• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 22 اسفند 1398
کد مطلب : 96941
+
-

رئیس‌جمهور فرماندهی کمیته بحران را برعهده بگیرد

نگاه
رئیس‌جمهور فرماندهی کمیته بحران را برعهده بگیرد


ایرج فاضل؛وزیر اسبق بهداشت و رئیس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی

با وجود گذشت بیش از 2هفته از شیوع ویروس کرونا در کشورمان متأسفانه هنوز برخی از مردم به اهمیت و وخامت اوضاع و فاجعه‌ای که در کشور در حال روی دادن است، پی‌نبرده‌اند. 
شاید یک دلیل آن، این باشد که ما کمتر درباره وخامت این بیماری با مردم صحبت کرده‌ایم. شاید نگرانی از این بوده است که مردم دچار ترس و وحشت نشوند و به‌خاطر این در مورد وخامت این بیماری کمتر صحبت کردیم درحالی‌که مردم باید به‌شدت نگران این بیماری باشند تا دستورات بهداشتی را به مورد اجرا بگذارند. 
اپیدمی ویروس کرونا الان در کشورمان وخیم است و مردم باید درک کنند که همه در خطر هستند و جز با یک همت و همکاری همگانی امکان غلبه بر این مشکل وجود ندارد. البته که این موضوع هم بعد از گذشت مدت زمانی از بین می‌رود اما تا الان ضایعات انسانی جبران‌ناپذیری را در کادر درمانی و شهروندان شاهد بوده‌ایم که مایه تأسف است. بسیاری از پزشکان، پرستاران و کادر درمان ما با وجود هزینه‌های بسیاری که برای تربیت آنها در این حوزه‌های تخصصی شده، به‌دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند که این ضایعات جبران پذیر نیست.
این نکته را نباید از نظر دور داشت که در این پیکار عمومی تمام دستگاه‌ها مسئولیت دارند. اما واقعیت این است که چون اپیدمی ویروس کرونا مربوط به سلامت مردم است تنها وزارت بهداشت مسئول این مسئله معرفی می‌شود، گرچه این وزارتخانه متولی سلامت مردم است اما بسیاری از مسائل مرتبط با این اپیدمی با دستگاه‌های دیگر نیز ارتباط پیدا می‌کند. 
معمولا در کشورهای دیگر دنیا رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ریاست کمیته بحران را برعهده می‌گیرند که فرمانشان قابل اجرا برای تمام دستگاه‌ها باشد هم‌اکنون دکتر نمکی وزیر بهداشت درخصوص اپیدمی ویروس کرونا بسیار زحمت می‌کشند و خدمات بسیار پرارزشی را ارائه می‌کنند ولی بسیاری از مسائل مرتبط با ویروس کرونا تنها مربوط به این وزارتخانه نیست و مربوط به نیروی انتظامی، وزارت کشور، وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌هایی می‌شود که با وزارت بهداشت هم عرض هستند. انصاف نیست که مسئولیت همه کمبودها بر دوش وزارت بهداشت انباشته شود و وزارت بهداشت پاسخگوی تمام کمبودها باشد، بنابراین خود رئیس‌جمهور باید ریاست این کمیته بحران را به‌عهده بگیرد که فرمانش قابل اجرا در تمام دستگاه‌ها باشد تا زودتر و سریع‌تر بتوانیم به نتیجه برسیم. 
وزارت بهداشت هم در حد خودش این روزها در شایسته‌ترین وجه زحمت می‌کشد و وزیر این وزارتخانه در حد مسئولیت و امکاناتی که دارد می‌تواند به‌عنوان دبیر در این کمیته بحران فعالیت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید