• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 21 اسفند 1398
کد مطلب : 96867
+
-

شورا با توجه به شیوع کرونا و به منظور همراهی با مردم به تصویب رساند

تمدید پرداخت عوارض‌پسماند تا پایان اردیبهشت 99

شورای شهر تهران دیروز دو لایحه دوفوریتی کمک به مودیان و افزایش11درصدی کرایه تاکسی در سال‌جاری را تصویب کرد

تمدید پرداخت عوارض‌پسماند تا پایان اردیبهشت 99

مجید جباری_خبرنگار

شورای شهر تهران در یکی از آخرین جلسات سال 98خود، دو لایحه دوفوریتی را تصویب کرد. یکی از این لوایح که با قید دوفوریت از سوی هیأت رئیسه شورا اعلام وصول و سپس بررسی شد، باز هم مربوط به شرایط حال حاضر شهر و اپیدمی ویروس کرونا بود و رویکردش حمایت از شهروندان و کمک به آنان درخصوص پرداخت عوارض پایان سال است. به این ترتیب، شورا پس از تصویب فوریت، کلیات و جزئیات لایحه «مساعدت و حمایت از مودیان و شهروندان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا» مهلت پرداخت عوارض و استفاده از جوایز خوش‌حسابی و سایر تسهیلات تشویقی شهروندان را تا پایان اردیبهشت 99 تمدید کرد. اما دومین دوفوریتی جلسه دیروز سه‌شنبه پارلمان شهری تهران افزایش 11درصدی کرایه‌های تاکسی برای واپسین روزهای سال 98بود که این لایحه شهرداری تهران هم با رأی اکثریت اعضا همراه شد. با این حساب و با احتساب افزایش 25درصدی کرایه‌های تاکسی در سال 99که پیش‌تر در شورا تصویب شده بود، نرخ کرایه‌های تاکسی، 36درصد به نسبت امسال افزایش خواهد یافت. پیشنهاد ۱۱ درصدی به‌دلیل افزایش قیمت بنزین و برای اجرا در 8روز مانده سال 98 تصویب شده است. اما با توجه به پروسه‌ای که این مصوبه باید در هیأت تطبیق و فرمانداری طی کند، بعید است که در فاصله یک هفته به پایان سال، شاهد افزایش نرخ تاکسی‌ها باشیم. اما به هر حال افزایش 36درصدی کرایه تاکسی درصورت تأیید فرمانداری، برای سال 99 محتمل‌تر به‌نظر می‌رسد.

تمدید مهلت پرداخت عوارض مودیان
اما شورای شهر تهران در دویست و چهارمین جلسه خود، نخست بررسی لایحه دوفوریتی شهرداری تهران درخصوص مساعدت و حمایت از مودیان و شهروندان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا را در دستور قرار داد.
در ابتدای بررسی این لایحه، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گفت: «به استناد بند 16ماده 80قانون شوراها و با عنایت به شیوع ویروس کرونا در کشور و در راستای سیاست‌ها و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا، شهرداری تهران تسهیلاتی به شرح ذیل برای مودیان و شهروندان درنظر گرفته است. در این راستا به شهرداری اجازه داده می‌شود، به‌منظور تشویق شهروندان خوش‌حساب به پرداخت بهای خدمات مدیریت پسماند (مسکونی- غیرمسکونی)، مهلت اعمال جایزه خوش‌حسابی و تعجیل در پرداخت را، تا پایان اردیبهشت 99تمدید کند».
حامد مظاهریان ادامه داد: «همچنین شهرداری می‌تواند نسبت به استمهال اسناد دریافتی اشخاص حقیقی و حقوقی (به غیراز نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی) با سررسید، در اسفند‌ماه 98و فروردین و اردیبهشت‌ماه 99 که در اثر شیوع ویروس کرونا، متحمل رکود اقتصادی شده‌اند، با هدف مساعدت و حمایت اقدام کند. براساس این لایحه پیشنهادی، مهلت بهره‌مندی از تسهیلات تشویقی اسناد نکول شده تا پایان خرداد‌ماه 99تمدید می‌شود».
پس از سخنان معاون شهردار، محمود میرلوحی با دوفوریت لایحه مخالفت کرد و شهربانو امانی در موافقت با این بسته حمایتی برای شهروندان و مودیان صحبت کرد و در نهایت، محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورا، برای دوفوریت لایحه رأی‌گیری کرد که در نهایت، قید فوریت و کلیات آن، با موافقت اکثریت اعضا همراه شد. اما در جریان بررسی جزئیات لایحه «مساعدت و حمایت از مودیان و شهروندان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا» چند پیشنهاد از سوی اعضای شورا مطرح شد. یکی از این پیشنهادها را علی اعطا مطرح کرد. براساس این پیشنهاد، شورا با ارائه مهلت پرداخت عوارض صدور پروانه ساختمانی برای املاکی که فرم اعلام عوارض آنها تا سقف ٢٠٠ میلیون تومان است، براساس محاسبات سال ٩٨، تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ٩٩ موافقت کرد.
 علی اعطا، رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران نیز پیش از تصویب پیشنهادش در تشریح آن گفت: «مواردی که در لایحه شهرداری آمده، مربوط به عوارض کسب و پیشه، پسماند و... است. اما این موارد شامل عوارض نوسازی نمی‌شود. چون براساس قانون مصوب مجلس، عوارض نوسازی در هر سال باید تا پایان اسفند‌ماه پرداخت شود. درخصوص عوارض شهرسازی در این لایحه پیشنهادی ارائه نشده است. البته در این خصوص در شهرداری هم بحث‌های مختلفی صورت گرفته، تا مشخص شود در رابطه با عوارض شهرسازی باید به چه ترتیبی عمل شود».
او ادامه داد: «عوارض صدور پروانه تا سقف ٢٠٠ میلیون تومان، حدود 5/5 درصد از کل عوارض صدور پروانه را در بر می‌گیرد. اگر بخواهیم صدور پروانه و نظارت فنی را هم درنظر بگیریم، حدود ٢ درصد از کل است. ٢درصد مربوط به املاک ریزدانه در مناطق جنوبی شهر است. بنابراین اگر در این خصوص مهلت بیشتری تا پایان اردیبهشت‌ماه درنظر بگیریم، شهرداری از این ٢ درصد کاهش درآمد متضرر نخواهد شد». در نهایت پیشنهاد اعطا با 12رای موافق تصویب شد. درنهایت این لایحه، با برخی اصلاحات عبارتی و پیشنهاد‌ها، به تصویب رسید.

رأی شورا به افزایش دوباره کرایه تاکسی 
دومین دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران، بررسی دومین لایحه دوفوریتی پیشنهادی شهرداری مبنی بر افزایش 11درصدی کرایه‌های تاکسی برای چند روز باقیمانده سال 98 بود.
محسن هاشمی رفسنجانی، در جریان بررسی این دوفوریتی، با بیان اینکه افزایش ۱۱ درصدی کرایه‌ها تا پایان امسال از سوی دولت تصمیم‌گیری شده و برای طی کردن مسیر قانونی باید در شورا مصوب شود، اظهار کرد: «زمان برای اجرای این مصوبه دولت دیر هم شده و از سرپرست معاونت حمل‌ونقل درخواست کردم مصوبه دولت را اجرایی کند تا ما آن را در صحن تصویب کنیم.»
در ادامه، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی پشت تریبون رفت و درباره این لایحه سخن گفت. علیرضا قنادان با اشاره به اینکه در مصوبه سال ۹۸ که نرخ کرایه‌های تاکسی اشاره شده بود که افزایش نرخ درصورت افزایش نرخ انرژی است و با توجه به افزایش نرخ بنزین باید درخصوص افزایش کرایه‌های تاکسی تصمیم‌گیری می‌شد، گفت: «با وجود دادن سهمیه به رانندگان نرخ پایه بنزین با افزایش ۵۰ درصدی از هزار تومان به ۱,۵۰۰ تومان رسیده بود اما به‌دلیل اجرای هماهنگ با دولت هیچ‌گونه افزایشی در کرایه‌ها رخ نداد. در تاریخ هفتم بهمن نامه‌ای از استانداری به شهرداری که اثر ۱۱ درصدی نرخ بنزین بر کرایه‌ها را تأیید کرده بود با توجه به اینکه قشر بزرگی در جامعه درگیر این موضوع هستند درخواست می‌کنم این افزایش به تصویب برسد زیرا 3‌ماه نیز رانندگان تاکسی با تأخیر و زیان مواجه شدند». پس از صحبت‌های قنادان، سیدحسن رسولی در مخالفت با دوفوریت سخن گفت و در نهایت، شورا به فوریت آن رأی داد و پیشنهاد ۱۱ درصدی نیز بدون مخالفت و با ۱۵ رأی به تصویب رسید.
آخرین دستور جلسات دیروز شورای شهر تهران، ادامه بررسی «طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه سوخت‌های زیستی و بیوروانکار (روانکارهای با پایه روغن‌های گیاهی)» بود. در این جلسه، مواد 9گانه طرح پس از بحث و بررسی در صحن شورا و با ارائه پیشنهاد‌ها و اصلاحاتی به تصویب رسید. به این ترتیب، پارلمان شهری پایتخت جلسه آخر سال 98 را یکشنبه هفته آینده 25اسفند‌ماه برگزار خواهد کرد. با توجه به تصویب لایحه بودجه سال 99و ارسال آن به هیأت تطبیق، شورا در آخرین نشست شورا در سال‌جاری منتظر است تا لایحه از هیأت تطبیق به صحن بیاید تا درصورت تغییرات احتمالی، لایحه دخل و خرج سال آینده شهر تهران نهایی و به شهرداری ابلاغ شود.

   تزریق امید، روحیه وهمدلی به جامعه 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تاب‌آوری مردم کشورمان در همه شرایط، تأکید کرد: قدر این مردم را بدانیم و از سرمهر با آنان سخن بگوییم و رفتار کنیم.
 محسن هاشمی رفسنجانی دیروز پیش از جلسه شورای شهر با تسلیت سالروز وفات حضرت زینب(س) و با اشاره به روزهای پایانی سال که در شرایط دشوار ایپدمی کرونا در حال سپری شدن است، ادامه داد: «هرجامعه‌ای برای پویایی و حرکت، نیاز به انگیزه، امید، نشاط و اعتماد دارد، و اولویت نخست ما، تزریق امید، روحیه، همدلی و یکپارچگی به جامعه است تا بتوانیم، از این همه سختی عبور کنیم».
او با یادآوری اینکه نوروز گذشته با سیل آغاز شد، اما درون زشتی خسارت بار سیل، زیبایی همدلی و همراهی مردم را دیدیم، افزود: «در همان اندک داشته خود، هموطن سیل‌زاده را نیز شریک می‌کردند. بحران سیل گذشت و گل ولای آن شسته شد، اما این ایثار و نوع‌دوستی در ذهن مردم گلستان، خوزستان و لرستان باقی ماند و باقی خواهد ماند.»
هاشمی رفسنجانی با بیان سنت ایرانی یادآوری گذشتگان در پایان هر سال، ادامه داد: «بی‌مناسبت نیست که در این ایام یادی کنیم از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، بزرگمردی که تا آخرین روز عمر خود دغدغه‌مند و نگران آینده ایران و فرزندان وطن بود. گرچه پیش از جامعه در جریان مشکلات، تهدیدها و کمبودها بود، اما بیش از دیگران، امید به اصلاح وبهبود داشت. آیت‌الله هاشمی آخرین فردی بود که ناامید و نخستین فردی بود که امیدوار می‌شد. از شکست‌ها، پیروزی و از تهدیدها، فرصت می‌ساخت و رمز عبور از سختی‌ها ومشکلات را وحدت و همدلی می‌دانست. امسال چهارمین نوروزی است که آیت‌الله در کنارمان نیست، اما میراثش راه و مسیر آّبادانی و توسعه ایران است که برای عبور از این روزها، سخت به آن نیازمندیم».


شورای شهر مهلت پرداخت عوارض  پسماند و کسب و پیشه و استفاده از جوایز خوش‌حسابی و سایر تسهیلات تشویقی شهروندان را تا پایان اردیبهشت 99 تمدید کرد

تذکرها

شهروندان به بهشت‌زهرا نروند
  احمد مسجد جامعی:
مدیریت شهری در صف مقدم خدمات‌رسانی به شهروندان است. یکی از سازمان‌هایی که زحماتشان آنطور که باید دیده نمی‌شود، سازمان بهشت‌زهرا است. نیروهای بهشت‌زهرا به‌طور کامل به وظایفشان ازجمله شست‌وشو، حمل و خاکسپاری عمل می‌کنند و در تمام مراحل در کنار خانواده‌ها هستند. اما با توجه به در پیش بودن سنت ایرانی زیارت اهل قبور در پایان سال، برعکس سال‌های قبل از مدیریت شهری می‌خواهم که تدابیر لازم را برای محدودیت حضور مردم در بهشت‌زهرا در روزهای پایانی سال در پیش گیرند. از سوی دیگر، مراکز فروش شهرداری مانند شهروند و میادین میوه و تره‌بار مورد استقبال مردم قرار گرفته که بهتر است از بودجه پیش‌بینی شده برای پیشگیری از کرونا، بخشی به افزایش سلامت این محیط‌ها اختصاص داده شود.

جمع‌آوری بساط گستران شرق تهران
  محمد سالاری :
ضمن قدردانی از مجموعه اقدامات مدیریت شهری تهران طی روزهای اخیر برای پیشگیری از ویروس کرونا امیدوارم شاهد همبستگی ملی و اجتماعی برای کنترل ویروس کرونا باشیم. درخصوص بساط‌گستری در شرق تهران به‌ویژه در محدوده تهرانپارس، شاهد حضور پرحجم و انبوه مراجعه‌کنندگان به این بساط گستران بودیم که خوشبختانه با اقدام معاونت خدمات شهری و شرکت شهربان و شهرداری منطقه، این محدوده پاکسازی و ضدعفونی شد.

تسریع در واریز 910میلیارد تومان اوراق توسعه مترو
  سید محمود میر لوحی :
متأسفانه همچنان واریز 910میلیارد تومان اوراق قرضه برای توسعه خطوط مترو 6و 7توسط بانک آینده دچار تعلل شده و این موضوع را به رئیس‌کل بانک مرکزی نیز ابراز داشتیم. اما اتفاقی نیفتاده است. با توجه به اینکه مهلتی به پایان سال نمانده و این موضوع باید تا قبل از پایان سال محقق شود، از معاون اول ریاست‌جمهوری خواستاریم، نسبت به تحقق این امر و واریز این مبلغ از سوی بانک آینده دستورات لازم را ابلاغ کند. متروی تهران و خط 6و 7به‌خاطر تأخیر در پرداخت این مبلغ دارد زیان می‌بیند و امیدواریم این موضوع تا قبل از پایان سال محقق شود.

شهرداری خدمات آنلاین را افزایش دهد
  حجت نظری :
تهران به‌عنوان استانی با بیشترین تعداد مبتلا به کرونا، جزو استان‌هایی است که نگرانی‌های زیادی در مورد آن وجود دارد. از طرف دیگر جای تعجب فراوان است که چطور دولت همزمان با توصیه به مردم برای خانه‌نشینی، اقدام به اعلام تعطیلی در کشور یا حداقل در استان‌های دارای نرخ بالای شیوع نکرده است. چطور صدا و سیما هم در میان برنامه‌هایی که در آن مردم را به خانه‌نشینی دعوت می‌کند، تبلیغاتی را پخش می‌کند که لازمه‌اش حضور مردم در مراکز خرید و اماکن تجمعی است.در این ایام که مردم به خانه‌نشینی و انجام الکترونیک و غیرحضوری کارها تشویق می‌شوند، لازم است شهرداری تهران نیز مواردی را رعایت کند. در همین راستا لازم است فروشگاه شهروند و پررنگ‌تر از آن سازمان میادین میوه و تره‌بار شرایط فروش آنلاین و اینترنتی برای تمام مردم شهر را فراهم کنند. مراکز معاینه فنی همچنان فعالند که باید تدبیری برای تعطیلی این مراکز اندیشیده شود. با وجود اقدامات شهرداری، زباله‌گردها و کودکان زباله‌گرد در سطح شهر دیده می‌شوند. لازم است هرچه سریع‌تر با این موارد برخورد شود.

ضرورت نصب تندیس کادر پزشکی در شهر
  زهرا صدراعظم نوری:
جامعه پزشکی و همچنین کادر درمانی، در ایام بحران ویروس کرونا در مراکز درمانی حضور یافته و با از خودگذشتگی و تلاش‌های مجدانه به نجات جان شهروندان تهرانی پرداخته و ایثار کردند. همه مردم قدردان رشادت‌های این عزیزان هستند. شهرداری هم باید این قدردانی را در قالب ساخت یک المان و در راستای پاسداشت و تقدیر از مجاهدت و تلاش آنان پاس بدارد.شهرداری باید با همکاری هنرمندان و مجسمه سازها، یک تندیس درخور این ایثارگری طراحی کرده و پس از ساخت، در یکی از مکان‌های عمومی و‌ پرتردد نصب، تا یاد فداکاری آنها همیشه گرامی داشته شود. یادمان نرود که در همین ایام عزیزان ما در خدمات شهری و حوزه مدیریت شهری هم اقدامات ویژه‌ای انجام دادند.

کاهش وسعت پارک‌های جنگلی 
  سید آرش حسینی میلانی :
پارک‌های جنگلی تهران قدمتی ۵۰ ساله دارند. متأسفانه برخی از این پارک‌ها، دچار کاهش سطح شده‌اند. به‌طور مثال، پارک جنگلی سرخه حصار از سال ۶۹ تاکنون، نزدیک به ۱۰۰ هکتار از اراضی‌اش را به تاسیسات دیگر شهری واگذار کرده است. در مورد پارک چیتگر هم شاهد چنین وضعیتی هستیم. پارک‌های جنگلی شهر تهران به‌عنوان کمربند سبز و ریه‌های تنفسی این شهر، اکنون با قدمت ۵۰ ساله خود، کارکرد مهمی در پیوند شهرنشینان با طبیعت دارند. اما متأسفانه به‌دلیل برخی از بی‌توجهی‌ها و خطاها، شاهد کاهش وسعت و استفاده خارج از ظرفیت از این پارک‌ها بوده‌ایم. لازم است شهرداری تهران کلیه برنامه‌ها و طرح‌های تأسیساتی، رفاهی و تفریحی را براساس دفترچه طرح به تصویب سازمان جنگل‌ها و مراتع برساند. همچنین از شهرداری می‌خواهم، مطالعات ارزیابی زیست‌محیطی طرح‌های توسعه‌ای در پارک‌های جنگلی، توسط شهرداری تهیه و به شورای شهر ارسال شود.

شهرداری صدور کارت بلیت خبرنگاران را تسهیل کند
  شهربانو امانی:
براساس گزارش‌های دریافتی، خبرنگاران متعددی برای دریافت کارت بلیت یک‌ساله با ارائه مدارک لازم به معاونت حمل‌ونقل مراجعه کرده‌اند، اما یا به آنها تخصیص داده نشده یا اینکه آنقدر بوروکراسی اداری زمان‌بر بوده، که خبرنگاران منصرف شده‌اند. سال‌جاری رو به پایان است و تعداد زیادی از خبرنگاران نتوانسته‌اند از این امتیاز تشویقی که با هدف ترغیب هر چه بیشتر استفاده از حمل‌ونقل عمومی توسط شورا به تصویب رسیده است، استفاده کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید