• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 20 اسفند 1398
کد مطلب : 96805
+
-

همیاری مردمی برای عبور از کرونا


 شهروندان برای حل‌وفصل موقتی مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا؛ خودشان دست‌به‌کار شده‌‌اند. مشاهدات خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد برخی مالکان در گام نخست، با بخشیدن اجاره‌بهای یک یا چند ‌ماه از املاک استیجاری خود، با کسبه و فعالان اقتصادی همدلی نشان داده‌اند تا در شرایطی که ویروس به کسی رحم نمی‌کند، ترحم به همنوع بتواند نور امیدی بر دل‌ها و البته اقتصاد کسب‌وکارها بتاباند. به گزارش همشهری، 2‌ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و آثار اقتصادی این اپیدمی به‌تدریج در حال ظهور و بروز است. قیمت جهانی نفت و موادخام در روندی نزولی قرار گرفته؛ مبادلات تجاری در سطح بین‌الملل هم در سایه افت تقاضا، در کشورهای آلوده به کرونا، کاهش یافته و در نتیجه وضع عمومی تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده است. در این میان نهادهای اقتصادی بین‌المللی و کارشناسان نیز دورنمای روشنی برای اقتصاد بین‌الملل در افق میان‌مدت متصور نیستند؛ همه اینها برای فعالان اقتصادی به نگرانی بزرگی تبدیل شده است. در این میان برخی کسب‌وکارها مانند کسب‌وکارهای حوزه گردشگری به کلی تعطیل شده‌اند و برخی دیگر مانند رستوران‌ها و اغذیه‌فروشان با کاهش شدید فعالیت مواجه هستند؛ این مسئله در ایران به‌واسطه همزمانی اپیدمی کرونا با روزهای منتهی به سال نو، کسب‌وکارها را با بحرانی بزرگ روبه‌رو کرده؛ به‌ویژه کسب‌وکارهایی که چشم  امیدی به بازار شب عید داشتند و طبق سنت همه ساله، هزینه‌های انباشته طول سال را در رونق بازار شب عید تسویه می‌کنند. این اتفاق در اصناف مرتبط با حوزه‌های گردشگری، پوشاک، خودرو و حتی طلا و جواهرات چنان شدتی دارد که ادامه حیات این کسب‌وکارها را نیز تهدید می‌کند.

اجاره بخشی موجران
در خلوتی بازار شب عید و کسادی کسب‌وکارها، نخستین چراغ کمک به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از شیوع کرونا را برخی موجران خوش‌انصاف روشن کرده‌اند و با بخشیدن یک تا چند‌ماه از اجاره واحدهای استیجاری تجاری، باری از روی دوش آسیب‌دیدگان کرونا برداشته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود این‌که تنگناهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا تقریباً دامنگیر همه مردم شده و درآمد اغلب آنها را تهدید کرده؛ اما برخی صاحبان واحدهای استیجاری تجاری در اقدامی نوع‌دوستانه اجاره‌بهای یک تا 3‌ماه مستأجران خود را بخشیده‌اند و به صاحبان کسب‌وکار مهلت داده‌اند تا با هزینه و دغدغه کمتری، رکود و کسادی کرونا را پشت سر بگذارند. آنگونه که رسانه‌ها منعکس می‌کنند، مالک یک پاساژ در غرب تهران برای همیاری با موجران واحدهای تجاری این مجتمع، اجاره‌بهای 2ماه آنها را بخشیده و همه 105واحد تجاری ملکی خود در این مجتمع تجاری را تا اردیبهشت 99 از پرداخت اجاره‌بها معاف کرده است. این اتفاق در یکی از پاساژهای مشهور غرب تهران که به سالن سینمایش معروف است نیز تکرار شده و صاحب مغازه‌های این پاساژ بزرگ، اجاره‌بهای یک ‌ماه را به مستأجران بخشیده است. البته این ماجرا فقط مختص تهران نیست. خبرهای دریافتی حاکی است برخی مالکان مغازه‌ها و مراکز تجاری در شیراز نیز رسماً اعلام کرده‌اند بخشی یا تمام اجاره‌بهای واحدهای استیجاری خود را به‌دلیل شرایط حاکم بر بازار بخشیده‌اند. اگرچه در شرایط فعلی بازار اقلام مرتبط با مقابله و پیشگیری کرونا سیاه و بی‌قیمت شده و احتکار، تقلب، کم‌فروشی و کلاهبرداری در آن مشهود است؛ اما در مابقی بازار همه مردم درد مشترک دارند و از وخامت کسب‌وکارها مطلع‌ هستند. در این میان نهادهای عمومی و غیردولتی نیز اقداماتی برای کمک به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده انجام داده‌اند. 

آیا صاحبخانه‌ها هم به کمپین همیاری می‌پیوندند؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد پیوستن به پویش مردمی بخشودگی مطالبات و اجاره‌بها برای عبور از بحران کرونا فقط به واحدهای تجاری و موجران کلان محدود نبوده و علاوه بر اینکه در حوزه اجاره مسکونی نیز آغاز شده، موجران جز نیز وارد عمل شده‌اند. رسانه‌ها از بخشش موردی اجاره‌بهای برخی واحدهای مسکونی در مناطق مختلف هم خبر داده‌اند اما آنگونه که نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید: در بازار سنتی اجاره‌ها، این نوع اقدامات بدون پوشش رسانه‌ای انجام می‌شود که البته بهتر است برای تشویق دیگران به مدارا در بحران کرونا، به‌صورت رسانه‌ای نیز اعلام شود. حسام عقبایی می‌افزاید: در بازار اجاره مسکونی، به‌واسطه اینکه درآمد و ممر معاش برخی از موجران از طریق اجاره تأمین می‌شود، احتمال اینکه کمتر اجاره‌بها بخشیده شود وجود دارد اما مطمئناً در شرایط فعلی، همراهی موجران با مستأجرانی که شرایط خاص دارند و درآمد آنها تحت‌تأثیر قرار گرفته است، قابل‌توجه خواهد بود

این خبر را به اشتراک بگذارید