• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 21 اسفند 1398
کد مطلب : 96906
+
-

فرماندهان سیاسی جنگ جهانی با کرونا

گزارش
فرماندهان سیاسی جنگ جهانی با کرونا


شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان، چالش بزرگی برای بسیاری از کشورها بوده است و هر کدام از آنها، به فراخور میزان درگیری با این ویروس، مقابله با آن را مدیریت کرده‌اند. در این میان، مسئله رهبری و ریاست این کارگروه‌ها، به نوعی نشانه جدی بودن شرایط در کشورها بوده است. در چین، جایی که انتشار کرونا در آن شروع شد و بیشترین قربانیان را گرفته است، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور، رهبری مدیریت واحد مبارزه با این بیماری را به‌عهده گرفت. چنین تصمیمی در دومین اقتصاد بزرگ دنیا، نشانه‌ واضح عمق بحران در این کشور بود. حضور شی جین پینگ در مرکز فعالیت‌ها برای مقابله با ویروس، برای چینی‌ها بسیار اهمیت داشته و چانگ هوا -سفیر چین در تهران- در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری گفته که حضور شی جین پینگ یکی از عوامل موفقیت اقدامات چین برای مهار کرونا بوده است.
در آمریکا، دونالد ترامپ، مسئولیت «گروه ویژه» مقابله با کرونا را به مایک پنس - معاون خود- سپرده است. این تصمیم ترامپ، با انتقادهای بسیار زیادی مواجه شده است. رسانه‌ها، پنس را گزینه بسیار نادرستی برای این کار می‌دانند.
در کره‌جنوبی، جایی که مدت‌ها بعد از چین بزرگ‌ترین بحران فراگیری ویروس کرونا را داشت، مون جائه این- رئیس‌جمهور این کشور- نقش پررنگی داشت. او در جلسات کابینه اقدامات برای مهار ویروس را رهبری می‌کرد و در اقدامی ستایش‌آمیز، اعلام کرد که کره‌جنوبی برای مهار ویروس در حالت جنگی قرار بگیرد.
در ایتالیا، براساس چارت سازمانی دولت، آژانس دفاع غیرنظامی مسئول بحران‌هایی مثل انتشار ویروس کروناست. با این حال جوزبه کونته- نخست‌وزیر ایتالیا- چهره اصلی مبارزه با انتشار ویروس بوده است. او با گرفنن تصمیمات قاطعانه‌ای مانند قرنطینه کامل ایتالیا، رهبری تلاش‌ها برای مهار انتشار ویروس را به‌عهده داشته است.
در فرانسه، شورای دفاع ملی مسئول رسیدگی به همه‌گیری انتشار ویروس کرونا بوده است و در اوج بحران کرونا، با ریاست امانوئل مکرون- رئیس‌جمهور این کشور- جلسات خود را برگزار کرده است.
در بریتانیا هم سنت دولت این است که در موارد بروز بحران، جلسه‌ای با نام کبرا برگزار می‌شود. تا‌کنون، جلسات کبرا 2 بار به ریاست بوریس جانسون- نخست‌وزیر بریتانیا- برگزار شده‌است و تصمیمات کلان برای مقابله و مهار ویروس کرونا در آنها گرفته می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید