• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 15 اسفند 1398
کد مطلب : 96576
+
-

پیشنهادها

در چشم حیات‌وحش

  موزه حیات‌وحش هفت‌چنار

این‌روزها که زلزله، سیل، بارندگی و... جزو خبرهای رایج ما شده است، البته کمتر کسی دل به طبیعت‌گردی می‌دهد؛ خب، چه کاری است؟ ما طبیعت را پیش شما می‌آوریم. یکی از گزینه‌هایش هم همین موزه‌های مرتبط با طبیعت‌گردی است. موزه‌ها گاهی اوقات کارکردهای چندگانه پیدا می‌کنند، یکی هم اینکه مثلاً می‌شوند موزه حیات‌وحش هفت‌چنار که می‌تواند فرصتی باشد برای شما و فرزندان‌تان تا یک طبیعت‌گردی کنترل‌شده را تجربه کنید. این موزه، در زمینی نزدیک به 5/7هزار مترمربع دایر شده و زیربنایی نزدیک به 2600مترمربع دارد. جالب است بدانید که این موزه در محله بریانک، حوالی نواب صفوی واقع شده است و قاعدتاً دسترسی به آن خاصه برای مردم جنوب و مرکز شهر، راحت خواهد بود. ساختمانی که به این موزه اختصاص داده شده نیز بنایی تاریخی است که به زمان قاجارها برمی‌گردد. در واقع این موزه، تلفیقی است؛ یعنی هم نمونه زنده و هم نمونه غیرزنده بی‌مهرگان، مهره‌داران، آبزیان، خزندگان، پرندگان و پستانداران را مشاهده خواهید کرد. طبیعی است که بازدید از چنین مجموعه‌ای، می‌تواند برای فرزندان شما فوق‌العاده جذاب و ماندگار باشد.

سفر به کارت‌پستال

روستای هوره

با سفر به روستای هوره، از توابع بخش سامان در شهرستان شهرکرد چهارمحال و بختیاری چطورید؟ البته بارندگی‌ها و شیوع کرونا، دست‌وبال ما را برای سفر‌کردن‌های این‌چنینی بسته است اما این پیشنهاد را داشته باشید تا وقتی که این مشکلات رفع شد، یک سفر بهاره هم به این منطقه بروید. در کل، بخش غربی کشور برای بهار گزینه مناسبی است؛ چراکه رویش طبیعت و زندگی را در آن‌ به‌خوبی می‌توانیم به نظاره بنشینیم. این‌دست روستاها در امتداد رشته‌کوه زاگرس قرار دارند و همین امر، منجر به بکربودن و طبیعت بی‌نظیر آنها شده است. معماری این روستا نیز هماهنگی خوبی با طبیعت کوهستانی آن پیدا کرده است. اما طبیعت هوره روایتی دیگر دارد. دشت‌های لاله، چمنزارها، باغ‌ها و... باعث شده‌اند که بتوانید طبیعت‌گردی بی‌نظیر و بکری را طی کنید. روستای هوره، یک پل سنگی زیبا هم دارد که روی رودخانه زاینده‌رود ساخته شده و عکس‌های آن را هنگام سبزشدن طبیعت که ببینید، فکر می‌کنید که دارید توی کارت‌پستال خیره می‌شوید؛ این‌قدر زیبا و چشم‌انداز است. برای سفر به چنین روستاهایی، حتماً اخبار هواشناسی و شیوع بیماری کرونا را به‌دقت دنبال کنید.

پدر تاریخ ادبیات

بابا گوریو

در این روزهای خانه‌نشینی، باید خودتان را به طولانی‌خوانی عادت بدهید و بتوانید رمان‌ها و داستان‌های بلند را هم بخوانید. اول اینکه با عصاره ادبیات جهان آشنا می‌شوید؛ دوم اینکه برای تمرکز ذهن خودتان فوق‌العاده است؛ سوم اینکه کلی داستان دارید که به صورت شفاهی بتوانید برای اهل خانواده تعریف کنید. به همین منظور است که در این شماره، «بابا گوریو» را پیشنهاد می‌کنیم. انوره دو بالزاک، نویسنده شهیر فرانسوی، نویسنده این کتاب است. حتی وقتی که خودش داشت این رمان را می‌نگاشت، متوجه شد که دارد اتفاق بزرگی می‌افتد. این کتاب را در واقع، حماسه مهر پدری می‌نامند. بالزاک، نویسنده به‌شدت پرکار و نابغه فرانسوی، در این کتاب، توصیف دقیقی از روابط بین‌فردی به نمایش گذاشته است. کتاب، جزو مهم‌ترین رمان‌های تاریخ ادبیات جهان است. جالب اینکه خود بالزاک، 3ماه قبل از پدرشدنش نگارش آن را شروع کرده بود. کتاب درباره بابا گوریو، پدری مهربان و فداکار است که دو دختر دارد ولی توسط دختران و دامادهای خود طرد می‌شود، اما اینها اثری روی مهر پدری او نمی‌گذارد. البته گره‌های دیگر داستان در پانسیونی که او زندگی می‌کند، اتفاق می‌افتد.

کتابی برای زنان

کتاب خانم رئیس

کسب‌وکار، جایی برای زن و مرد ندارد. البته در واقعیت گاهی تبعیض‌هایی هم وجود دارد اما نکته اینجاست که کسب‌وکار، بیشتر به ارزش‌ها توجه دارد تا جنسیت‌ها. به قول کیم وو چونگ، بنیانگذار دوو، اگر هم گاهی زن‌ها به موفقیت‌ها و موقعیت‌هایی نمی‌رسند، به‌دلیل این است که در مواقع سخت در کسب‌وکار، سریع می‌خواهند به ‌خودشان و دیگران بقبولانند که بله، ما زن هستیم و طاقت این همه فشار کاری را نداریم؛ درحالی‌که اگر بخواهند پیشرفت خوبی داشته باشند، باید این ذهنیت‌ها و عدم‌مسئولیت‌پذیری را از خودشان دور کنند. کتاب «خانم رئیس»، دقیقاً کتابی است که همین نکته را به شما گوشزد خواهد کرد. کتاب توسط نیویورک‌تایمز، جزو پرفروش‌ترین‌ها معرفی شده و سوفیا آموروسو، بنیانگذار nasty gal آن را نگاشته است. جالب اینکه او کار خودش را با فروش یک لباس کهنه در سایت ebay شروع کرد و توانست آن را با قیمتی بالا بفروشد؛ به کارش ادامه داد و موفقیت‌هایی کسب کرد اما به‌مرور دید که نمی‌تواند به این رویه ادامه بدهد؛ در نتیجه وب‌سایت خودش را ایجاد کرد و شد بنیانگذار و مدیرعامل این فروشگاه بزرگ مجازی.

شب‌های لوکس

راسته‌های نازی‌آباد

نازی‌آباد و راسته خرید و خیابان‌گردی آن، چه در این روزهای نزدیک به عید و چه در همه روزها و شب‌های دیگر سال، گزینه مناسبی برای یک شب‌گردی تهرانی است. این‌روزها که البته این راسته به‌شدت شلوغ است. راسته اصلی نازی‌آباد، شامل دو خیابان شهید بابایی و مشهدی می‌شود که راسته اصلی‌تر، خیابان بابایی است. بیشتر رستوران‌ها و جاهایی که می‌توانید چند دقیقه یا ساعتی در آن مستقر باشید، در خیابان مشهدی و سر نازی‌آباد و در خیابان رجایی واقع شده‌اند. بیشتر مراکز خرید هم در خیابان بابایی و مشهدی قرار گرفته‌اند. در میدان بازار دوم هم می‌توانید نفسی چاق کنید و از خدمات غذایی مربوطه هم لذت ببرید. البته طبیعی است که در چنین روزهایی، باید دقت و مراقبت بیشتری داشته باشید. البته اگر برای خرید به این راسته  می‌روید، بد نیست بدانید که بین مردم جنوب شهر، کلاً نازی‌آباد به گرانفروشی مطرح بوده است؛ هرچند که گزینه‌های نقض زیادی هم برای این منظور وجود دارد. اما برای یک شب‌گردی خانوادگی، گزینه خوبی به نظر می‌رسد؛ خاصه اینکه در حوالی بازار دوم، کمی بالاتر و پایین‌تر، چند بوستان چشم‌نواز هم وجود دارد.

اثر قابل احترام

انیمیشن در مسیر باران

با یک انیمیشن خوب و عالی برای این‌روزهای فرزندان خودتان چطورید؟ انیمیشن در مسیر باران، جزو آثاری است که به‌راحتی می‌توانید تهیه کنید و حتی خودتان در کنار فرزندان‌تان، به تماشای آن بنشینید. این انیمیشن ماجراجویانه و تاریخی، ساخت ایران است و از تکنیک خوبی هم در ساخت بهره می‌برد. کارگردانش حامد کاتبی و زمان آن یک ساعت و 9دقیقه است. انیمیشن درباره شخصیتی به اسم ریان است که به‌ناچار، تن به سفر می‌دهد و در طول این سفر، با ماجراهای ریز و درشت زیادی روبه‌رو می‌شود. در نهایت هم به شهر مرو می‌رسد و گره‌های داستان یکی بعد از دیگری باز می‌شود. این فیلم را می‌توانید از درگاه‌های دانلود فیلم که پولی هم هستند، دانلود کنید و در نمایشگرهای خانگی به تماشا بنشینید. این انیمیشن به قدری خوب کار شده که حتی از جشنواره فیلم فجر هم جایزه گرفته است. بیشتر کاربرانی هم که پای صفحه این فیلم کامنت گذاشته‌اند، بسیار از آن راضی بوده‌اند. موسیقی فیلم نیز اثرگذار درآمده و صدای محمد اصفهانی مزید بر علت شده تا آن را به‌راحتی از یاد نبرید.

سینما در گوشی همراه

سایت‌ها و درگاه‌های پخش و دانلود فیلم و سریال
یکی از بهترین گزینه‌های گذراندن وقت در این روزهای درخانه‌ماندن آن هم در حوزه هنر، می‌تواند اینترنت باشد. اما چطور؟ خیلی ساده؛ سایت‌ها و درگاه‌های آنلاین تماشا و دانلود فیلم‌ها و سریال‌ها. البته بین این مجموعه‌ها و صداوسیما درگیری‌هایی هم وجود دارد که اجازه نمی‌دهد بتوانند به‌راحتی عرض‌اندام کنند. اما همین حالا هم کلی از این سایت‌ها و درگاه‌ها می‌شود استفاده کرد. طبیعی است که تلویزیون هر قدر هم سنگ‌تمام بگذارد، باز هم تنوع زیادی نخواهد داشت. البته هنوز هم بحث حجم این فیلم‌ها، دانلودها و دردسرهای سرعت پخش آنلاین و... وجود دارد، ولی به هر حال جوری نیست که نتوان از این گزینه‌ها استفاده کرد. بهترین گزینه‌ها هم‌اکنون فیلیمو، ملوفیلم، لنز، نماوا، گپ‌فیلم، فیلم‌نت و... هستند. البته استفاده از خدمات این درگاه‌ها غالباً به‌صورت اشتراکی است و باید هزینه‌ای پرداخت کنید. برخی از این درگاه‌ها آرشیو خوبی هم دارند و می‌توانید حتی گزینه‌های سال‌های گذشته را هم تماشا کنید. تلوبیون هم که به‌عنوان گزینه‌ای قابل‌قبول برای دریافت برنامه‌های آرشیو صداوسیما، می‌تواند کمک‌حال شما باشد.

بازگشت پشت‌بام‌ها

  روف‌گاردن‌ها

این‌روزها درخانه‌ماندن‌های شهروندان، کمی دارد حوصله‌شان را سر می‌برد؛ غالبا هم چاره‌ای ندارند، چون با این وضعیت شیوع بیماری کرونا، احتیاط در این است که در خانه بمانیم. اما خانه‌های غالباً کوچک و آپارتمان‌های تنگ، ما را به ورطه افسردگی و بی‌حوصلگی خواهد کشاند. طبیعی و بدیهی است که باید فکری کنیم. یکی از بهترین پیشنهادها، این است که کمی به روف‌گاردن‌ها فکر کنیم. شاید با شنیدن این عنوان، آن را داخل گوگل جست‌وجو کنید و با عکس‌هایی از بهترین روف‌گاردن‌ها روبه‌رو شوید که شما را حسابی ناامید کند. البته منظور ما یک روف‌گاردن گران و تمام و کمال نیست. پشت‌بام‌ها، یکی از گزینه‌هایی است که شهروندان، می‌توانند برای هواخوری در این روزهای درخانه‌ماندن، از آن استفاده کنند. روف‌گاردن، می‌تواند به‌شدت ساده باشد و با کمترین هزینه آماده شود. شما تنها نیاز به مقداری فضای سبز و چند میز و صندلی و البته یک سقف برای بارندگی‌های احتمالی دارید. برای فضای سبز، می‌توانید از حلبی‌های بلامصرف و دست‌دوم استفاده کنید. برای رعایت عایق‌بندی پشت‌بام هم، دانستن چند نکته و استفاده از عایق‌های ارزان‌قیمت کفایت می‌کند. یکی‌دو تا لامپ زیبا هم برای نورپردازی شبانه عالی است.

کسی زنده می‌ماند؟

بردگیم گربه‌های انفجاری

بردگیم‌ها، به بازی‌های رومیزی کارتی گفته می‌شود که انواع آنها از سطوح ساده گرفته تا پیچیده و استراتژیک، موجود هستند. این‌بار قصد داریم بازی رومیزی گربه‌های انفجاری را معرفی کنیم. این بازی جزو بازی‌های ارزان‌قیمت بازار بردگیم‌ها محسوب می‌شود. تعداد کسانی که می‌توانند درگیر این بازی باشند، بین 2تا 5نفر است. هر دست بازی بردگیم هم می‌تواند بین یک‌ربع تا 25دقیقه از شما وقت بگیرد و بیشتر هم برای رده سنی 8سال به بالا مناسب دانسته می‌شود. این بازی، جزو بازی‌های بلوفی محسوب می‌شود که شما در آن، با کلی از گربه‌های انتحاری روبه‌رو هستید. هر کس باید تلاش کند تا از دست این گربه‌های انتحاری خلاص شود و آخرین نفری باشد که زنده می‌ماند. به این ترتیب هر بازیکن که نوبتش می‌رسد، باید کارتی را بکشد. اگر این کارت جزو گربه‌های انفجاری بود، پس انفجار محتوم است، مگر اینکه سعی کند با کمک و حمایت کارت‌های خنثی‌سازی، آن را از کار بیندازد تا بتواند زنده بماند. این کارت‌های خنثی‌سازی، جزو امکانات خاص و متنوع این بازی محسوب می‌شود و باعث خواهد شد که با بازی سراسر جذابی روبه‌رو باشید.

نفس تازه

جاده پیاده‌روی پردیسان

البته پیش از این پردیسان را به صورت کلی معرفی کرده‌ایم. در همین شماره هم به صورت کلی درباره پیاده‌روی‌های شبانه نوشته‌ایم اما حیف است که درباره پیاده‌روی صحبت کنیم و یکی از بهترین مسیرهای پیاده‌روی تهران که در پارک پردیسان واقع شده را معرفی نکنیم. پردیسان در منطقه دو و بزرگراه همت واقع شده. زمان پیشنهادی برای بازدید از این بوستان و پیاده‌روی را هم از یک تا چهار ساعت در نظر گرفته‌اند. شاید تصور شما، پارکی شبیه بوستان‌های دیگر تهران باشد که البته باید کمی این تصور را تعدیل کنید. اینجا قرار بوده یک فضای طبیعی و نیمه‌جنگلی باشد و در آن کمتر خبری از امکانات ریز و درشت می‌توان سراغ گرفت. یک پل معلق هم از بوستان نهج‌البلاغه به اینجا می‌رسد که می‌تواند در پیاده‌روی شما به کار بیاید. این پل 285متر طول دارد. علاوه بر پیاده‌روی، البته می‌توانید روی دوچرخه‌سواری در این بوستان هم حساب باز کنید. در این روزهایی که از همه درخواست می‌شود که چندان بیرون نروند، شاید مسیر پیاده‌روی پردیسان با چشم‌انداز برج میلاد و دیگر جاذبه‌های آن، گزینه بدی نباشد.

سفر به تاریخ

آتشکده بهرام
الان که می‌خواهند از شهرری صحبت کنند، می‌گویند که در حاشیه تهران است اما این تهران بوده که در سده‌های گذشته، در حاشیه شهر ری بوده. شهر ری در عصر ایران باستان، جزو بزرگ‌ترین شهرهای دنیای خودش هم محسوب می‌شده؛ به همین دلیل نشانه‌هایی از این تاریخ و بزرگی هنوز در این منطقه به جا مانده است. تپه میل یا آتشکده بهرام گور یکی از این نشانه‌های تاریخی است که هنوز هم می‌توانید به آن سری بزنید. این بنا را به دوران ساسانی نسبت می‌دهند. این بنا در دوازده کیلومتری جنوب شرقی شهر ری به سمت ورامین بنا شده. اما چرا تپه میل؟ دوپایه بزرگ این بنا را که از دور نگاه کنید، شباهت زیادی به میل دارند و به همین دلیل، چنین عنوانی را برایش در نظر گرفته‌اند. نقل است که این آتشکده زمان حمله اسکندر خراب شده است. البته این نقل، قطعی نیست و احتمال این وجود دارد که در زمان حمله اعراب ویران شده باشد. حتی این احتمال وجود دارد که این آتشکده، مربوط به زمان هخامنشیان هم باشد. این آتشکده در منطقه‌ای به وسعت هشتصد در نهصد متر قرار 
دارد.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید