• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 17 اسفند 1398
کد مطلب : 96598
+
-

مورد عجیب مرگ پس از بهبودی از کرونای جدید

پزشکان می‌گویند مثبت شدن مجدد تست چند نفر از افراد بهبود یافته از کووید19لزوما نمی‌تواند به‌معنای ابتلای مجدد آنها تلقی شود


در حالی که پزشکان و محققان هنوز در حال گسترش تحقیقات خود درباره نوع جدید ویروس کرونا هستند، ابتلای مجدد چند فرد بهبود یافته از این ویروس باعث شگفتی آنها شده است.
براساس گزارش‌های منتشر شده طی روزهای اخیر چند مورد از افرادی که پیش از این به‌عنوان بیماران بهبودیافته از بیمارستان‌های چین و ژاپن ترخیص شده بودند، بار دیگر تست‌ ابتلایشان به نوع جدید ویروس کرونا مثبت شده است. یکی از این موارد مرد ۳۶ساله‌ای در شهر ووهان بوده است که تنها 5 روز پس از مرخص شدن از بیمارستان به‌خاطر نارسایی تنفسی فوت کرده است. تا به امروز فرض بر این بوده است که بیماران بهبود یافته به دلیل تشکیل پادتن (آنتی‌بادی) به‌طور موقت از ابتلا به ویروس کرونای جدید یعنی SARS-CoV-2 مصون خواهند بود.
تحقیقات در این رابطه ادامه دارد و پزشکان می‌گویند: گزارش‌های منتشر شده اخیر درباره مثبت شدن تست بیماران بهبود یافته الزاما نمی‌تواند به‌معنای ابتلای دوباره آنها به ویروس باشد. پروفسور کریستیان دروستن، مدیر انستیتوی ویروس‌شناسی بیمارستان شاریته برلین پس از بررسی گزارش کارشناسان چینی به این نتیجه رسیده است که بر مبنای این گزارش نمی‌توان گفت که امکان بروز بیماری مجدد وجود دارد، زیرا تنها سندی که چینی‌ها ارائه کرده‌اند، آزمایش‌های PCR بوده که آنها هم قابل اعتماد نیستند.
بر این اساس این مسئله می‌تواند به خطای انسانی یا خطا در آزمایش‌های صورت گرفته در زمان ترخیص بیماران بازگردد. فشار کاری روی کادر درمان یا آموزش ناکافی آنها می‌تواند باعث خطا در این رابطه شود و علاوه بر این آزمایش با کیت‌های موجود هم احتمال خطا را دارند. در واقع ممکن است این افراد پیش از سلامت کامل از بیمارستان مرخص شده باشند.
احتمال دیگر مطرح شده در این رابطه باقی یا ذخیره ویروس در بدن بیماران مشابه ویروس‌های ابولا و HIV است.  از آنجایی که بیمارستان‌ها در برخی موارد بیماران را براساس کاهش اعلامات و عوارض بیماری کووید 19 مرخص می‌کنند؛ این احتمال وجود دارد که ویروس همچنان در بدن آنها به‌صورت خاموش وجود داشته باشد. یکی از بیمارستا‌ن‌های ووهان به همین خاطر اعلام کرده به زودی تست آنتی‌بادی هم پیش از ترخیص بیماران انجام خواهد داد. با وجود این تئوری‌ها هنوز دانشمندان احتمال ابتلای مجدد به ویروس کرونای جدید را هم از بررسی‌های خود خارج نکرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید