیرممکن می‌سازد.

 وزیر خارجه با طرح این سؤال که چگونه ممکن است محرومیت مردم ایران از دارو و دسترسی به اطلاعات مربوط به درمان کرونا به‌نفع دنیا و دیگر ملت‌ها تمام شود؟ تصریح کرده است: دولت ایالات‌متحده در یک اقدام خلاف اصول اخلاقی نه‌تنها آنچه خود وقیحانه «فشار حداکثری» بر مردم ایران می‌خواند را افزایش داده بلکه علاوه بر آن با وقاحت هر چه تمام ما را درباره مهار این ویروس موعظه هم می‌کند به‌نحوی که گویا خودش تاکنون قادر به کنترل حمله کرونا بوده است! 
در نامه ظریف تأکید شده است: مردم ایران نه‌تنها از تأثیرات این ویروس در پی عدم‌دسترسی کامل و کافی به تجهیزات پزشکی و تامین اقلام بهداشتی در امان نیستند، بلکه اقدامات فراوان دیگری که تروریسم اقتصادی آمریکا توسط آن خانوارهای بی‌شماری را حتی پیش از ابتلای کرونا نابود کرده منجر به وخامت شرایط در ایران شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان نوشته است: تحریم‌های ثانویه غیرقانونی ایالات متحده فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و مستقر در ایران برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی را تقریبا غیرممکن می‌سازد و حتی اگر یک شرکت خارجی حاضر باشد اقلام مورد نیاز را به ایران بفروشد و ما بهای آن را از طریق دارایی‌هایمان در خارج از کشور بپردازیم، باز هم تحریم‌های درهم‌تنیده آمریکا در حوزه حمل‌ونقل و کشتیرانی، بیمه و بخش‌های مالی و بانکی چنین تجارتی را برای طرفین امکان‌ناپذیر می‌کند. این اقدام نه‌تنها با قطعنامه2231 شورای امنیت سازمان ملل ناسازگار است بلکه نقض قوانین کلی بین‌المللی بشردوستانه - که به مثابه جرم علیه بشریت است- و نیز قرار صادره توسط دیوان بین‌المللی دادگستری مورخ 3اکتبر2018 محسوب می‌شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین از انفعال سازمان ملل در برابر آمریکا انتقاد کرده و نوشته است: وضعیت ظالمانه کنونی تاحدودی نتیجه بی‌عملی برخی از اعضای جامعه بین‌المللی است. برای نمونه در زمان حاضر - و حتی پیش از همه‌گیری جهانی کرونا -  چه در حوزه ضدعفونی‌کننده‌های بهداشتی، سرنگ یا لوازم تنفسی و چه در کل در حوزه اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی، واردات ما از اروپا از لحاظ مقدار و ارزش کمتر از دوره پیش از اجرای کامل برجام در سال2016 است. واردات لوازم استریل‌کننده پزشکی از اتحادیه اروپا به تنهایی به میزان 75درصد کاهش یافته است و همین روند نامبارک در دیگر زمینه‌های تجارت ما با اروپا وجود دارد.
وزیر خارجه در پایان این نامه نوشته است: ایالات متحده باید به سرعت به کارزار تروریسم اقتصادی خود علیه مردم ایران خاتمه دهد و فورا تمامی تحریم‌هایی را که به‌صورت غیرقانونی علیه کشور من در تناقض آشکار با قطعنامه2231 شورای امنیت سازمان ملل اعمال کرده لغو کند.
استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در واکنش به نامه ظریف تصریح کرد: دبیرکل به‌طور جدی نگران شیوع کرونا در ایران است و سازمان ملل همبستگی خود را با دولت و ملت ایران اعلام می‌دارد و ایران می‌تواند روی سیستم حمایتی سازمان ملل از جمله سازمان بهداشت جهانی حساب باز کند.
با این حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به اینکه آمریکا بهترین پزشکان جهان را دارد مدعی شد کشورش آماده کمک به ایران برای مقابله با کروناست و پیشنهاد کمک نیز به ایران داده شده است.
در واکنش به اظهارات ترامپ، سیدعباس موسوی در صفحه توییتر خود نوشت: «بهترین، کارآمدترین و شجاع‌ترین ‎کادر درمانی جهان را داریم و نیازی به پزشک آمریکایی نداریم. به‌جای دلسوزی ریاکارانه و فخرفروشی مشمئزکننده، ‎تروریسم اقتصادی و ‎تروریسم درمانی را متوقف کنید تا دارو و تجهیزات پزشکی به کادر درمانی و مردم ‎ایران برسد. ضمنا، مردم آمریکا را هم دریابید!»

ویروس مرز ندارد

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه علاوه بر نامه‌نگاری با گوترش در روزهای اخیر رایزنی‌های دیپلماتیکی با همتایان خود داشته است. او علاوه بر این در توییتر پیام‌هایی را مخابره کرد که محتوای این پیام‌ها لیست اقلام مورد نیاز سیستم پزشکی و درمانی ایران بوده است. ظریف در یکی از این توییت‌ها نوشت:« فوری؛ پرسنل بخش پزشکی ایران در خط مقدم مقابله با کووید-19 هستند. تلاش‌های آنها به‌دلیل کمبودهای گسترده ناشی از محدودیت دسترسی مردم به دارو / تجهیزات (پزشکی) با موانعی روبه‌رو است. ویروس‌ها تبعیض قائل نمی‌شوند. انسان هم باید همین‌گونه باشد.»
مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به درخواست کمک محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان از جامعه جهانی در پی شیوع کرونا ویروس جدید در ایران، خود را به نفهمیدن موضوع نامه زد و با استفاده از مدل نگارش توییت اخیر ظریف، در صفحه توییترش نوشت: «فوری؛ آمریکایی‌ها شجاعانه در حال مبارزه با احکام ناعادلانه زندان در ایران هستند. یک حکومت بی‌رحم مانع تلاش‌های آنها می‌شود. نیاز ضروری آنها آزاد شدن است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید