• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 20 اسفند 1398
کد مطلب : 96787
+
-

پیشگویی‌ها درباره کرونا

از سیمپسون‌ها تا آخرین روزها

از سیمپسون‌ها تا آخرین روزها

آرش نهاوندی_روزنامه نگار

تا‌کنون بیش از 92هزار نفر به ویروس کرونا در سراسر دنیا مبتلا شده‌اند و بیش از 3132نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در اقصی نقاط دنیا جان خود را از دست داده‌اند. همزمان با شیوع ویروس کرونا، گروه‌هایی نیز در شبکه‌های اجتماعی فعالیت خود را در زمینه یافتن شواهد و مدارکی مبنی بر اینکه شیوع کرونا سال‌ها قبل در برخی از کتاب‌ها، کارتون‌ها و فیلم‌ها پیش‌بینی شده بود، متمرکز کرده‌اند. در این مطلب به برخی از این محصولات دنیای ادب و هنر می‌پردازیم که در آنها به‌صورت غیرمستقیم و تلویحی شیوع ویروس کرونا در دنیا پیش‌بینی شده است.

 پیشگویی سیمپسون‌ها
کارتون سیمپسون‌ها که پخش آن از سال1989 آغاز شد و تا‌کنون در 30فصل و 627 قسمت انتشار یافته، مملو از پیشگویی‌هایی از آینده در قالب یک انیمیشن به ظاهر کودکانه است. 16سال قبل در قسمتی از این کارتون به نام بارت در آینده به نوعی پیش‌بینی شده بود که دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا می‌رسد. اما اکنون تصاویری از یکی از قسمت‌های سیمپسون‌ها که در سال1993 ساخته شده، مانند ویروسی در شبکه‌های اجتماعی در حال وایرال شدن است، با استناد به این تصاویر ادعا شده که در کارتون سیمپسون‌ها شیوع ویروس کرونا نیز پیش‌بینی شده، با این حال در کارتون سیمپسون‌ها منشا این ویروس شهر اوزاکا در ژاپن نشان داده می‌شود و نه شهر ووهان در کشور چین. این تصاویر مربوط به یکی از قسمت‌های انیمیشن سیمپسون‌ها به نام ادغام در زنجیرهاست. در سکانسی از این قسمت که بسیاری ادعا کرده‌اند که در آن به‌صورت تلویحی شیوع ویروس کرونا پیش‌بینی شده، جعبه‌هایی در محوطه یک کارخانه‌ نشان داده می‌شود که از متن روی این جعبه‌ها مشخص می‌شود مبدا آنها شهر اوزاکای ژاپن است. سپس تصاویری از گفت‌وگوی 2نفر در محوطه کارخانه نشان داده می‌شود. در میانه این گفت‌وگو یکباره یکی از کارکنان عطسه می‌کند و اینطور نشان داده می‌شود که از دهان او یک ویروس بیرون می‌آید، کارکنان ویروس‌ها را درون جعبه‌ها قرار می‌دهند و ویروس از طریق این جعبه‌ها در سراسر شهر پراکنده می‌شود و همه مردم به آن مبتلا می‌شوند. برای بسیاری به‌ویژه آن دسته از افرادی که به تئوری توطئه علاقه‌مند هستند، سازندگان سیمپسون‌ها در این قسمت توانسته‌اند شیوع کرونا را پیش‌بینی کنند.

رمانی که از ویروس ووهان- 400 می‌گوید
دین کانتز در سال1981 در رمان جنایی- ترسناک، چشمان سیاهی درباره ویروس ووهان- 400 نوشته که ویروسی است که به‌عنوان یک سلاح بیولوژیک در یک آزمایشگاه تولید شده است.ویروسی که کانتز 40سال قبل در رمان چشمان سیاهی به آن اشاره می‌کند قابلیت محو کردن یک شهر یا یک کشور را دارد. اشاره تصادفی کانتز به ویروس ووهان – 400، اخیرا موجی از شوک را میان مردم سراسر دنیا و مخصوصا طرفداران تئوری توطئه ایجاد کرد و باعث شد بسیاری به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی تلاش کنند میان صحنه‌های داستانی آن رمان و صحنه‌های واقعی شیوع ویروس کرونا در جهان مشابهت‌هایی بیابند.

فیلم سرایت که در آن شیوع کرونا پیش‌بینی شده بود
داستان فیلم سرایت با بازی گوئینت پالترو و به کارگردانی استیون سودربرگ که در سال2011 ساخته شده نیز شباهت خیلی زیادی با اخبار و داستان‌های پیرامون اشاعه ویروس کرونا در سراسر دنیا دارد. فیلم سرایت درباره ویروسی است که منشا آن هنگ‌کنگ است. این ویروس خیالی که ‌ام‌ای‌ویـ 1 نام دارد، همانگونه که در فیلم نیز به تصویر کشیده  شده20درصد از مبتلایان به‌خود را می‌کشد. فیلم سرایت که در سال2011 ساخته شده در واقع درباره نگرانی و ترس جهانی از وضعیت خدمات بهداشتی در زمان اشاعه یک ویروس مرگبار است. در این فیلم نشان داده شده که چگونه اشاعه اطلاعات غلط و داستان‌سرایی درباره یک ویروس مرگبار از طریق فناوری‌های نوین اطلاعاتی می‌تواند در سراسر جهان گسترش پیدا کند و عواقب ناگواری به همراه داشته باشد. در فیلم سرایت که 9سال پیش‌از شیوع جهانی کرونا ساخته شده، منشا ویروس خیالی ‌ام‌ای‌وی – 1، چین نشان داده شده و دلیل ابتلای اولیه افراد به این ویروس نیز خفاش اعلام شده است. مشابهت‌ها در اطلاعات ارائه شده از منشا و دلیل شیوع ویروس خیالی در فیلم سرایت با اطلاعات به‌دست آمده از ویروس کرونا، حیرت بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

کتابی به نام آخرین روزها
سیلویا بروان که ادعا می‌کرد مدیومی است با قابلیت‌های زیاد روحی- روانی، در سال2008 کتابی نوشت با عنوان آخرین روزها: پیشگویی‌ها و غیب‌گویی‌ها. این کتابی است که امروز برخی از کاربران توییتر معتقدند که شیوع ویروس کرونا در آن با دقت بسیار پیشگویی شده است. از همین‌رو یک سری از مطالب مندرج در صفحات این کتاب در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شود. در بخشی از این کتاب که در سال2008 نوشته شده می‌خوانیم که در حدود سال2020 یک بیماری ریوی مهلک در سراسر دنیا گسترش خواهد یافت. بر مبنای آنچه در این کتاب نوشته شده این بیماری ریه‌ها و لوله‌های تنفسی را مورد حمله قرار می‌دهد و در برابر همه درمان‌های شناخته شده درباره بیماری‌های ریوی مقاومت خواهد کرد. در این کتاب همچنین به این اشاره شده که این بیماری همانگونه که یکباره در سراسر جهان شیوع پیدا کرده بود به‌طور ناگهانی محو می‌شود و 10سال بعد دوباره حمله می‌کند و پس از آن به‌طور کامل از بین می‌رود.

آلبر کامو و طاعون؛ نگاهی از زوایه انسانی به یک بیماری همه‌گیر
آلبر کامو، نویسنده مشهور فرانسوی- الجزایری که بیشتر با کتاب بیگانه معرف حضور خوانندگان ایرانی است، در دیگر کتاب بزرگ خود به نام طاعون از زاویه‌ای دیگر به شیوع یک بیماری همه‌گیر می‌پردازد. او روایتی دردناک از آنچه در هنگام بروز یک بیماری مهلک دردناک بر مردم یک شهر می‌گذرد را ارائه می‌دهد. آلبر کامو در کتاب طاعون به تعلل مقامات بهداشتی شهر اوران الجزایر در مقابله با این بیماری و عواقب آن می‌پردازد. او همچنین در این کتاب به اوضاع مردم این شهر در هنگام وضع قرنطینه دیرهنگام و جدا افتادن خانواده‌ها (جدایی قهرمانان داستان از افرادی که دوستشان دارند نیز به‌طور ویژه مدنظر است) از یکدیگر اشاره می‌کند. گویی کامو می‌خواهد روی این تأکید کند که جدایی و دورافتادگی از نتایج یک بیماری همه‌گیر است. او در طاعون همچنین به این مسئله می‌پردازد که دیر قرنطینه کردن شهر باعث مرگ تعداد بیشماری از مردم آن شده تا جایی که دیگر دفن دسته‌جمعی جواب نمی‌دهد و انبوه اجساد در کوره‌ها سوزانده می‌شوند و بسیاری از ساختمان‌های مؤسسات و نهادهای دولتی در شهر اوران به بیمارستان یا مراکز قرنطینه برای افراد مبتلا به طاعون تبدیل شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید