• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 19 اسفند 1398
کد مطلب : 96715
+
-

چرا نظر فیفا درباره نقش دولت در فوتبال تغییر کرد؟


یکی از دلایل فیفا برای تأکید بر ضرورت تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران پیش از برگزاری انتخابات، تفاوت میان نسخه‌ انگلیسی این اساسنامه با نسخه فارسی آن است.
قرار بود انتخابات فدراسیون فوتبال برای تعیین رئیس و اعضای جدید هیأت رئیسه 25اسفند‌ماه برگزار شود، اما پس از تأکید فیفا بر تغییر اساسنامه، پیش‌بینی می‌شود این انتخابات به تعویق بیفتد.
حمیرا اسدی، رئیس دپارتمان بین‌الملل فدراسیون فوتبال ایران در نامه‌ای به خبرگزاری تسنیم، مدعی شد که نسخه انگلیسی اساسنامه فدراسیون ایران، هیچ‌گاه در اختیار فیفا قرار نگرفته است:«با طرح موضوع مغایرت نسخه فارسی و انگلیسی اساسنامه فدراسیون ج.ا. ایران از سوی فیفا، این سؤال مطرح می‌شود که نسخه انگلیسی کدام اساسنامه در دست فیفا یا AFC است؟ چرا که پس از درخواست AFC برای ارسال اساسنامه به‌دلیل کمبود زمان، اساساً نسخه انگلیسی اساسنامه فعلی برای AFC  یا فیفا ارسال نشده است.»
اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران نخستین بار اواسط دهه 80شمسی با دخالت فیفا تغییر کرد.
یکی از افرادی که در تدوین آن اساسنامه نقش داشت، حسن غفاری بود. او به همراه محسن صفایی فراهانی و مهدی خبیری، منتخبان فیفا در کمیته انتقالی فوتبال ایران بودند.
غفاری که سابقه ریاست بر کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال را هم دارد، در گفت‌وگو با همشهری شائبه عدم‌تطبیق نسخه انگلیسی و فارسی اساسنامه در زمان کمیته انتقالی را نادرست می‌داند و می‌گوید:«صددرصد تطبیق داشت. اگر تطبیق نداشت که توسط AFC و فیفا تأیید نمی‌شد. هر دو نهاد آن را تأیید کردند و پیش‌تر هم هیأت‌ دولت آن را تأیید کرده بود. بعد از آنکه اساسنامه مورد تأیید فیفا و AFC قرار گرفت در زمان برگزاری انتخابات، نماینده حقوقی فیفا و AFC هم حضور داشتند. یک نفر هم از بخش اداری فیفا آمده بود. یعنی جمعا 3نفر از فیفا و AFC در انتخابات حضور داشتند. ضمن اینکه ما نسخه انگلیسی اساسنامه را به فیفا فرستادیم که آن را تأیید کردند و انتخابات برگزار شد.»
یکی از ایرادهایی که فیفا در نامه‌ اخیرش به اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران گرفته، عضویت وزیر ورزش و جوانان و معاونش در مجمع فدراسیون است، این در حالی است که در اساسنامه‌ای که سال‌86با نظارت نمایندگان فیفا نوشته شده هم، رئیس سازمان تربیت بدنی و معاون او حق عضویت در مجمع را پیدا کرده بودند. غفاری درباره این تناقض می‌گوید:« بله فیفا آن زمان به ما اجازه داد که رئیس سازمان تربیت‌بدنی و معاون ایشان را در لیست اعضای مجمع قرار بدهیم. البته تأکید کردند که رئیس سازمان تربیت بدنی نباید رئیس مجمع باشد، به همین دلیل در انتخابات سال 86آقای علی‌آبادی در مجمع حاضر نشد و فقط آقای کیومرث هاشمی، معاون ایشان حضور پیدا کردند. اینکه چرا فیفا حالا به حضور وزیر ورزش ایراد گرفته شاید به‌خاطر این است که آنها می‌گویند وزیر عضو کابینه دولت است اما در مورد رئیس سازمان تربیت‌بدنی که معاون رئیس‌جمهور بود، تصورشان این بوده که پستی تشریفاتی است.» اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران، یک‌بار هم پیش از انتخابات سال‌1390دچار تغییراتی شد؛« بله در سال90هم گویا مدیران وقت فدراسیون تغییراتی در اساسنامه به‌وجود آوردند. من نمی‌دانم در چه مواردی بوده است و به تأیید رسیده یا نه؟» 
غفاری در پاسخ به این سؤال که در وضعیت فعلی چه تدبیری باید اندیشیده شود، گفت: «الان اوضاع طوری شده که باید با دقت امور را پیش برد و اساسنامه را درست کرد. خوبی موضوع این است که فیفا برای این کار زمان تعیین نکرده و دست‌مان باز است. اساسنامه فیفا هم پیش روی ماست. می‌توانیم آن را جلوی خودمان بگذاریم تا نهایتا سه، چهار ماده و بند با اساسنامه فیفا تفاوت داشته باشد. می‌شود در یک یا دو جلسه آن را درست کرد و به فیفا فرستاد. به شرط اینکه چند فرد مسلط به زبان انگلیسی کار را در دست بگیرند. در زمان کمیته انتقالی ما هر ده پانزده صفحه که می‌نوشتیم آن را به فیفا می‌فرستادیم تا اگر گفتند مشکلی ندارد، ده پانزده صفحه بعد را آماده کنیم. برای همین یک مقدار طول کشید. ضمن اینکه همزمان باید کارهای جاری فدراسیون را هم انجام می‌دادیم. ولی الان حداکثر سه چهار ماده است که باید اصلاح شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید