• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 20 اسفند 1398
کد مطلب : 96770
+
-

پاسخ به سؤالات علمی درباره ویروس جدید کرونا

نگرانی جهانی درباره کرونای جدید باعث شده تا بازار شایعات و فیک‌نیوزها هم داغ باشد. اینها پاسخ‌های علمی بعضی از سؤالات این روزهای مردم جهان است

 حالا دیگر ویروس جدید کرونا که باعث بیماری COVID-19 می‌شود در 6 قاره جهان شیوع پیدا کرده است و هم‌اکنون فقط قطب جنوب است که از آلودگی عاری است. تأثیری که این بیماری بر سلامت جهان گذاشته غیرقابل انکار است و برای کمتر شدن میزان شیوع آن حفظ بهداشت فردی یکی از کلیدی‌ترین راه‌هاست. در این مطلب کارشناسان به سؤالات اساسی درباره این بیماری و تأثیرات احتمالی آن پاسخ داده‌اند.

  بیماری COVID-19 چه تفاوت‌هایی با آنفلوآنزا دارد؟ 
هر دو ویروس آنفلوآنزا و COVID-19 موجب بروز بیماری تنفسی می‌شوند و از انتشار قطرات بازدم که می‌توانند در هوا و روی سطوح برای مدت کوتاهی زنده بمانند ناشی می‌شوند. با این حال این نوع از ویروس کرونا با تب و سرفه‌های خشک همراه است اما باعث آبریزش بینی و عطسه نمی‌شود که همین 2مورد نشان‌دهنده تفاوت آن با سرماخوردگی و آنفلوآنزاست.

 چه زمانی باید منتظر تولید واکسن این بیماری باشیم؟
محققان مدتی است که کار روی ساخت این واکسن را آغاز کرده‌اند. چند دارو در جهان تولید شده است اما مهم‌ترین‌ها در مرحله تست هستند. به هیچ شایعه‌ای درباره عرضه واکسن و داروی درمان COVID-19 در حال حاضر توجه نکنید. فعلا هیچ‌کس نمی‌تواند چنین چیزی را به شما بفروشد و هر کسی این ادعا را دارد برای کلاهبرداری است. حداقل به 6 ‌ماه زمان نیاز است تا داروهای مطرح شده مورد تست قرار بگیرند.

 آیا  COVID-19 ریشه‌کن می‌شودیا در آینده باز هم باید منتظر بازگشتش باشیم؟
سازمان بهداشت جهانی و دولت چین هر 2 می‌گویند ریشه‌کن کردن این بیماری امکان‌پذیر است اما همه دانشمندان با این ایده موافق نیستند. پروفسور «مارک ولهاوس» از دانشگاه ادینبرگ می‌گوید: اصلا شگفت‌زده نمی‌شوم که هم‌اکنون با ویروسی مبارزه کنیم که قرار باشد برای همیشه در اطراف ما وجود داشته باشد. با این حال، در این موارد نخستین موج شیوع بدترین آن است. بعد از آن دیگر آرام می‌گیرد و به بخشی از مجموعه ویروس‌های زمستانی تبدیل می‌شود.

  آیا امکان دارد که هوای گرم‌تر باعث خلاص شدن از شر این ویروس شود؟
برخی مشاهدات نشان می‌دهد که در آفریقا تعداد موارد ابتلا به این ویروس بسیار کم است که می‌تواند شاهدی بر این مدعا باشد که شرایط گرما روی نابودی این ویروس اثر می‌گذارد. به کلام ساده‌تر ویروس تحمل دمای بالا را ندارد. با وجود این دانشمندان حفظ احتیاط را توصیه می‌کنند. ولهاوس می‌گوید: این بیماری تازه به آفریقا رسیده است و نظر دادن درباره میزان شیوع در این قاره بسیار زود است. باید منتظر ماند و دید.

  در صورت مبتلا شدن چقدر شانس نجات وجود دارد؟
بیشتر آمار و ارقام نشان می‌دهد که حدود یک تا 2درصد از افراد پس از آلوده شدن به ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند. هرچند این رقم می‌تواند با پیشروی نقطه به نقطه ویروس تغییر کند. دانشمندان همچنین معتقدند افراد مسن بیشتر به این ویروس مبتلا می‌شوند و سالخورده‌ها نیز بیشتر در معرض مرگ‌ومیر قرار دارند. به همین‌خاطر کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر از دیگران باید مراقب خودشان باشند. ابتلا به این ویروس به‌معنای یک جنگ تمام عیار در بدن است و اگر بدن‌تان قدرتمند نباشد شکست محتمل‌تر می‌شود. 
منبع: گاردین
 

این خبر را به اشتراک بگذارید