• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 21 اسفند 1398
کد مطلب : 96861
+
-

پاتک بورس‌کالا به کاسبان‌کرونا

بازار محصولات مرتبط با کرونا در بازار سرمایه ساماندهی می‌شود


در 2هفته گذشته همزمان با شیوع کرونا، تقاضا برای خرید اقلامی مانند مواد شوینده و ماسک افزایش یافته و همین موضوع به رشد قیمت مواد اولیه این محصولات در بازار منجر شده است؛ بر همین اساس بورس‌ کالا با هماهنگی وزارت صنعت، شرکت ‌ملی ‌صنایع ‌پتروشیمی و انجمن ملی پلیمر با هدف ایجاد تعادل قیمت در بازار، برنامه تازه‌ای را برای افزایش عرضه مواد اولیه مورد نیاز در تولید این محصولات آغاز کرده است.
به‌گزارش همشهری، شیوع کرونا مقدار مصرف مواد ضد‌عفونی‌کننده و شوینده و همینطور برخی محصولات مرتبط، مانند ماسک را افزایش داده و بیم آن می‌رود که با تداوم و افزایش مصرف، سطح قیمت‌ها با رشد بیشتری مواجه شود. کارشناسان بازار می‌گویند حلقه مفقوده در زنجیره تامین محصولاتی نظیر شوینده‌ها، ظروف بسته‌بندی و پارچه‌های بافته نشده، مکانیسم عرضه و شیوه کشف قیمت‌هاست؛ به این معنا که باید عرضه و تقاضا در بازاری انجام شود که سطح عمومی قیمت‌ها متعادل و رقابتی باشد. در چنین شرایطی بورس کالا مسئولیت این کار را برعهده گرفته و قرار است از طریق مکانیسم‌های بازار، زنجیره تامین این محصولات را از تولید مواد اولیه تا تولید محصول نهایی تکمیل کند.

مشارکت‌کنندگان طرح
بورس کالا با همراهی وزارت صنعت و همکاری شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی، شرکت‌ملی صنایع پتروشیمی وابسته به وزارت نفت و انجمن ملی پلیمر برنامه‌ای را برای افزایش و ساماندهی عرضه مواد اولیه مورد نیاز صنایعی که محصولات نهایی این اقلام را تولید می‌کنند، طراحی کرده است.
قرار است با هماهنگی‌های به عمل آمده حجم عرضه مواد اولیه‌ای که برای تولید شوینده‌ها، کالاهای مربوط به ظروف بسته‌بندی و پارچه‌های بافته نشده استفاده می‌شود در بورس کالا افزایش یابد. هم‌اکنون کاستیک سودا برای تولید محصولات بهداشتی در واحد‌های شوینده و پلی‌اتیلن سنگین برای تولید پارچه‌های بافته نشده برای تولید لباس‌های یکبار مصرف استفاده می‌شود. همچنین محصول پت نیز توسط شرکت‌های پتروشیمی برای تولید ظروف یکبار مصرف و بسته‌بندی محصولات بهداشتی که اکنون تقاضای آن به‌شدت افزایش یافته، تولید می‌شود.

آغاز برنامه
رضا محتشمی‌پور، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران درباره برنامه طراحی شده به همشهری، گفت: پس از نشست‌هایی که با وزارت صنعت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و انجمن ملی پلیمر برگزار کردیم این پرسش مطرح شد که ما چگونه می‌توانیم اقداماتی را برای مقابله با آثار اقتصادی شیوع این ویروس و کمک به تامین کالاهای مرتبط با آن انجام دهیم. پس از بررسی‌های به‌عمل آمده بورس کالا پیشنهاد‌هایی را ارائه کرد و درنهایت مقرر شد زمینه افزایش عرضه این محصولات در بورس کالا، البته با هماهنگی نهاد‌های ذیربط انجام شود.
او افزود: انجمن ملی پلیمر وظیفه رفع کمبودهای زنجیره تامین مواد مربوط به کنترل کرونا را در بخش ضد‌عفونی کننده‌ها، ظروف بسته‌بندی و پارچه‌هایی که در تهیه لباس‌های استریل و ماسک مورد استفاده است، برعهده گرفته است. او با بیان اینکه برای تامین همه این کالا‌ها ظرفیت بسیار خوبی در داخل کشور وجود دارد و به واردات نیاز نیست، گفت: قیمت مواد مصرفی برای تولید محصولات مرتبط با کنترل کرونا، در بازار آزاد با شبکه رسمی، تفاوت بسیاری دارد که باعث می‌شود برخی تولیدکننده‌ها محصولات خود را در شبکه رسمی عرضه نکنند و این موضوع می‌تواند به کمبود کالا منجر شود.
او افزود: بر همین اساس، طبق مذاکرات انجام شده مقرر شد تولیدکننده‌ها عرضه محصولات مرتبط با تولید محصولات کنترل کرونا را در بورس کالا افزایش دهند و اگر شرکتی با کارگروه تشکیل شده همکاری نکرد، سهمیه خوراکش کاهش پیدا کند و همزمان کسانی که همکاری می‌کنند، سهمیه بیشتری دریافت کنند. محتشمی‌پور اضافه کرد: همچنین اقلام مورد نیاز فهرست شده و قرار است شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیگیری‌های لازم را برای افزایش عرضه‌ها در بورس کالا انجام دهد.
معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با بیان اینکه قرار است بازار به‌طورمداوم رصد شود و در مواقعی که لازم است عرضه‌ها به‌سرعت افزایش پیدا کند، گفت: پس از رصد بازار اگر انجمن ملی پلیمر احساس کرد میزان کالا در بازار کم است بلافاصله عرضه را افزایش می‌دهد و شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم گریدهای مورد مصرف در اقلام کنترل کرونا را افزایش می‌دهد.
او با تأکید بر اینکه در حال حاضر حجم تقاضا در بازار افزایش پیدا کرده ولازم است برخی خطوط تولید برای تامین این محصولات تغییر پیدا کند، تأکید کرد: شرکت پتروشیمی اروند در اقلام مرتبط با شوینده‌ها، یعنی کاستیک سودا، حجم عرضه را تا دوبرابر افزایش داده و بازار نیز در حال جذب این مواد مصرفی است. به‌گفته او، همین رویه در مورد پروپیلن‌های مصرفی برای تولید پارچه‌های بهداشتی هم متناسب با کشش بازار در حال پیگیری است.
محتشمی‌پور تأکید کرد: نگرانی اصلی این است که چه میزان از این کالاهای مصرفی وارد شبکه توزیع رسمی و بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها می‌شود. امیدواریم با تمهیدات درنظر گرفته شده ریسک این اتفاق به حداقل برسد.
او با بیان اینکه فعلا عرضه‌ها در حد نیاز بازار و حتی فراتر از نیاز بازار است، تأکید کرد: فعلا مشکلی در بخش عرضه وجود ندارد و حتی اگر ظرفیت تولید به بیش از نیاز بازار برسد و بحران نیز به پایان برسد، این امکان وجود دارد که با توجه به تحولات منطقه به سایر کشور‌های منطقه نیز صادر شود. معاون بورس کالا در پاسخ به این پرسش که مواد قابل عرضه در بورس کالا شامل چه محصولاتی است، تأکید کرد: این محصولات در 3طبقه اصلی دسته‌بندی می‌شود: دسته نخست محصولاتی است که برای تولید مواد شوینده استفاده می‌شود، دسته دوم ظروف یکبار مصرف برای بسته‌بندی محصولات شوینده مانند بطری‌هاست و دسته سوم نیز شامل پارچه‌های بافته نشده‌ای است که برای تولید لباس‌ها یکبارمصرف و ماسک استفاده می‌شود.


ـ بورس کالا از برنامه‌ای عملیاتی برای تأمین مواد اولیه تولید شوینده‌ها، ظروف بسته‌بندی و پارچه‌های بافته نشده رونمایی کرد
ـ این مواد عمدتا در تولید محصولات ضد‌عفونی‌کننده و ماسک به‌کار می‌روند

این خبر را به اشتراک بگذارید