• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 19 اسفند 1398
کد مطلب : 96714
+
-

خطرناک‌تر از کرونا

پرسپولیس و استقلال به‌خاطر بدهی به بازیکنان سابق خود در آستانه محرومیت قرار دارند

خطرناک‌تر از کرونا

در روزهایی که فوتبال به‌خاطر ویروس مرگبار کرونا تق‌ولق است، اخبار ناراحت‌کننده‌ای درباره قرمز و آبی به گوش می‌رسد. در سال‌های گذشته بازیکنان و مربیان خارجی زیادی پای‌شان به فوتبال ایران باز شد و عضو 2تیم محبوب پایتخت شدند که بیشترشان سرنوشت نافرجامی هم داشتند و حالا بدهی‌های کلانی روی دست فوتبال ما گذاشته‌اند. با توجه به نرخ دلار و جریمه‌های هنگفتی که دیرکرد پرداخت بدهی روی دست این 2تیم گذاشته، شاید بودجه یک تا 2فصل هر 2تیم صرف تسویه این بدهکاری‌ها شود. در عین حال از بین این فهرست بلند‌بالا یکی دو پرونده به مرحله ضرب‌الاجل رسیده و سایه محرومیت بیخ گوش استقلال و پرسپولیس است.

  برانکو هنگفت، بودیمیر ترسناک!
پرسپولیس 11 پرونده و شاکی در فیفا دارد؛ برانکو و دستیارانش (پانادیچ، زلاتکو و مارکو)، کالدرون‌ و دستیارانش (خواگین و والنسیا)، نیلسون، بودیمیر، گابریل و چوک‌ دستیار سابق آقای برانکو. برانکو، کالدرون و بودیمیر اما مهم‌ترین شاکی‌های خارجی پرسپولیس هستند. مبلغ طلب برانکو و دستیارانش خیلی سنگین است اما بودیمیر پرونده را به نزدیکی محرومیت رسانده است. سرخ‌ها 475هزار یورو به علاوه 5درصد دیرکرد به مهاجم کروات بدهکارند و فرصت کمی هم برای تسویه و بستن پرونده او دارند. اگر پول به‌موقع جور نشود، پرسپولیس 3پنجره نقل‌و‌انتقالات را از دست می‌دهد که برای قهرمان چند‌ساله لیگ ایران تاوان سختی است. در عین حال، مدیران پرسپولیس باید فکری به حال بدهی 515هزار دلاری گابریل کالدرون بکنند که قطعا این پرونده هم جریمه دیرکرد خواهد داشت. اما سنگین‌ترین تاوان به معمار موفقیت‌های اخیر پرسپولیس تعلق دارد. برانکو ایوانکوویچ، سرمربی اسبق سرخ‌ها با شکایت به فیفا یک میلیون و ۷۲۰هزار یورو مطالبه کرده است. هر‌چند که فیفا با توضیحات و دفاعیه باشگاه رأی یک میلیون و ۵۵ هزار یورویی صادر شده و فرصت تجدید‌نظر‌خواهی رأی پس از دریافت مشروح رأی وجود دارد. فیفا هنوز رأی پرونده شکایت زلاتکو ایوانکوویچ و مارکو را صادر نکرده اما چون‌ این پرونده‌ها همزمان‌در فیفا طرح و بررسی شده، قطعا همین‌روزها رأی شکایت این‌2مربی هم صادر و به باشگاه ابلاغ خواهد شد. هر‌چه هست، سرخ‌ها با یک هیولای چند‌میلیاردی مواجه هستند که روزهای سختی در انتظار‌شان خواهد بود.

  استقلال فقط چند قدم تا محرومیت
آبی‌ها هم وضعیت ترسناکی دارند. خطرناک‌ترین پرونده‌ها هم‌اکنون بدهکاری به جپاروف و باشگاه پاختاکور است. بیست‌و‌دوم اسفندماه آخرین فرصت برای پرداخت طلب 93هزار دلاری سرور جپاروف است. پرداخت‌نشدن این بدهی 2پنجره آبی‌ها را می‌بندد. شکایت باشگاه پاختاکور به‌خاطر حق انتقال ایسما هم بحران تازه‌ای است؛ جایی که طبق توافق مدیریت وقت با طرف ازبکستانی مبلغی در حدود 100تا 120هزار دلار برای این انتقال قرضی باید به‌حساب پاختاکوری‌ها واریز می‌شد که تا الان نشده است و ظاهرا استقلال فرصت کمی برای بستن بی‌دردسر این پرونده دارد. شکایت بویان هم ممکن است برای استقلال دردسر‌ساز شود؛ بازیکنی که در لیگ هفدهم تنها چند دقیقه برای استقلال بازی کرد و حالا توانسته استقلال را ٢٩٠ هزار دلار محکوم کند. بویان سال گذشته استقلال را در فیفا به پرداخت این مبلغ محکوم کرد اما استقلال از این حکم به دادگاه CAS شکایت کرد، حالا اگر استقلال تا روز بیستم اسفندماه هزینه دادرسی این شکایت را پرداخت نکند، حکم فیفا لازم‌الاجرا می‌شود و استقلال دوباره در خطر بسته‌شدن 2پنجره نقل و انتقالاتی قرار می‌گیرد. این 3پرونده فعلا در وضعیت اضطراری قرار دارد. با این حال، آبی‌ها چند بدهی کلان هم در لیست دارند که تامین آنها به‌زودی چالش مهمی برای مدیریت جدید باشگاه خواهد بود. فتح الله‌زاده خوب می‌داند حتی اگر تمام بحران‌های مالی را در این یک‌ ماه پشت‌سر بگذارد، در گام بعدی باید خود را برای جنگی ویرانگر از نظر حقوقی با وینفرد شفر و آندره‌آ استراماچونی آماده کند؛ مربیان آلمانی و ایتالیایی که هر یک با شرایط متفاوت از استقلال جدا شدند و برای رسیدن به مطالبات مالی(در مجموع 1.5میلیون دلار) شکایت‌هایی تسلیم فیفا کردند. سرپرست جدید باشگاه با علم به اینکه باشگاه محکوم می‌شود، از حالا باید تدابیری بیندیشد تا در توافقی مناسب رضایت این 2مربی را تا قبل از اینکه کار به جاهای باریک کشیده شود، جلب کند و از صدور حکم شوکه‌کننده برای این 2پرونده در کمیته انضباطی فیفا ممانعت به عمل بیاورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید