• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 21 اسفند 1398
کد مطلب : 96919
+
-

مرغ سحر

ویترین
مرغ سحر


به یک نگرش، مرغ سحر، داستان سفر پروانه بهار، دختر جوانی است که در خانه پدری فرهیخته و ظلم‌ستیز (محمدتقی بهار، ملک‌الشعرا) و مادری توانا (سودابه صفدری- بهار) دیده به جهان می‌گشاید. به‌دلیل بیماری هولناک پدر، پروانه این مجال را می‌یابد که همراه او به سفر برود و جهان خارج از مرزهای ایران را کشف کند. در مرحله اول کتاب، این سفر محدود به اروپاست و عمدتا به‌منظور درمان پدر صورت می‌گیرد. می‌شود در چنین اوضاعی دچار اندوه شد یا خود را زیر حضور سنگین چنین پدری به ‌فراموشی سپرد، اما ذهن پویای پروانه، این سفر و هم‌صحبتی پدر را دستمایه رشد و خودسازی می‌کند تا جایی که تجربه کشف جهان شکلی آرمانی به‌خود می‌گیرد و در سال‌های بعد بسط می‌یابد و تکرار می‌شود. نتیجه، انسانی است که ظرفیت جهان‌وطنی دارد و آماده ظلم‌ستیزی در معیاری بزرگ‌تر از مملکتی است که در آن به دنیا آمده است.
حکایت پروانه بهار در این کتاب از دوران کودکی و زندگی در کنار خانواده آغاز می‌شود. خاطرات او از پدرش، ملک‌الشعرای بهار، و مشاهدات او از رنج و مرارتی که دیکتاتوری حاکم بر شاعر بزرگ ملی ایران روا داشته بود، بخشی خواندنی از کتاب را در‌برمی‌گیرد. همراهی پروانه با پدر در سفر درمانی به سوئیس، در واپسین ماه‌های حیات او شرح داده شده است. ماجرای ازدواج‌، مهاجرت به آمریکا، تحصیل در دانشگاه و حضور در مبارزات مدنی زنان و سیاهپوستان و همچنین جنبش مخالفت با جنگ ویتنام نیز در پی آمده است.
در تمام مراحل کتاب، پروانه بهار به‌وجود آگاه، پرشهامت و اندیشه‌مند پدر افتخار می‌کند. شاید اگر امروز ملک‌الشعرا در قید حیات بود و این کتاب را مرور می‌کرد، او نیز به همین اندازه به‌وجود دختری به توانایی پروانه افتخار می‌کرد. خواندن مرغ سحر را به تمام کسانی که زندگی را دشوار می‌یابند و زیر بار سنگینش در خود توان حرکت نمی‌بینند، توصیه می‌کنیم. پروانه بهار هم‌اکنون ساکن آمریکاست.
مرغ سحر(خاطرات پروانه بهار) را انتشارات جهان کتاب در 272صفحه با شمارگان 700نسخه به بهای 40هزار تومان منتشر کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :