• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 20 اسفند 1398
کد مطلب : 96759
+
-

جهش ناگهانی کرونا در اصفهان

بی‌توجهی به ویروس کرونا در کنار کمبود امکانات موجب شده است اصفهان با جهش بیماری بعد از تهران، مازندران و قم در رتبه چهارم آمار مبتلایان قرار گیرد

جهش ناگهانی کرونا در اصفهان

عاطفه علیان
اصفهان_خبرنگار



 استان اصفهان با 601 مورد در جایگاه چهارم ابتلا به کرونا قرار گرفته و 2 هفته بحرانی دیگر را نیز پیش رو دارد. این استان شیب صعودی ابتلا به کرونا را خیلی سریع طی کرد و به صدر جدول نزدیک شد و حالا بعد از تهران، مازندران و قم، بیشترین آمار ابتلا به کرونا را ثبت کرده است. اوضاع شمال اصفهان به دلیل همجواری با استان قم از ابتدا ویژه شد تا جایی که وزیر بهداشت نماینده تام‌الاختیاری برای شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در نظر گرفت. شمار بستری‌های مشکوک به کرونا از ابتدا تاکنون در این دو شهرستان از مرز 800 نفر گذشته است. با اینکه استان اصفهان نخستین ستاد مقابله با کرونا را تشکیل داد، اما کمبود تجهیزات حفاظتی، انتخاب نادرست بیمارستان‌های عیسی بن مریم و خورشید به عنوان معین و تردد اصفهانی‌ها در خیابان‌ها از جمله چالش‌های این استان در مقابله با این ویروس چینی است.

ایجاد نقاهتگاه برای بیماران 
زاینده‌رود جریان زندگی را به شهر آورده است و با تمام هشدارها، دورهمی‌های خانوادگی همچنان در کنار زنده‌رود پابرجاست. در ساعاتی هم ترافیک خیابان‌ها مسئولان را نگران می‌کند و مدام مردم را به نشستن در خانه دعوت می‌کنند. با اینکه دو هفته‌ای می‌شود توصیه‌های کرونایی با بنرهایی در شهر و چهارراه‌ها به چشم می‌خورد و دروازه‌های اصفهان تا پانزدهم فروردین به روی مسافران بسته شده، اما هنوز اصفهانی‌ها این ویروس را جدی نگرفته‌اند. همین موضوع موجب شده است در کنار چهار بیمارستان خورشید، عیسی بن مریم، غرضی و امین، مکان‌هایی نیز برای نقاهتگاه بیماران در نظر گرفته شود.

سردرگمی مردم 
مریم رمضانی که به همراه خانواده‌اش کنار زاینده‌رود نشسته است، به همشهری می‌گوید: کتابدار یکی از کتابخانه‌های شهرداری هستم. کتابخانه‌های عمومی نهاد از دو هفته پیش تا پنجم فروردین تعطیل است، اما کارمندان کتابخانه‌های شهرداری باید سرکار حاضر شوند در حالی که مسئولان تاکید می‌کنند در خانه بمانید. این تصمیم متناقض، مردم را در برخورد با این بیماری سردرگم می‌کند در حالی که در زمان آلودگی هوا همه ارگان‌ها تعطیل شدند و تکلیف روشن بود.
محمد درخشان، دیگر شهروند اصفهانی با دستکش‌های پلاستیکی در دست، موقع گفت‌وگو ماسک را پایین چانه‌اش می‌آورد و می‌گوید: برای مبارزه با بیماری، نخست باید با واقعیت مواجه شد. بزرگترین خطا، پنهان‌کاری مسئولان و اطلاع‌رسانی نادرست است.  وی می‌افزاید: بیماری کرونا در اصفهان شیوع پیدا کرده است. کمبود مواد ضدعفونی کننده و ماسک، مانعی برای جلوگیری از گسترش این بیماری محسوب است و از سوی دیگر، به علت نبود شفافیت بین آمارها و مشاهده‌ها، مردم به آمارهای اعلام شده توجه نمی‌کنند. جامعه در این شرایط یا دچار سهل‌انگاری شده است که نتیجه آن در ترافیک شهر و پارک‌ها دیده می‌شود یا دچار ترس و اضطراب می‌شوند که با استناد به شبکه‌های اجتماعی، برای خرید الکل و ماسک و ویتامین D به داروخانه‌ها هجوم می‌برند. شهاب ستاری، ساکن خیابان استانداری، جایی که بیمارستان خورشید واقع است به انتخاب بیمارستان‌های معین برای بیماران کرونا معترض است و بیان می‌کند: کمبود تجهیزات و انتخاب بیمارستان‌ها برای بیماران کرونا در مرکز شهر می تواند در شیوع این بیماری موثر باشد. هر چند روز گذشته در اخبار شنیدم قرار است برای بیماران کرونایی نقاهتگاه ایجاد کنند که هم بار کاری را از کادر درمان کم می کند و هم می تواند در کاهش گسترش این بیماری موثر باشد. فقط امیدوارم این نقاهتگاه ها در نقاط پر جمعیت شهر نباشد.

پایش شهروندان در 60 کلینیک
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با گله از تردد شهروندان در شهر و ترافیک خیابان‌ها می گوید: مردم باید توصیه های بهداشتی و قرنطینه خانگی را جدی بگیرند و به غیر از مواقع ضروری از منزل خارج نشوند تا زنجیره این ویروس شکسته شود. 
طاهره چنگیز انتخاب ورزشگاه ها به عنوان نقاهتگاه بیماران را مردود می داند و می افزاید: نقاهتگاه ها برای بیمارانی در نظر گرفته شده است که در منزل شرایط ادامه بهبودی را ندارند؛ مانند  گروه های حساس سالمندان و زنان باردار.
وی می افزاید: از دیروز 60 کلینیک سرپایی به همراه مراکز جامع سلامت در ابتدا افراد با علایم کرونا را پایش می کنند و مبتلایان از آنجا به بیمارستان‌های معین اعزام خواهند شد. 

کمبود تجهیزات در داروخانه و بیمارستان
بیمارستان خورشید با قدمت صدساله در خیابان استانداری، کانون اصلی مراقبت از مبتلایان به کروناست. در ورودی داروخانه بیمارستان خورشید مراجعه کنندگان از هم فاصله می گیرند. بر روی شیشه داروخانه نوشته شده است: «ماسک و موادضدعفونی کننده نداریم.» برای تهیه ماسک به داروخانه مرکز شبانه روزی فرهنگیان روبه‌روی بیمارستان خورشید می روم.
دبیر بازنشسته ای که ماسک پارچه ای را به قیمت 12 هزار تومان خریده است به متصدی داروخانه می گوید: تا قبل از این بیماری، ماسک را 400 تومان می خریدم، حالا باید 12 هزارتومان برای یک ماسک هزینه کرد. با این اوضاع کسب و کار این بلا هم شب عید به جانمان افتاد. 
کوچه منتهی به درمانگاه بیمارستان خورشید که چند روزی است به تریاژ بیماران تبدیل شده، خلوت است. پیرمردی به همراه همسرش ماسک های پارچه ای دست ساز بر صورت دارند، روبه روی در درمانگاه ایستاده اند و نگران پسر 35 ساله شان هستند که در بخش آی سی یو بیمارستان خورشید بستری است. پیرمرد که دست هایش را سایه کرده است تا نور آفتاب کمتر چشم هایش را اذیت کند، می گوید: پسرم پرستار یکی از بیمارستان‌های اصفهان است. یک ماه پیش عمل جراحی کرد و بدنش ضعیف شده بود. یک هفته پیش از محل کارش با تب و تنگی نفس شدید به اورژانس  بیمارستان خورشید منتقل شد. مشکوک به کرونا بود و تست اولیه هم مثبت شد. اما جواب آزمایشگاه تهران که بر اساس تست ته حلق بود منفی از آب درآمد و تشخیص آنفلوآنزا دادند. الان هم در آی سی یو بستری است و ما نگرانیم مبادا به کرونا مبتلا شود.  مردی جوان با سرفه های شلاق وار به همراه دو مرد دیگر که ستونش شده اند از پله های کلینیک نور بالا می روند. آنها را همراهی می کنم و وارد کلینیک می شوم. جمعیت به صورت ایستاده و نشسته، منتظرند تا نوبتشان شود. بوی نفس مانده را از زیر ماسک هم می توان حس کرد. کادر درمانی و پرستاران با گان های رنگی و ماسک N95 از بقیه متمایزند. در سالن مرکز کلینیک پیر و جوان بر روی صندلی های قهوه ای تکیه زده و به صفحه تماشاگر تلویزیون خیره شده اند. زنی با چادر مشکی کتاب دعایش را ورق می زند و مواظب است ورق های جدا شده کتاب بر روی زمین نیفتد. سرانگشتان دستکش لاتکسی که به دست دارد پاره شده و بر روی آن چسب نواری زده است، می گوید: خواهرم باردار است و 35 سال دارد. دو هفته گذشته با علامت تب وسرفه های جهش دار از بیمارستان حجتیه به بیمارستان خورشید منتقل شد. با انجام آزمایش خون، کرونا مثبت شد و پس از یک هفته بستری در بیمارستان، امروز مرخص می شود تا 10 روز در منزل استراحت کند. 
ازدحام جمعیت در بیمارستان  
سه اتاق در کلینیک بیمارستان خورشید تریاژ شده است و مراجعه کنندگان در ابتدا باید برای تریاژ به یکی از این سه اتاق بروند. یکی از رزیدنت های داخلی دعوتم را برای گفت و گو قبول می کند و با تاکید بر اینکه نام درشتی که بر روی لباسش نوشته شده است را در گزارش نیاورم، می گوید: بیمارستان خورشید، در خط مقدم برای بیماران مبتلا به کرونا اعلام شده است. درمانگاه را به بخش تریاژ و غربالگری تبدیل کردیم و به صورت تمام وقت و شبانه روزی متخصص عفونی و فوق تخصص ریه بر روند کادر درمانی نظارت دارند. 
وی مهمترین مشکل کادر درمانی را مراجعه زودهنگام و توام با اضطراب شهروندان می داند و می گوید: بیشتر مراجعه کنندگان با علایم تنگی نفس و تک سرفه به ظن ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه می کنند و درخواست پی سی آر دارند. این درحالی است که همین تصمیم می تواند آنها را در همجواری افراد مبتلا قرار دهد و زنجیره این بیماری وسیع تر شود. 
این پزشک جوان کمبود تجهیزات را یکی از مسائل مهم کادر درمانی بیمارستان خورشید می داند و می افزاید: با کمبود گان و شیلد مواجه هستیم و از طرف دیگر تست های تشخیصی پی سی آر هم از دیگر کمبودهاست که امیدواریم با توزیع مناسب این مسائل حل شود. 
یکی از پرستاران بیمارستان خورشید وقتی متوجه می شود خبرنگارم از ازدحام بیماران در شب می گوید: شب گذشته 400 مراجعه کننده داشتیم، اما ما اینجا با کمبود شدید تجهیزات مواجه ایم. یکی از پرستاران بخش به کرونا مبتلا و بستری شد که یکی از علل آن همین کمبود تجهیزات است. این پرستار می گوید: انتخاب بیمارستان خورشید به عنوان یکی از بیمارستان های معین کرونا انتخاب نسنجیده ای بود و باید بیمارستان الزهرا(س) انتخاب می شد. این بیمارستان تجهیزات کافی ندارد و در مرکز شهر واقع شده که محل رفت و آمد افراد زیادی است. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان قطعی به کرونا در اصفهان تا امروز (نوزدهم اسفند ماه) به 601 نفر افزایش یافته است، به همشهری می گوید: اولین نمونه مثبت کرونا در اصفهان (دوشنبه- پنجم اسفند) اعلام شد و در روزهای بعد آمار مبتلایان در اصفهان افزایش یافت و تاکنون 15 نفر جان خود را از دست داده اند.
آرش نجیمی ادامه می دهد: کمبود تجهیزات یکی از مهمترین مشکلات کادر درمانی است که امیدواریم در هفته آینده حل شود. تاکنون بیمارستان‌های خورشید و عیسی بن مریم به عنوان بیمارستان‌های معین کرونا در نظر گرفته شده بود که به علت افزایش مبتلایان بیمارستان‌های امین و غرضی هم به این مجموعه اضافه شدند. 

آمادگی مقابله با بیماری را نداشتیم
طبق اعلام ناظر مجلس شورای اسلامی در کمیته کشوری مقابله با کرونا، این بیماری در دو هفته آینده اصفهان را در وضعیت بحرانی قرار خواهد داد. کمبود تجهیزات و انتخاب بیمارستان‌های معین کرونا در مرکز شهر و اطلاع رسانی نامطلوب به شهروندان اصفهانی از چالش های این روزها در مقابله با کروناست.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در شیوع بیماری کرونا به همشهری می گوید: تعدادی از پزشکان و پرستاران به علت کمبود وسایل حفاظتی به کرونا مبتلا شدند و جان باختند در حالی که با شیوع ویروس کرونا در چین، باید نیاز وسایل حفاظتی کادر درمانی و مردم در ایران  پیش بینی و تامین می شد.   حیدرعلی عابدی با انتقاد از انتخاب بیمارستان های عیسی بن مریم و خورشید به عنوان بیمارستان‌های معین کرونا بیان می کند: در اصفهان بیمارستان مجهزی مانند الزهرا (س) وجود دارد که آمادگی لازم برای پذیرش مبتلایان به کرونا را داشت، اما بیمارستان کوچکی در مرکز شهر اصفهان که از مدار درمانی خارج شده به عنوان بیمارستان معین انتخاب می‌شود. نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی می افزاید: وقتی این بیمارستان‌ها کفاف مبتلایان را نمی دهند، سراغ بیمارستان‌های تامین اجتماعی می روند و درخواست کمک می کنند. در صورتی که اگر از ابتدا بیمارستان الزهرا (س) به عنوان بیمارستان معین انتخاب شده بود،
دانشکده های علوم پزشکی که در مجاورت این بیمارستان هستند، می توانست به عنوان نقاهتگاه بیماران در نظر گرفته شود.

تناقض آماری در اصفهان 
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اشاره به اخطاری که 10 روز پیش به وزیر بهداشت و درمان داده بود،
 می گوید: در این نامه به وزیر اخطار دادم که با رشد صعودی مبتلایان به کرونا در اصفهان مواجه خواهیم شد و لازم است سیستم پرستار سلامت جامعه و مراقبت در منزل تقویت تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود. متاسفانه برنامه ریزی های لازم اتخاذ نشد و همانطور که عرض کردم ایران آمادگی مقابله با این ویروس را نداشت و استان اصفهان در برخورد با این بیماری، تصمیم های روزانه می گیرد. عابدی با تاکید بر اینکه پنهان کاری در برخورد با کرونا موثر نیست، تصریح می کند: آمار بالای مرگ و میر کادر درمانی به علت نبود امکانات حفاظتی است. در این زمینه قرار شد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در جلسه ای با وزیر بهداشت و درمان مشکلات را مطرح کند تا تصمیم های لازم اتخاذ شود.  نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره اعلام آمار مبتلایان به کرونا در اصفهان می گوید: این موضوعی است که باید به صورت چندجانبه به آن نگریست.
 عده ای تعداد جانباختگان را بر اساس علائم کلینیکی اعلام
 می کنند، اما آمار وزارت بهداشت و درمان براساس اعلام مثبت بودن کرونا در آزمایشگاه است. در بسیاری از موارد جواب در آزمایشگاه منفی است در حالی که ملاک برای اعلام قربانیان کرونا باید براساس علائم بالینی باشد.
وی اضافه می کند: به همین دلیل تناقض آماری در اصفهان وجود دارد و طبق مشاهده‌ها، احتمالا تعداد افراد مبتلا به کرونا و همینطور تعداد فوتی ها بیشتر از آماری است که مسئولان اعلام می کنند. اگر آمار صحیح اعلام شود، می تواند زنگ خطری باشد که مردم این بیماری را جدی تر بگیرند.

مسافر نمی‌پذیریم
با اینکه مسئولان اصفهان محدودیت شدید سفر به نصف جهان را اعمال کرده‌اند، اما هنوز هم سفر به این استان مقدور است و در اثر همین رفت‌وآمدها آمار مبتلایان به کرونا روز به روز افزایش می‌یابد. رئیس ستاد هماهنگی سفر استان اصفهان در این باره به همشهری می‌گوید:  امسال با توجه به تصمیم استانداری، محدودیت سفر از 20 اسفند تا 15 فروردین در اصفهان لازم‌الاجراست. حجت‌الله غلامی می‌افزاید: بر اساس مصوبه‌های ستاد هماهنگی سفر استان، پذیرش مسافر در مدارس، کمپ‌ها، ماموریت‌سراها، زائرسراها، مهمانسراهای دستگاه‌های دولتی و خصوصی، خوابگاه‌های دانشجویی، مسافرخانه‌ها و مهمانپذیرها، خوابگاه های خصوصی و خانه‌‌های استیجاری و بوم‌گردی‌ها و چادر زدن در پارک‌ها ممنوع و این مراکز تعطیل خواهد بود. غلامی ادامه می‌دهد: اگر هتل‌ها تا 20 اسفند مجوزهای لازم را از مرکز بهداشت و درمان اخذ کنند، می‌توانند پذیرش داشته باشند.رئیس ستاد هماهنگی سفر استان اصفهان با اشاره به برخورد قاطع با هرگونه تجمعی که موجب گسترش بیماری کرونا شود، می‌گوید: 6 ایستگاه در مبادی ورودی استان اصفهان مستقر شده‌ است تا پس از غربالگری، افراد مشکوک را به مراکز درمانی هدایت و از ورود افراد غیربومی که به دلایل غیرضروری به شهر سفرکردند، جلوگیری کند. 

   تفکیک مبتلایان کاشان و آران و بیدگل از اصفهان
آمار مبتلایان به ویروس چینی در کاشان و آران و بیدگل از بقیه شهرهای استان اصفهان تفکیک شده است و توسط دانشگاه علوم پزشکی کاشان در اطلاعیه جدا اعلام می شود. همجواری با استان قم تعداد مبتلایان به کرونا را در این دو شهرستان افزایش داده و به همین دلیل ظرفیت دو  بیمارستان شهید بهشتی در کاشان و سید الشهدا (ع) در آران و بیدگل که بیمارستان‌های معین هستند، تکمیل شده است. تاکنون 316 نفر یعنی حدود 38 درصد بیماران مشکوک به کرونا در محدوده منطقه کاشان و آران و بیدگل از بیمارستان ترخیص شدند و شمار بستری های مشکوک به این بیماری از ابتدا تاکنون در این منطقه از مرز 800 نفر گذشته است و آمار فوتی نیز از سوی مسئولان اعلام نمی شود.

   سلامت مسافران چک نمی‌شود 
بحران کرونا در اصفهان و شهرهایش فقط مربوط به حوزه درمان و کمبود مراکز بهداشتی نیست و در بخش حمل و نقل هم چالش‌های قابل توجهی وجود دارد. مشکلاتی که به نظر می‌رسد با وجود جهش ویروس کرونا در چند شهر اصلی این استان مورد توجه جدی قرار نگرفته است. این را می‌توان از صحبت‌های راننده اتوبوس اصفهان – تهران متوجه شد که بعد از دو هفته تعطیلی دوشنبه صبح با 10  مسافر راهی تهران شده اما جز کمبود مسافر شرایط سفرش هیچ تغییری نسبت به گذشته نداشته است. با محمد نجفی در ترمینال بیهقی تهران صحبت کردیم که در حال مسافرگیری برای بازگشت به اصفهان بود. به گفته خودش مهم‌ترین مشکل او و سایر رانندگان اتوبوس‌های بین‌شهری نداشتن مواد ضدعفونی کننده و گرانی بیش از حد آن است و این که باید تمام این هزینه‌ها را شخصی پرداخت کنند. به قول خودش بعد از نزدیک به دو هفته بیکاری، هر چه هم دارد و ندارد باید برای ضدعفونی کل اتوبوس بدهد آن هم در حالی که تعداد مسافرهایش حتی به نصف ظرفیت هم نرسیده است. وقتی درباره شرایط بحرانی اصفهان می‌پرسیم، می‌گوید: اگر واقعا چنین چیزی صحت دارد چرا ما چیزی نمی‌بینیم. تا الان که برای تردد هیچ مشکلی نداشتیم، نه در ورودی تهران و نه ورود و خروج به اصفهان کسی وضعیت جسمانی مسافران را چک نمی‌کند و من بدون هیچ کنترلی مسافران را در مقصد پیاده می‌کنم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: مبتلایان قطعی به کرونا در اصفهان تا امروز (نوزدهم اسفند ماه) به 601 نفر افزایش یافته و  15 نفر جان خود را از دست داده اند

نماینده اصفهان در مجلس: تناقض آماری در اصفهان وجود دارد و طبق مشاهده‌ها، احتمالا تعداد افراد مبتلا به کرونا و همینطور تعداد فوتی ها بیشتر از آماری است که مسئولان اعلام می کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید