• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 22 اسفند 1398
کد مطلب : 96957
+
-

مصرف الکل در مازندران 12قربانی گرفته و شمار جانباختگان در خوزستان به 40نفر رسیده است

رقابت قربانیان الکل تقلبی با کرونا

داخلی
رقابت قربانیان الکل تقلبی با کرونا


شمار قربانیان مصرف الکل مسموم در استان‌های مختلف همچنان رو به افزایش است و با جان‌باختن 12نفر در مازندران و افزایش قربانیان در خوزستان به 40نفر، بحران تازه‌ای در کشور به‌وجود آمده است.
به‌گزارش همشهری، این روزها دومین بحران کشور پس از فراگیر شدن ویروس کرونا، مصرف الکل‌های مسموم است که تاکنون موجب مسمومیت صدها نفر در جای‌جای کشور شده و جان ده‌ها نفر را گرفته است. اغلب افرادی که این روزها به‌دلیل مسمومیت با الکل به بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند بر پایه اطلاعاتی غلط الکل مصرف کرده‌اند تا به گمان خودشان در برابر ویروس کرونا واکسینه شوند؛ غافل از آنکه توزیع الکل‌های قلابی و صنعتی در کشور با عنوان الکل طبی از سوی سودجویان گسترش یافته و مقدار کمی از آن می‌تواند به قیمت نابیناشدن، از دست دادن کلیه و یا جان‌باختنشان تمام شود.
در روزهای گذشته چندین نفر در استان‌های تهران، البرز، مرکزی و خوزستان به‌دلیل مسمومیت با الکل جان خود را از دست دادند و حالا از مازندران خبر می‌رسد که در آنجا نیز دست‌کم 12نفر قربانی الکل مسموم شده‌اند. علی عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در این‌باره می‌گوید: «در فاصله زمانی ۱۹روز در اسفند‌ماه ۱۲نفر در استان بر اثر مصرف الکل جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل هیچ‌گونه فوتی ثبت نشده است.» وی درباره قربانیان می‌گوید: «در این مدت ۱۱مرد و یک‌زن بر اثر مصرف الکل جان خود را از دست داده‌اند که این آمار نگران‌کننده است.» 
در شرایطی که اغلب افرادی که مشروبات الکلی مصرف کرده‌اند بر این گمان بودند که الکل مورد استفاده‌شان طبی و بی‌خطر بوده است، اما اظهارات مدیرکل پزشکی قانونی مازندران نشان می‌دهد برخی از قربانیان، مشروبات الکلی پلمب‌شده مصرف کرده بودند. او در این‌باره می‌گوید: «در گزارش‌های پزشکی‌قانونی مرگ چندین نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی پلمب‌شده هم وجود دارد. به همین دلیل یادآور می‌شوم که هیچ‌گونه مشروبات الکلی استانداردی در کشور وجود ندارد و حتی مشروبات الکلی پلمب‌شده نیز در اغلب موارد در کارگاه‌های زیرزمینی تهیه می‌شود.» 
در همین حال از خوزستان که بیشترین آمار قربانیان الکل مسموم در آنجا ثبت شده خبر می‌رسد شمار قربانیان به 40نفر رسیده و در همین مدت بالغ بر 502نفر با نوشیدن الکل مسموم شده‌اند. این آمار در شرایطی منتشر می‌شود که ویروس کرونا در خوزستان ۱۲۷نفر را مبتلا کرده و جان ۲۷نفر را گرفته است. علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در این‌باره می‌گوید: «مسمومیت الکلی در اهواز به‌دلیل مصرف الکل تقلبی رخ داده و تا‌کنون بیش از 502نفر به بیمارستان‌های استان مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفته‌اند و 40نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. بیشترین پذیرش در بیمارستان امام‌خمینی اهواز انجام گرفته که بنا به ضرورت بیمارستان‌های گلستان و آیت‌الله کرمی نیز پذیرای مسموم‌شدگان هستند.»
فرهاد ابول‌نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز نیز جزئیات بیشتری در این‌باره اعلام کرده و می‌گوید: «نخستین فرد با عارضه مسمومیت الکلی در خوزستان در تاریخ ۱۶اسفند به بیمارستان مراجعه کرد و تاکنون تعداد مسمومیت با الکل در این استان به ۵۰۲نفر رسیده است. ۲نفر از فوتی‌های ناشی از مصرف الکل سمی مربوط به شهرستان رامهرمز و بقیه مربوط به اهواز بوده‌اند که یک نفر از جانباختگان زن و بقیه مرد بودند. میانگین سنی افراد مسموم ۳۴سال است که کم‌سن‌ترین فوتی‌ها ۱۵ساله و مسن‌ترین آنها ۷۲ساله است.»
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه می‌دهد: «روز ۱۸اسفند بیشترین میزان مراجعه‌کنندگان را شاهد بودیم که در یک روز ۲۱۸نفر به بیمارستان‌های استان مراجعه کردند. در روز ۱۹اسفند ۱۷۰نفر و در ۲۰اسفند ۴۹نفر با مسمومیت ناشی از متانول مراجعه کردند. شایعاتی مبنی بر تأثیر مثبت الکل برای مقابله با کرونا از سوی سودجویان منتشر شده، اما لازم است شهروندان هوشیار باشند و‌ به‌هیچ‌وجه اقدام به خوردن الکل نکنند؛ چراکه هیچ‌گونه اثری در روند درمان کرونا ندارد.» 
تلاش کادرهای درمانی برای نجات افراد مسموم‌شده با الکل در خوزستان در شرایطی ادامه دارد که تاکنون 17نفر از توزیع‌کنندگان الکل طبی قلابی در این استان دستگیر شده‌اند. علی بیرانوند، معاون دادستان اهواز در این‌باره می‌گوید: «تا‌کنون ۱۷نفر در این زمینه شناسایی و بازداشت شده‌اند. افرادی در اهواز به‌دنبال شایعه مؤثر بودن خوردن الکل برای درمان ویروس کرونا اقدام به مصرف الکل تقلبی کردند که بر اثر مسمومیت ناشی از آن به بیمارستان‌ها مراجعه کردند. پلیس با توزیع‌کنندگان الکل برخورد خواهد کرد.» 
 این اخبار ناگوار در شرایطی است که شمار قربانیان مصرف الکل در استان البرز نیز به 15 نفر رسیده است. محمد آقایاری، معاون دادستان کرج در این‌باره می گوید:« متاسفانه تا سه شنبه شب ۱۵ نفر بر اثر مسمومیت الکلی در استان جان خود را از دست داده‌ و تاکنون سه نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند و  در مجموع چهار هزار لیتر مشروبات الکلی شامل ۲۸۰۰ لیتر مشروب الکلی تقلبی با مارک یکی از شرکت‌های تولید نوشیدنی مطرح کشور و ۱۲۰۰ لیتر الکل تقلبی کشف شده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید