• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 20 اسفند 1398
کد مطلب : 96817
+
-

سبقت کره و چین از کرونا

درحالی‌که آمار کرونا در چین روند نزولی یافته، کره‌جنوبی در سرعت تشخیص و آزمایش این ویروس موفق بوده‌است

گزارش2
سبقت کره و چین از کرونا


مهمان ناخوانده‌ای که از ابتدای سال جدید میلادی یعنی حدود 3ماه قبل، بر زندگی میلیون‌ها نفر از مردم جهان سایه انداخته، حالا دیگر زندگی عادی را در بسیاری از کشورها از مسیر خود خارج کرده‌است. درحالی‌که چین به‌عنوان محل تولد و شیوع اولیه ویروس مهلک کرونا، با نزولی شدن شمار مبتلایان و جان‌باختگان، در حال جمع‌آوری بیمارستان‌های صحرایی و دیگر تدابیر اضطراری است، در کشورهایی چون ایتالیا، آمریکا و ایران شرایط هر روز بحرانی‌تر می‌شود. چین دیروز تنها 40مورد جدید ابتلا به کرونا را ثبت و اعلام کرده که این پایین‌ترین رقم در 3‌ماه گذشته‌است.
ایتالیا اکنون با 366جان‌باخته بر اثر کرونا، بعد از چین بحرانی‌ترین وضعیت را در جهان دارد. شهرهای شمالی که کانون شیوع بودند، با 16میلیون نفر قرنطینه شده‌اند. شهرهای جنوبی هم با شرایط ویژه و تعطیلی مراکز تجمع و وحشت مردم، اوضاع خوبی ندارند. شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی از شهر ماترا در جنوب ایتالیا اوضاع را نگران‌‌کننده از نظر شهروندان توصیف کرده‌است. به دستور شهردار، همه تجمعات و گردهمایی‌ها و مراسم جمعی در شهر تعطیل شده، بسیاری از دفاتر کاری و اداری بسته شده‌اند و رستوران‌ها از مشتریانشان می‌خواهند قبل از ورود دست‌هایشان را بشورند و با فاصله از هم بنشینند. هرگونه تماس فیزیکی در رستوران‌ها ممنوع شده‌است.
ثبت 133کشته در یک روز در ایتالیا، مردم را وحشت‌زده کرده‌است. در شهر مودنا در شمال ایتالیا 2روز پیش 6نفر بر اثر درگیری و شورش در زندان در اعتراض به قوانین جدید ملاقات، کشته شدند.

غبطه آمریکایی‌ها به کره‌جنوبی 
در آمریکا، کشور دیگری که این روزها با شیوع رو به گسترش کرونا روبه‌روست، انتقادها از تدابیر کنترل و درمان افزایش یافته‌است. رسانه‌ها و کارشناسان آمریکایی در شبکه‌های اجتماعی چون توییتر، از اینکه کیت‌های آزمایش کرونا به‌صورت محدود توزیع شده گلایه دارند. آنها وضعیت آمریکا را با کره‌جنوبی که در موقعیتی مشابه از نظر شیوع گسترده کرونا قرار دارد مقایسه می‌کنند. کره‌جنوبی اعلام کرده‌است که بیش از 140هزار نفر تا‌کنون تحت آزمایش برای تشخیص کرونا قرار گرفته‌اند. این در حالی است که در آمریکا تا‌کنون 1500نفر تحت این آزمایش قرار گرفته‌اند.
آمریکا و کره‌جنوبی در یک روز (20ژانویه) نخستین مورد ابتلا به کرونا را اعلام کردند. اکنون با گذشت 6هفته میزان رضایت در کره‌جنوبی بیشتر از آمریکاست. دولت کره‌جنوبی دیروز اعلام کرد همه هزینه‌های آزمایش و درمان افراد مبتلا به کرونا رایگان و با دولت خواهد بود. دولت کره‌جنوبی همچنین اعلام کرده‌است که خسارت تعطیلی و قرنطینه شهرهایی مانند دایگو در جنوب که کانون کرونا بوده‌اند را می‌پردازد. در کره‌جنوبی در روز 10هزار نفر تحت آزمایش برای تشخیص کرونا قرار می‌گیرند. همچنین در کره‌جنوبی در خیابان‌ها ایستگاه‌های سیاری برای آزمایش کرونا ایجاد شده که در کمتر از 10دقیقه نتیجه آزمایش را مشخص می‌کند. میزان مرگ ناشی از کرونا در کره‌جنوبی تا‌کنون حدود 6دهم درصد بوده‌است. تاکنون 6هزار نفر در کره‌جنوبی به کرونا مبتلا شده‌اند. تشخیص زودهنگام باعث کاهش آمار مرگ در این بیماری می‌شود. چراکه با تشخیص، فرد تحت قرنطینه قرار می‌گیرد و افراد کمتری را مبتلا می‌کند.
در آمریکا درحالی‌که نیمی از ایالت‌ها اکنون مواردی از کرونا را اعلام کرده‌اند، نگرانی از شیوع کرونا در کنگره هم بالا گرفته‌است. 2سناتور (تد کروز از تگزاس و پال گوسار از آریزونا) به‌دلیل احتمال ابتلا بر اثر در تماس بودن با فرد مبتلا به کرونا، به قرنطینه رفته‌اند.


دیگر کشورها
ـ در کره‌شمالی چندین سفارتخانه خارجی تعطیل و دیپلمات‌ها از این کشور خارج شده‌اند. کره‌شمالی تا‌کنون حتی یک مورد از ابتلا به کرونا را اعلام نکرده اما گزارش‌ها حاکی از قوانین و تدابیر سختگیرانه برای پیشگیری از کروناست.
ـ یک شرکت چینی از دستیابی به تکنولوژی تشخیص چهره از پشت ماسک خبر داده ‌است. از آنجا که اکنون بیشتر افراد با ماسک تردد می‌کنند، این تکنولوژی از نظر امنیتی برای چین مهم است.
ـ قطر از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به‌مدت نامعلوم خبر داده‌است.
ـ نشست امنیتی کابینه انگلیس موسوم به نشست کبرا، دیروز برای بررسی گام‌های بعدی در مقابله با کرونا تشکیل شد.
ـ رئیس‌جمهور پرتغال به‌دلیل احتمال ابتلا به کرونا برای 2هفته خود را قرنطینه کرد. این تصمیم بعد از آن اتخاذ شد که او با یک گروه از بچه‌مدرسه‌ای‌هایی دیدار کرده که برای بازدید به کاخ ریاست‌جمهوری رفته‌بودند. یکی از اعضای این گروه به کرونا مبتلا بوده‌است. مدرسه‌ای که این بچه‌ها از آن آمده‌بودند در شمال پرتغال واقع است و اکنون تعطیل شده‌است.


این خبر را به اشتراک بگذارید