• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 22 اسفند 1398
کد مطلب : 96949
+
-

به‌منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا ؛

شهرداران کلانشهرهای ایران خواستار تعطیلی پایانه‌های بین‌شهری شدند

شهرداری
شهرداران کلانشهرهای ایران خواستار تعطیلی پایانه‌های بین‌شهری شدند


در یکصدوششمین نشست شهرداران کلانشهرهای ایران که دیروز به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، شهرداران کلانشهرهای ایران ضمن اعلام  همبستگی شهرداری‌های کلانشهرها برای عبور از بحران ویروس «کرونا» خواستار تعطیلی پایانه‌های بین‌شهری شدند.
به‌گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، پیروز حناچی با بیان اینکه می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد اظهار داشت: اتخاذ سیاست عدم‌سفر در ایام نوروز یکی از راهبردهای مهم شهرداری‌ها باید باشد و باید به طرق ممکن مردم را به قرنطینه خانگی دعوت کنیم؛ در صورتی که مردم در خانه بمانند تا 80درصد این بحران را پشت‌سر گذاشته‌ایم. وی افزود: امیدوارم موضوع تعطیلی پایانه‌های بین شهری که خواسته تمامی شهرداران است و می‌تواند در جلوگیری از سفر و همچنین پیشگیری از انتشار ویروس کرونا موثر باشد، توسط دولت پذیرفته شود.
رئیس مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در بخشی دیگر گفت: هم‌اکنون می‌توان با استفاده از ظرفیت دیپلماسی شهری ازجمله خواهرخواندگی شهرها، همکاری سازمان‌های بین‌المللی مردم‌نهاد و همچنین استفاده از ظرفیت صاحب‌نظران، دانشمندان و افراد بانفوذ ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی -که خوشبختانه در تمامی شهرها وجود دارند- فرصتی برای شکستن تحریم‌های دارویی و غذایی و جذب حمایت‌های بین‌المللی ایجاد کنیم.
مهدی جمالی‌نژاد، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز که در این نشست ویدئوکنفرانسی حضور داشت، ضمن تقدیر از ابتکار عمل مجمع در برگزاری این نشست، با تأکید بر اینکه کشور از ابتدای سال‌جاری دچار بحران‌های متعددی بود تصریح کرد: متأسفانه شیوع این بیماری از تمامی این مشکلات جدی‌تر و زیانبار‌تر است و ما در شهرداری‌ها باید تدبیر جدی کنیم تا خدمات‌رسانی به شهروندان متوقف نشود. وی در ادامه از شهرداری‌های کلانشهرها خواست درخصوص پیشگیری و مقابله با این ویروس در شهرهای کوچک‌تر و همجوار خود از طریق استانداری‌ها همکاری کنند. رئیس مجمع شهرداران کلانشهرها در ادامه با بیان اینکه باید برای شرایط سخت مخصوصا در شهرهایی مثل قم، رشت و اراک که به اپیدمی بیماری نزدیک‌تر هستند آمادگی داشته باشیم.
 در این نشست همچنین تجربیات و پیشنهادهای شهرداری کلانشهرها ازجمله استفاده از توان بومی جهاد کشاورزی و تراکتورها برای ضدعفونی محل‌های تجمع شهروندان از سوی شهردار اراک، تمدید زمان صدور پروانه ساختمانی تا پایان اردیبهشت و همچنین ممنوعیت تردد اتوبوس‌ها بین شهرهای آلوده از سوی شهردار شیراز، گل‌آرایی و زیباسازی معابر برای تلطیف فضا و دادن امید و روحیه به شهروندان از سوی شهردار قم و همچنین ایجاد تونل ضدعفونی با استفاده از گاز ازن از سوی شهردار تبریز مطرح شد.


شهرداری‌ها با مردم برای دریافت عوارض همکاری کنند

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بر ضرورت کاهش تجمعات بر اتخاذ تدابیری به‌منظور به حداقل رساندن مراجعات مردمی به شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته و انجام امور شهرداری‌ها ازطریق پورتال‌ها و سامانه‌ها تأکید کرد. وی از شهرداری‌های سراسر کشور خواست تا برای دریافت عوارض و اجاره‌ بها با مردم همکاری کنند. به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مهدی جمالی نژاد در نشست ویدئوکنفرانسی مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌ها افزود: با توجه به وظایف و جایگاه دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری ها در برنامه‌ریزی مدیریت شهری استان و نظارت بر فعالیت‌های شوراها وشهرداری در حفظ سلامت مردم، باید برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های لازم برای کاهش هرگونه تجمع شهروندان در شهرداری‌ها و همچنین برنامه‌های انتهای سال در برخی اماکن نظیر آرامستان‌ها صورت پذیرد.
وی با اشاره به خدمات شبانه روزی شهرداری‌ها در نظافت و ضدعفونی  شهری، اهمیت برنامه‌ریزی به‌منظور ضدعفونی و گند زدایی مستمر فضاهای اطراف مراکز درمانی شهرها با هدف جلوگیری از انتشار ویروس کرونا را خاطرنشان کرد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در ادامه با تأکید بر همراهی شوراهای اسلامی شهرها برای تحقق برنامه‌ها و اقدامات قابل انجام توسط شهرداری‌ها تصریح کرد: بسیج امکانات و تجهیزات شهرداری‌ها برای مقابله با انتشار ویروس کرونا هم‌اکنون اولویت اصلی مدیریت شهری است. این مهم باید با جدیت از سوی تمامی دست اندرکاران این عرصه، به‌ویژه دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌ها پیگیری شود و نظارت‌های لازم صورت پذیرد.
جمالی نژاد گفت: اگر یک شهر نکات بهداشتی را رعایت نکند، قطعا زحمات سایر شهرهای استان در زمینه جلوگیری از انتشار کرونا هدر خواهد رفت و این غیرقابل‌قبول است. ضرورت دارد اقدامات تمامی شهرداری‌ها و شوراهای استان در زمینه جلوگیری از انتشار ویروس کرونا به‌طور مستمر از سوی استانداری‌ها پایش و ارزیابی شود.
وی همچنین لزوم اطلاع‌رسانی فراگیر و مؤثر اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری‌ها وشوراها با هدف ایجاد آرامش روانی  شهروندان و به‌کار‌گیری ظرفیت واحدها و سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها را برای آموزش‌های شهروندی و آرامش اجتماعی یادآور شد‌. رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با تأکید بر اتخاذ تدابیر لازم برای تعویق دو ماهه عوارض شهرداری ها با همکاری شوراها، همچنین گفت: لازم است تدابیر لازم به‌منظور کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی طرف قرارداد با شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها در بحث اخذ اجاره اتخاذ شود. جمالی نژاد در بخش دیگری از سخنانش  آمادگی شهرداری‌ها را برای مقابله با حوادث طبیعی احتمالی ناشی از بارش‌های بهاری و جلوگیری از بروز خسارت اعلام کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید