• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 19 اسفند 1398
کد مطلب : 96699
+
-

کاشت هزار چنار در طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه

از دی‌ماه 600چنار چندساله در خیابان ولیعصر کاشته شده و در روزهای آینده 400اصله چنار دیگر نیز کاشته می‌شود

کاشت هزار چنار در طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه


حامد فوقانی ـ خبر‌نگار

از ابتدای دی تا به امروز بیش از ۶۰۰ اصله چنار در خیابان ولیعصر(عج) پایتخت کاشته شده است. این در حالی است که طی روزهای آینده نیز ۴۰۰ اصله چنار دیگر کاشته می‌شود تا در مجموع امسال هزار اصله درخت در این خیابان غرس شود. به گزارش همشهری، خیابان ولیعصر(عج) ، طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه به‌حساب می‌آید و به چنارهای دوطرفش شهره است. این درصورتی است که تعدادی از چنارهای این خیابان به دلایل گوناگون، مثل بتن‌ریزی اطراف‌شان، آلوده‌شدن آب‌های زیرزمینی، بلندمرتبه‌سازی و... طی دهه‌های گذشته آسیب‌دیده و از بین رفته‌اند. به همین‌خاطر جایگزین کردن چنارهای چندساله به جای آنها در دستور کار قرار‌گرفته است. مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در این رابطه گفت: «هزار اصله چنار تا پایان سال در خیابان ولیعصر(عج)  کاشته می‌شود که تاکنون 600چنار کاشته شده است. این چنارها بین ۱۰ تا ۱۵ ساله هستند و کار کاشت آنها هر نیمه‌شب تا صبح در ۲ مسیر رفت و برگشت خیابان ولیعصر(عج) انجام می‌شود.»  به گفته علی‌محمد مختاری، شهرداری تهران ۷۴۰ اصله در سال ۹۶ و یک‌هزار و ۱۰۰ اصله چنار در سال ۹۷ در خیابان ولیعصر(عج) کاشته است. او با بیان اینکه طی ۲سال اخیر با کاشت این چنارها، خیابان ولیعصر(عج)  حیاتی دوباره یافته است،گفت: «بعد از پروژه کمربند سبز دور تهران که با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد، بزرگ‌ترین پروژه ما ساماندهی درختان خیابان ولیعصر(عج)  بود که در حال انجام است.» 

چناری قطع نشده است
چاره‌ای نیست که برخی از چنارهای ولیعصر به‌خاطر پوسیدگی و جلوگیری از آسیب‌ها و خطرات بعدی، قطع شوند. با این حال تعداد چنارهایی که تاکنون قطع شده آنقدر نیست که برخی عنوان می‌کنند. مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در این رابطه توضیح داد: «شهرداری چرا باید چنارهایی را که هویت خیابان ولیعصر(عج)  هستند، قطع کند. اگر قرار بر قطع درخت بود چرا پس کاشتیم؟ از طرف دیگر هم‌اکنون چنارهای خیابان ولیعصر(عج)  همگی سالم هستند و دچار آفت نشده‌اند.» اینطور که مختاری عنوان کرد حتی بریدن یک درخت خشکیده احتیاج به مجوز کمیسیون ماده ۷ دارد و از سوی دیگر، کم شدن یک درخت در حیاط خانه‌ها نیز با عکس‌های ماهواره‌ای قابل رصد است؛ چه برسد به خیابان ولیعصر(عج).

توزیع 100هزار اصله نهال رایگان
همزمان با آغاز هفته درختکاری توزیع 100هزار نهال رایگان در پایتخت شروع شده است. محمد هادی حیدر‌زاده، مشاور اجرایی معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در همین ارتباط به ایرنا گفت: « این نهال‌ها در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۸ اسفند‌ماه در سطح معابر و اماکن مسکونی توزیع خواهند شد. نهال‌های منازل مسکونی مثمر(میوه‌دار) بوده و از طریق عوامل سامانه ۱۳۷ شهرداری به‌صورت رایگان توزیع و کاشته می‌شود.» به گفته او همچنین به مناسبت فرارسیدن نوروز ۴۴ فرش گل(هر منطقه ۲ فرش گل) در مناطق پرتردد پایتخت پهن می‌شود و در‌ ماه فروردین نیز کاشت گل لاله در بوستان‌های بزرگ پایتخت از جمله شهر، ملت و لاله انجام خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید