• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 22 اسفند 1398
کد مطلب : 96962
+
-

سندرز علیه حزب دمکرات

با وجود شکست سندرز در چند ایالت دیگر، او اعلام کرده به‌خاطر مبارزه علیه تصمیم‌گیران اصلی حزب دمکرات، از رقابت کنار نمی‌رود

آمریکا
سندرز علیه حزب دمکرات


«جو بایدن» با پیروزی در انتخابات مقدماتی حزب دمکرات در چند ایالت دیگر آمریکا، فاصله‌اش را با رقبا افزایش داد تا به مدعی اصلی کسب نامزدی حزب تبدیل شود اما رقیب اصلی او یعنی «برنی سندرز»، اعلام کرده است خیال ندارد از میدان خارج شود و تا پایان خواهد ایستاد.
هواداران حزب دمکرات در انتخابات داخلی این حزب باید تعیین کنند 8‌ماه دیگر چه‌کسی را می‌خواهند در مقابل دونالد ترامپ قرار دهند؛ برنی سندرز که به‌دنبال تغییرات ساختاری یا به قول خودش انقلاب است، یا جو بایدن که به‌دنبال حفظ ساختارهای موجود در حکومت آمریکا و تنها تغییر نوع نگاه به سیاست‌هاست. دمکرات‌‌ها در رأی‌گیری روز سه‌شنبه در 6ایالت آمریکا نشان دادند که تمایل‌شان به انتخاب بایدن است. براساس نتایجی که دیروز رفته‌رفته منتشر شد، بایدن در 4ایالت از 6ایالت، آرای بیشتری را کسب کرد تا پیش از موعد خود را پیروز میدان بداند و از رقیبش دعوت کند شکست را بپذیرد. بایدن دقایقی پس از انتشار نتایج اولیه، از سندرز خواست از رقابت کنار بکشد و با هدف شکست دونالد ترامپ که نامزد اصلی حزب جمهوریخواه است، کنار او قرار بگیرد. هواداران حزب دمکرات در ایالت‌های میشیگان، میسوری، می‌سی‌سی‌پی، آیداهو، داکوتای شمالی و واشنگتن پای صندوق‌های رأی رفتند. به‌دلیل همزمان شدن رأی‌گیری در چند ایالت، انتخابات روز سه‌شنبه را اصطلاحا «سه‌شنبه بزرگ» می‌نامند. این دومین سه‌شنبه بزرگی است که بایدن شکست را به سندرز تحمیل می‌کند. سندرز پیش از این گفته بود که اگر در این سه‌شنبه بزرگ هم نتایج ضعیفی داشته باشد، از ادامه رقابت‌ها انصراف می‌دهد. او اما روز سه‌شنبه زمانی که در صف رأی ایستاده بود اعلام کرد که تصمیمش عوض شده است. سندرز گفت اکنون شک ندارد که «تصمیم‌گیران اصلی حزب دمکرات» در مقابلش ایستاده‌اند و مانع پیروزی او در انتخابات هستند، به همین دلیل تصمیم دارد تا پایان بجنگد. سندرز همچنین خود را تنها فردی دانست که می‌تواند با بسیج مردم، دونالد ترامپ را شکست دهد.

مسیر سخت سندرز
سه‌شنبه هفته آینده انتخابات مقدماتی حزب دمکرات در 4ایالت دیگر یعنی در فلوریدا، اوهایو، ایلینوی و آریزونا برگزار می‌شود. با توجه به روند آرا، سندرز فرصت زیادی برای تغییر نظر هواداران حزب دمکرات ندارد. لغو برنامه‌ سخنرانی‌ انتخاباتی نامزدها از ترس شیوع ویروس کرونا، کار سندرز را مشکل‌تر هم کرده است. نتایج رأی‌گیری‌ها در ایالت‌های مختلف آمریکا تا به اینجا نشان می‌دهد یک الگوی ثابت در حال تکرار است؛ جوانان و مسلمانان رأی خود را به نفع سندرز به صندوق‌ها می‌ریزند و افراد مسن‌تر، سیاهپوستان و ساکنان مناطق غیرشهری بایدن را ترجیح می‌دهند. دمکرات‌ها اما در نظرسنجی‌ها یک هدف مشترک دارند و آن شکست دونالد ترامپ است. انتخابات ایالت میشیگان برای سندرز از اهمیت بالایی برخوردار بود و او بخش عمده کمپین خود را روی این ایالت متمرکز کرده بود. شکست او در میشیگان اما همه را حیرت‌زده کرد. 4سال پیش نیز، سندرز با اختلاف بسیار کم توانست هیلاری کلینتون را در انتخابات مقدماتی حزب دمکرات شکست دهد. اگرچه سندرز اعلام کرده تا پایان خواهد ایستاد، اما نتایج میشیگان نشان می‌دهد او شانس کمی برای پیروزی دارد. سندرز به‌خاطر سیاست‌های سوسیالیستی که دارد، مورد اقبال رهبران و گردانندگان اصلی حزب دمکرات نیست و به همین دلیل بسیاری معتقدند سران حزب برای پیروزی بایدن در مقابل سندرز تلاش می‌کنند؛ موضوعی که سندرز آن را دلیل ادامه حضورش در میدان انتخابات دانسته است. سندرز در انتخابات 4سال پیش در میشیگان توانست رأی 3گروه عمده را کسب کند و در این ایالت مقابل کلینتون به پیروزی برسد. اگرچه در نهایت سندرز از کلینتون شکست خورد و نامزدی حزب را به رقیبش واگذار کرد اما انتخابات میشیگان بود که جان تازه‌ای به کمپین سندرز داد و آنها امیدوارانه تا پایان رقابت‌ها تلاش کردند. سفیدپوستان، اتحادیه‌های کارگری و دانشگاهی‌ها کسانی بودند که در سال2016 رأی خود را به‌نفع سندرز به صندوق انداختند. امسال اما هر سه گروه به بایدن رأی دادند. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران آمریکایی، این به‌معنای آغاز پایان سندرز است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید