• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 19 اسفند 1398
کد مطلب : 96689
+
-

تهران، نوروز امسال مهمان‌پذیر نیست

پیروز حناچی: چند هزار لیتر مایع ضدعفونی‌کننده خریده شده تا به تهران حمل ‌شود

گفت‌و گو
تهران، نوروز امسال مهمان‌پذیر نیست


 حناچی، شهردار پایتخت: چند‌هزار لیتر مایع ضدعفونی‌کننده خریده شده تا به تهران حمل ‌شود
شهرداری تهران در چند حوزه مختلف در حال مقابله با کرونا‌ویروس است. پاکسازی مبلمان شهری و اماکن عمومی، ضدعفونی‌کردن 4نوبته اتوبوس‌ها، شست‌وشو و ضدعفونی‌کردن قطارهای مترو، ضدعفونی‌کردن میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند، تکمیل مواد لازم درمانگاه‌های شهرسالم، دفع پسماندهای تولیدی خانگی و بیمارستانی با رعایت پروتکل‌های بهداشت جهانی، تمهیدات جدید برای گرمخانه‌ها و دفن متوفیان مبتلا به کرونا در بهشت زهرا(س) با روش‌های خاص ازجمله اصلی‌ترین فعالیت‌هایی است که شهرداری این روزها انجام می‌دهد. این در حالی است که هرساله این موقع، شهرداری مشغول آماده‌سازی شهر برای استقبال از بهار بود. امسال اما شهر بیشتر از رنگ و لعاب و خوشامدگویی به نوروز، مواد ضدعفونی‌کننده را به‌خود می‌بیند. اینطور که شهردار تهران هم می‌گوید، پایتخت نوروز‌99 مهمان‌پذیر نخواهد بود تا همگام با سایر شهرها، تلاش‌ها علیه کرونا به نتیجه برسد.
پیروز حناچی در همین زمینه مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا داشته که در ادامه می‌خوانید. شهردار تهران در این مصاحبه علاوه بر اقداماتی که برای مقابله با ویروس کرونا انجام می‌شود، توصیه کرد که هر‌چه خانواده‌ها در خانه بمانند و مراوده کمتری وجود داشته باشد، وسعت انتقال این ویروس قابل کنترل خواهد بود. او همچنین از دولت خواسته تا در زمینه مالی و تامین مواد ضدعفونی‌کننده به شهرداری کمک کند.

بهره از بودجه 4درصدی
شهردار تهران ضمن تشریح اقدامات مجموعه شهرداری تهران در مقابله با ویروس کرونا، گفت: حدود ۲۰ هزار لیتر آب ژاول از ماهشهر خریداری کردیم اما حمل این مسافت طولانی برای این مواد کار سختی است. لذا تلاش می‌کنیم این شرایط را پشت سر بگذاریم. ما از جمعه گذشته ضد‌عفونی معابر از راه‌آهن تا تجریش، پارک‌ها، میادین میوه و تره‌بار که حدود ۲۴۰ میدان تره‌بار در سطح شهر است را انجام داده‌ایم. برای مقابله گسترده با آلودگی این ویروس هزینه کرده‌ایم و نیازمند کمک دولت هستیم. بیشترین فشار در مورد تامین مواد ضدعفونی‌کننده است.
پیروز حناچی افزود: «همه فضاهای عمومی همچون اتوبوس و واگن‌های مترو روزانه 2‌بار ضدعفونی انجام می‌شود؛ چرا‌که یکی از مکان‌های انتشار این ویروس اماکنی است که مردم در آنها حضور دارند و تردد می‌کنند. شهرداری تهران در حوزه مکان‌های عمومی و معابر تلاش خود را به‌کار گرفته و با استفاده از ظرفیت‌هایی همچون میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند به‌طور کامل در خدمت شهروندان است.»
شهردار اضافه کرد: «50سوله مدیریت بحران نیز برای شرایط بحران درنظر گرفته شده، معمولا این سوله‌ها برای مواقع بحرانی همچون سیل و زلزله پیش‌بینی شده بودند اما تلاش خواهیم کرد که آنها را برای استفاده در این شرایط به‌عنوان نقاهتگاه آماده کنیم و در این مسیر باید سوله‌هایی که ایزوله‌تر و دورتر از مراکز جمعیتی هستند، بیشتر مورد استفاده قرار ‌گیرند.»
حناچی با تأکید بر اینکه در شرایط ایده‌آلی نیستیم، گفت: «این ویروس فعالیت اقتصادی ما را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است. شورای اسلامی شهر تهران در بودجه 4درصد را به‌عنوان اختیارات شهردار برای مواقع ضروری مدنظر قرار داده بود که به‌صورت کتبی اعلام کرده‌ایم که از این 4درصد استفاده خواهیم کرد. درخصوص تصمیماتی که تهران به‌عنوان یکی از شهرهای مهمان‌پذیر برای ایام نوروز اتخاذ می‌کند، هیچ‌یک از شهرهایی که مهمان‌پذیر بودند با توجه به این شرایط در ایام عید دعوت به مهمان‌پذیری نمی‌کنند.»

سفر نرویم و بهداشت را رعایت کنیم
شهردار تهران در گفت‌وگو با ایسنا به موضوعات مربوط به مراقبت از خانواده هم اشاره کرد. حناچی گفت: «در فضای مجازی می‌خواندم که نوشته شده بود با سفر رفتن در این ایام، فرد ممکن است یکی از عزیزان خود را از دست بدهد و تمام طول عمر خود را به سرزنش برای این سفر بگذراند. الان فرصتی است که ما با تصمیم درست و عدم‌این ترددها از خود و خانواده خود مراقبت کنیم. تمام مطالعات نشان می‌دهد خارج نشدن از خانه و رعایت موارد بهداشتی بسیار مؤثر است.»
او ادامه داد: «اگر بهداشت دهان، بینی و چشم‌ها در صورت رعایت شود تا ۸۰ درصد ایمن خواهیم بود و شست‌وشوی دست‌ها نیز می‌تواند تا ۲۰‌درصد تأثیرگذار باشد. به این ترتیب می‌توانیم بر غول کرونا فائق بیاییم.»
او با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای اطراف ما آمار دقیقی از ابتلا به کرونا اعلام نکردند، افزود: «اگر می‌خواهیم در کشور شرایط سالم داشته باشیم، لازم است که در اطراف کشور نیز این شرایط برقرار شود. امیدواریم با کاهش شیوع بیماری تا قبل از پایان سال از شر این ویروس نحس خلاص شویم.»


تهیه هدیه به مناسبت روز پدر برای 4هزار نیروی بهشت‌زهرا و پسماند

پیروز حناچی، شهردار تهران از تهیه هدایایی برای نیروهای بهشت‌زهرا و پسماند خبر داد. او در پیامی توییتری نوشت: « به همت بنیاد مستضعفان و لطف عزیز مهندس فتاح و هماهنگی سازمان‌های مدیریت پسماند و بهشت زهرا، همزمان با میلاد امیرالمومنین(ع)، برای 4هزار همکار زحمتکش این واحدها که در این روزهای سخت درگیر مشکلات بسیاری هستند، هدایایی درنظر گرفته شده است. قدردان زحمات خالصانه آنان هستیم.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید