• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 22 اسفند 1398
کد مطلب : 96942
+
-

سفرهای نوروزی تعطیل شد

تمامی برنامه‌های نوروزی لغو، موزه‌ها و اماکن تاریخی تعطیل و مدارس و کمپ‌های شهرداری‌ها اسکان مسافران نوروزی را متوقف کردند


تداوم شیوع کرونا در کشور و نزدیک شدن ایران به قله اپیدمی بیماری، موجب شد وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که وزارتخانه زیرمجموعه او نیز در ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا عضویت دارد و مسئول کمیته سفر و ورزش این ستاد است، با انتشار بیانیه‌ای از مردم بخواهد که نوروز  99در خانه بمانند و از سفر خودداری کنند. این بیانیه به منزله آن است که شرکت‌های خدمات مسافرتی و مجموعه حمل‌ونقل عمومی خدمات سفرهای نوروزی را نیز متوقف خواهند کرد و بدین‌ترتیب با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در روزهایی که وزارت بهداشت از آنها با عنوان رسیدن به قله انتشار ویروس در کشور یاد کرده است، متوقف شود.
علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بیانیه‌ای که وزارت میراث فرهنگی در اختیار رسانه‌ها قرار داد خطاب به مردم ایران اعلام کرد: «بی‌تردید مهم‌ترین انگیزه سفر و گردشگری کمک به ارتقای سلامت جسمی و روحی انسان‌هاست و در جایی که احساس خطر و ناامنی وجود دارد خودبه‌خود موضوع سفر تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. برهمین سیاق شیوع ویروس کرونا موجب کاهش و حتی حذف سفر به‌صورت مقطعی شده تا سلامت جوامع حفظ شود.»
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین از مردم ایران دعوت کرد «با خودداری از سفر، نوروز ۹۹ را در کنار اعضای خانواده در منزل با صحت و سلامت سپری کنند.» مونسان همچنین اعلام کرد: «پس از شکست کرونا شرایط خوبی در ‌شأن ملت بزرگوار ایران برای آغاز موج سفرهای نشاط‌‌انگیز فراهم می‌شود.» بیانیه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور نشانه آن است که نوروز 99علاوه بر آنکه مردم باید با جدیت از سفر در نوروز 99خودداری کنند، تاسیسات گردشگری کشور نیز تعطیل خواهند بود و هیچ‌گونه خدمات سفر در کشور ارائه نخواهد شد. برهمین اساس شهرداری‌های کشور و تمامی مدارس ایران که در سفرهای نوروزی سال‌های گذشته امکان اقامت در کمپ‌ها و مدارس را برای مردم فراهم می‌کردند، در نوروز 99درهای مراکز اقامتی را به روی مسافران و گردشگران می‌بندند و هیچ‌گونه خدمات گردشگری در استان‌های گردشگرپذیر ارائه نخواهد شد.
نماینده مردم شیراز در مجلس نیز با اعلام این موضوع به مردم که عید99به شیراز سفر نکنند، به ایسنا گفت که محل‌های اسکان نوروزی شهرداری‌ و آموزش و پرورش نیز در شیراز برای پیشگیری از گسترش کرونا و برای حفظ جان ملت ایران تعطیل شده است. شیراز همواره یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری کشور در سفرهای نوروزی بود و نوروز هر سال میلیون‌ها ایرانی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری این استان به شیراز سفر می‌کردند که اپیدمی کرونا در نوروز 99خطر ابتلا به بیماری را افزایش داد و منجر شد دروازه‌های مهد تمدن ایران نیز به روی گردشگران بسته شود. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز پیش‌تر در تصمیم دیگری اعلام کرد که موزه‌ها، کاخ‌موزه‌ها و اماکن فرهنگی - تاریخی در ایام تعطیلات رسمی نوروز99در سراسر کشور تعطیل هستند. این وزارتخانه با انتشار دستور علی‌اصغر مونسان به استانداران 31استان کشور همچنین اطلاع داد که تمامی مراسم‌های نوروزگاه‌های کشور نیز پیرو بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی برای پیشگیری و کنترل بیماری کرونا در نوروز 99تعطیل هستند. علی‌اصغر مونسان در این دستور به استان‌های کشور اعلام کرد: «با توجه به لزوم انجام اقدامات تمهیدی و احتیاطی به‌منظور کاهش شیوع این ویروس خطرناک(کووید 19)، مراسم ویژه نوروزگاهی در ایام تعطیلات نوروز برگزار نخواهد شد و مقتضی است ضمن لغو تمامی برنامه‌های پیش‌بینی شده در این خصوص از هرگونه اقدام که منجر به تجمع افراد در مراکز گردشگری، تفریحی و فرهنگی می‌شود اجتناب شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید