• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 20 اسفند 1398
کد مطلب : 96758
+
-

تناقض آماری در مازندران

تناقض آماری در مازندران

اشکان جهان‌آرای
ساری _خبرنگار


تغییر تکراری آمارهای مربوط به کرونا در مازندران سبب بی‌اعتمادی مردم به آمارها شده و اعلام 3 عدد در یک روز از تعداد مبتلایان قطعی به کرونا در استان ابهامات در اطلاع‌رسانی را افزایش داده است. روز یکشنبه دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعداد کل مبتلایان به کرونا در این استان را 620 نفر اعلام کرد. آماری که عصر همان روز پس از تکذیب رقم 1226 نفر از سوی همین دانشگاه، به عنوان تعداد اصلی اعلام شد و وزارت بهداشت نیز این رقم را تایید کرد.
روند رو به رشد تعداد مبتلایان در مازندران از اواخر هفته گذشته در آمارها نیز قابل مشاهده بود. این تعداد از 81 نفر در چهارشنبه هفته قبل به 121 نفر در پنجشنبه رسید. جمعه نیز اعلام شد که 301 نفر مبتلا به کرونا در مازندران شناسایی شدند. شنبه این آمار با رشد 100 درصدی به 606 نفر رسید، اما بنا به آمار اعلام شده توسط مسئولان، این رشد تصاعدی در روز یکشنبه ناگهان متوقف شد و تعداد مبتلایان با حدود 3 درصد رشد یعنی 14 نفر، روی عدد 620 نفر متوقف ماند. دیروز نیز به استناد آمارهای اعلام شده فقط 13 نفر به تعداد مبتلایان در مازندران افزوده شد و این توقف ناگهانی و عجیب تعداد مبتلایان در روزهای پیک شیوع ویروس برای جامعه تا حد زیادی غیرقابل باور است. 
تناقض آماری رخ داده در روز یکشنبه هم این ناباوری را تشدید می‌کند. بعدازظهر روز یکشنبه رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ابتدا آمار حدود 800 نفر و رشد 30 درصدی نسبت به روز شنبه را اعلام کرد و در خبر بعدی توسط همین دانشگاه اعلام شد که مجموع بیماران به 1226 نفر رسیده است؛ یعنی رشد 100 درصدی در فاصله شنبه تا یکشنبه، اما بلافاصله این آمار نیز تکذیب شد.
بسیاری از شهروندان و حتی برخی مسئولان این تناقض آماری را عاملی برای کم‌توجهی مردم مازندران به توصیه‌های بهداشتی می‌دانند. نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی به همشهری می‌گوید: واقعیت این است که در شرایط بحرانی قرار داریم. تمام تخت‌های بیمارستانی پر است و در چنین شرایطی باید واقع‌نمایی شود. برای همه ما امنیت ملی و امنیت روانی جامعه اهمیت دارد، اما در این زمینه اولویت واقع‌نمایی آماری است.
قاسم احمدی لاشکی معتقد است که آمار 1226 نفر اعلام شده درست بوده و نباید این آمار از سوی مسئولان پنهان می‌شد. او می‌گوید: چیزی که من در این حوزه انتخابیه می‌بینم بیشتر از آماری است که اعلام شد. هر روز دست‌کم یک مورد مرگ بر اثر کرونا در این منطقه رخ می‌دهد.
این نماینده می‌افزاید: متاسفانه تناقض‌های آماری بر باورهای مردم تاثیر گذاشته است. واقعیت این است که سرعت شیوع بیماری در مازندران بسیار بالاست و در این موقعیت باید تصمیم عقلانی اتخاذ شود. نه درشت‌نمایی کنیم که دشمنان سوءاستفاده کنند و نه طوری اطلاع‌رسانی کنیم که وانمود شود شرایط عادی است و در نتیجه از درون دچار آسیب جدی شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید