• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 22 اسفند 1398
کد مطلب : 96961
+
-

کرونا سبک زندگی شما را تغییر می‌دهد

هشدارهای مقامات و کارشناسان درباره شیوع ویروس مرموز

گزارش
کرونا سبک زندگی شما را تغییر می‌دهد


 « اگر فکر می‌کنید ویروس کرونا موضوع چندان مهمی نیست یا به‌زودی رفع می‌شود، از خواب بیدار شوید؛ زندگی شما قرار است تغییر کند.» این سخنان دکتر آنتونی فاسی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکاست که دیروز در جریان کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید خطاب به مردم آمریکا و خبرنگاران گفت. او خطاب به آمریکایی‌ها گفت: هرجا هستید باید شیوه زندگی‌تان را تغییر دهید؛ همین حالا.
او در ادامه سخنانش گفت: باید بدانیم که به‌عنوان یک ملت دیگر نمی‌توانیم کارهایی که چند‌ماه قبل انجام می‌دادیم را انجام دهیم. مهم نیست در جایی هستید که مبتلا به کرونا دارید یا ندارید. وقتی ویروس بیاید، و متأسفانه باید بگویم که می‌آید، شما با یک بیماری عفونی روبه‌رو هستید و ما باید بدانیم که این عفونت کجاست. منظور او اشاره به شناسایی فوری و دقیق موارد ابتلا به کروناست. او از همه آمریکایی‌ها خواست که به شناسایی موارد و تشخیص و یافتن مبتلایان حساس باشند.
این تنها مقام مسئول آمریکایی نیست که در 24ساعت گذشته درباره شیوع کرونا و ضرورت مهار آن هشدارهای بی‌سابقه و نگران‌کننده به آمریکایی‌ها می‌دهد. توماس باسرت، مشاور سابق امنیت داخلی دونالد ترامپ نیز دیروز در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: «مقامات و مسئولان باید مداخله تهاجمی در این زمینه داشته‌باشند. ما در لحظه حساسی هستیم. زمان در اینجا بسیار مهم است. 2هفته تأخیر می‌تواند موفقیت یا شکست ما را رقم بزند. کارشناسان بهداشت عمومی در جریان شیوع آنفلوآنزا در اسپانیا در سال1918 وقتی این بیماری 50 تا 100میلیون نفر را در سراسر جهان کشت، این را یاد گرفتند که زمان بسیار مهم است. اگر کاری نکنیم، نظام بهداشت و درمانمان را با بحران روبه‌رو خواهیم کرد.
او در این مقاله، به اقداماتی که اکنون در ایتالیا انجام شده و قرنطینه‌ای که سراسر کشور را دربر گرفته اشاره کرده و موارد سختگیرانه همچون سنگاپور و هنگ‌کنگ را هم مثال زده‌است.
او در ادامه نوشته‌است: «آمریکایی‌ها باید آماده باشند که برای هفته‌ها از نظم زندگی قبلی خود خارج شوند. اگر از من بپرسید چند هفته و چه مدت، باید بگویم کارشناسان می‌گویند حداقل 8هفته برای گرفتن نفس این بحران لازم است. باید همه از کارمندان ادارات تا دانش‌آموزان و دانشجویان و والدین در این ماراتن فعال باشند.
این هشدارها درحالی مطرح شده‌است که بخش‌هایی از حومه نیویورک جایی که موارد ابتلا به کرونا طی 2روز رشد داشته، با محدودیت رفت‌وآمد روبه‌رو شده و به نوعی تحت قرنطینه قرار گرفته‌است. نیروهای گارد ملی برای رساندن غذا به ساکنان این منطقه وارد عمل شده‌اند.
در آمریکا بیش از نیمی از ایالت‌ها مواردی از ابتلا به کرونا را اعلام کرده‌اند. این کشور تا عصر دیروز 1016مورد ابتلا به کرونا را ثبت و اعلام کرده‌است. شمار کشته‌شدگان بر اثر این بیماری تا عصر دیروز 31نفر اعلام شده‌است. واشنگتن بیشترین شمار مبتلایان و کشته‌شدگان را به‌خود اختصاص داده‌است.

احتمال ابتلای 70درصد آلمانی‌ها



در ادامه هشدار رهبران جهان درباره کرونا، دیروز آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سخنانی هشدار داد حدود 70درصد آلمانی‌ها ممکن است به کرونا مبتلا شوند. این درصد یعنی 58میلیون نفر از جمعیت آلمان.
او دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد که مختص بحران کرونا بود. در کنار او در این کنفرانس مطبوعاتی وزیر بهداشت آلمان هم شرکت داشت. مرکل گفت: از آنجا که هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای این ویروس نیست، باید تمرکزمان بر کند کردن شتاب شیوع آن باشد. ما در مسابقه‌ای با زمان قرار داریم.
سخنان مرکل در حالی ایراد شد که دیروز سومین بیمار مبتلا به کرونا هم در آلمان جانش را از دست داد. هر سه مورد در هاینزبرگ در غرب آلمان بوده‌اند. یک زن 89ساله و یک مرد 78ساله پیش از این ازجمله کشته‌شدگان کرونا در آلمان بوده‌اند. تا‌کنون 1296مورد ابتلا به کرونا در آلمان به ثبت رسیده‌است.
مرکل دیروز برای اولین‌بار بعد از آغاز بحران کرونا در آلمان، در این‌باره سخن می‌گفت. او هشدار داد که بستن مرزها ممکن است اقدام کافی برای توقف شیوع کرونا نباشد.
او در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: این رویداد آزمونی است برای همبستگی ما و رسیدگی و توجه‌مان به یکدیگر. امیدوارم ما از این آزمون عبور کنیم.
دیروز دومین روز قرنطینه کامل در ایتالیا بود. اکنون این کشور بعد از چین در جایگاه دوم جدول قربانیان کرونا در جهان قرار دارد. شمار مبتلایان در ایتالیا تا عصر دیروز به 10149نفر رسیده‌است. همچنین 631نفر بر اثر این بیماری جانشان را از دست داده‌‌اند.
در این میان اگرچه رتبه نخست جدول کرونا در جهان هنوز در اختیار چین به‌عنوان محل تولد و گسترش این ویروس است، اما این کشور همچنان سیر نزولی شیوع را طی می‌کند. روز سه‌شنبه تنها 19مورد جدید ابتلا به کرونا در چین به ثبت رسیده‌است. این رقم البته دیروز اندکی بالاتر بود. اما برای کشوری که حدود 81هزار مبتلا به کرونا دارد و تا به حال حدود 3200کشته داده‌است، این رقم‌های نزولی موفقیت بزرگی است. به همین دلیل همچنان سازمان بهداشت جهانی به کشورهای جهان توصیه می‌کند دستور‌العمل‌ها و اقداماتی که چین برای مهار کرونا در پیش گرفت را به‌کار ببندند.


نگاهی به دیگر کشورها

ـ با کاهش موارد ابتلا به کرونا در چین، این کشور محدودیت‌هایی را برای ورود مسافران به اجرا می‌گذارد؛ هدف از این اقدامات کاهش شیوع این ویروس در چین است. یک مقام دولتی در پکن گفته است ازجمله محدودیت‌ها قرنطینه اجباری تمامی مسافران ورودی به پایتخت است؛ مدت قرنطینه 2هفته اعلام شده است.
ـ ویتنام صدور ویزا برای 8کشور اروپایی فرانسه، اسپانیا، آلمان، بریتانیا، دانمارک، فنلاند، سوئد و نروژ را به حال تعلیق درآورده است.
ـ ترکیه نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور را رسما تأیید کرده است. فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت این کشور گفته فرد مبتلا یک تبعه ترک بوده که از اروپا به کشورش برمی‌گشت. او همچنین گفته فرد مبتلا و خانواده او در قرنطینه هستند.
به‌گفته وزیر بهداشت ترکیه «تک‌مورد ابتلا تهدیدی برای ترکیه نیست».
ـ پلیس امنیت ترکیه هشدار داده کسانی که برای «ایجاد ترس» در مردم، خبرهای «غیرواقعی درباره کرونا» منتشر می‌کنند در اسرع وقت تحویل دستگاه قضایی می‌شوند.
 ـ هزاران پرواز شرکت‌های مسافربری به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان لغو می‌شوند. توصیه دولت‌ها به مردم برای نرفتن به سفر و درخواست شرکت‌ها از کارکنان خود برای کار از خانه، باعث کاهش میزان سفرها شده است.





دومینوی کرونا در جهان عرب
آمار ابتلا به ویروس جدید کرونا در کشورهای عربی منطقه با سرعت بالایی رو به افزایش است


با وجود تمام اقدامات پیشگیرانه کشورهای عربی، سرانجام ویروس کرونا راه خود را به این کشورها نیز پیدا کرده و آمار مبتلایان در آنها روزبه‌روز در حال افزایش است. براساس آخرین آمار وزارت کشور بحرین، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به 190نفر رسیده است؛ مبتلایانی که به ادعای سخنگوی وزارت کشور بحرین، همگی از ایران به منامه بازگشته‌اند. این در حالی است که پارلمان بحرین روز سه‌شنبه در اقدامی عجیب از دولت این کشور خواسته بود مانع از بازگشت شهروندان بحرینی شود که اکنون در ایران به‌سر می‌برند! در عراق اما از میان 71مورد مبتلا به ویروس کرونا، تا‌کنون 9نفر جان خود را از دست داده‌اند. براساس اطلاعات موجود، بخش اعظم مبتلایان عراقی در استان‌های جنوبی و شیعی حضور دارند. این در حالی است که منابع غیررسمی مدعی هستند تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در عراق بسیار بیشتر از آن چیزی است که رسانه‌های دولتی این کشور اعلام می‌کنند. خبرنگار عراقی روزنامه العربی الجدید در این‌باره می‌نویسد: با وجود گذشت بیش از 15سال از پایان جنگ، وضعیت بهداشتی-درمانی عراق همچنان بحرانی است و این کشور زیرساخت‌های مناسبی برای مقابله با ویروس فراگیر کرونا در اختیار ندارد.
از سوی دیگر، عربستان سعودی نیز سرانجام ابتلای شهروندان خود به کرونا را تأیید کرده است. به گفته منابع رسمی این کشور، تاکنون 21مورد ابتلا به ویروس توسط وزارت بهداشت سعودی شناسایی شده که آخرین آنها، مربوط به کارگری مصری است. به گزارش خبرگزاری دولتی واس، ابتلای این شهروند مصری در فرودگاه جده با استفاده از دوربین‌های حرارتی تأیید و بلافاصله به بیمارستان قرنطینه کرونا در این شهر منتقل شده است. همچنین آمار ابتلا در سایر کشورهای عربی نیز با سرعت قابل توجهی رو به افزایش است؛ ازجمله امارات با 74مورد، کویت 72مورد، لبنان 61مورد و فلسطین اشغالی 98مورد، الجزایر 20مورد.

نگرانی‌ها از پنهانکاری مصر 
اگر کمی از آمار و ارقام رسمی فاصله گرفته و به گزارش‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی رجوع کنیم، بدون شک جایگاه مصر به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین کشورهای میزبان ویروس کرونا در منطقه خاورمیانه برایمان روشن می‌شود. درحالی‌که دولت مصر به تازگی طی یک هفته اخیر به انتشار جدی کرونا در این کشور اذعان کرده، شهروندان مصری از یک‌ماه قبل گزارش‌ها و تصاویر متعددی مبنی بر انتقال بیماران مشکوک به کرونا به برخی بیمارستان‌های مشخص در قاهره و اسکندریه خبر داده بودند. جالب آنکه همزمان با تکذیب مستمر دولت مصر مبنی بر ابتلای شهروندان این کشور به ویروس کرونا، کشورهای متعددی ازجمله فرانسه، آلمان، کویت، قطر و اخیرا امارات، مبدا بسیاری از مبتلایان شناسایی شده را فرودگاه قاهره عنوان می‌کردند!  از سوی دیگر و در شرایطی که دولت مصر سرانجام وجود کرونا در این کشور را پذیرفته، برخی رسانه‌ها نسبت به انتشار آمارهای غیرواقعی توسط وزارت کشور مصر و تبعات آن برای امنیت بهداشتی سراسر منطقه هشدار می‌دهند. شبکه الجزیره در این‌باره می‌نویسد: ادامه پنهانکاری مصر و انفعال دولت این کشور برای مقابله جدی با ویروس کرونا، تهدیدی جدی برای کشورهایی نظیر لیبی، تونس و همچنین مجموعه شورای همکاری خلیج‌فارس به شمار می‌رود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید