• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 15 اسفند 1398
کد مطلب : 96575
+
-

در این‌روزهای خاص، برای فرار از بی‌حوصلگی درخانه گردشگری مجازی را به شما پیشنهاد می‌دهیم

بدون خروج از خانه سفر کنید

بدون خروج از خانه سفر کنید

الناز عباسیان

این‌روزها ویروس کرونا همه دنیا را غافلگیر و البته نگران کرده است. نگرانی‌ها از افزایش شمار مبتلایان به این ویروس به اندازه‌ای جدی شده که مدارس و مراکز آموزشی، تعطیل و بسیاری از مشاغل، مشمول دورکاری شده‌اند. افراد زیادی هم ترجیح می‌دهند فعالیت خارج از منزل را محدود کنند. در این شرایط برای ما آدم‌هایی که به زندگی اجتماعی و فعالیت‌های خارج از منزل عادت کرده‌ایم، ماندن در خانه، کار چندان ساده‌ای نیست. کلافگی و کم‌حوصلگی از یک طرف و تمرکزکردن بر شنیدن و صحبت‌کردن درباره اخبار و اطلاعات جدید این بیماری از طرف دیگر، روحیه و انرژی ما را تضعیف می‌کند؛ ازاین‌رو ما برای این هفته شما پیشنهاد متفاوتی داریم. گردشگری مجازی و سیر و سفر به نقاط مختلف کشور و حتی جهان می‌تواند بهترین گزینه برای این‌روزها باشد. حتی اگر در روزهای عادی هم خیلی دل و دماغ سفر و گردش نداشتید، باز هم روی این پیشنهاد ما فکر کنید. این شما و این چند پیشنهاد ناب سیر و سفر اینترنتی.

دور ایران در چند ساعت 
شاید با خودتان بگویید شنیدن کی بود مانند دیدن و چطور ممکن است سفر مجازی و بدون حضور فیزیکی برای ما لذتبخش باشد؛ نگران نباشید! ما به شما قول می‌دهیم که با یک‌ بار سفر مجازی به جاهای دیدنی کشورمان نه‌تنها لذت خواهید برد بلکه این سفر را به دوستان و آشنایان خود هم پیشنهاد خواهید کرد. این گردشگری مجازی یک حسن دیگر هم دارد و آن دادن اطلاعات و آگاهی از بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری است تا به امید خدا در ماه‌ها یا سال‌های آتی با پیش‌زمینه بهتری راهی سفر واقعی شوید. پس اگر شما هم مشتاق این سفر مجازی شدید با ما همراه باشید تا شما را با تعدادی از این جاذبه‌های دیدنی کشور آشنا کنیم.

 راهنمایی کامل سفر 
برنامه‌های سفر مجازی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در طول مسیر سفر، شما را راهنمایی کنند و کمترین علامت سؤالی در ذهن شما باقی نماند. همچنین گزینه نمایش خودکار تور مجازی هم به شما این فرصت را می‌دهد تا حتی بدون کلیک و انتخاب گزینه‌ای، به‌ترتیب با بخش‌های مختلف بناهای تاریخی و فرهنگی آشنا شوید. ممکن است در میانه مسیر روی بخش‌هایی از تصاویر، فلش‌های متحرکی را مشاهده کنید. این فلش‌ها مسیر تماشای فضا را به شما معرفی کرده و با کلیک روی آنها می‌توانید وارد بخش‌های جدیدتری از مکان‌های گردشگری شوید.

ابزارهای واقعیت مجازی 
برای بهره‌بردن از تور مجازی و تماشای سه‌بعدی بناهای تاریخی نیازی به اتصال ابزار جانبی به رایانه یا تلفن همراه نیست اما برای کسانی که می‌خواهند از ابزارهای واقعیت مجازی چون عینک سه‌بعدی بهره ببرند تا ملموس‌تر در این سفر مجازی حضور پیدا کنند هم چاره‌ای اندیشیده‌اند. در قسمت سمت چپ صفحه، گزینه‌ای به شکل عینک طراحی شده است تا لذت سفر را برای شما دوچندان کند. البته پیشنهاد ما این است که کودکان را هم در این سفر با خود همراه کنید تا ضمن لذت‌بردن از تماشای دیدنی‌های ایران از ابزارهای واقعیت مجازی هم بهره ببرند.

تماشای جاذبه‌های گردشگری شیراز 

شهر شیراز یکی از مناطق توریستی است که خیلی از ایرانیان به‌دلیل زیبایی آن تمایل دارند به آن سفر کنند؛ شهری که به شهر عشاق و شعرا معروف است و به لحاظ فرهنگ و تمدن، آب و هوا و جاذبه‌های طبیعی، سرآمد شهر‌های ایران است. مردم بسیار مهمان‌نواز، مهربان، جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی، غذاهای لذیذ محلی و صدالبته فالوده شیرازی همه و همه باعث می‌شود که مردم انگیزه بسیاری برای سفر به این شهر داشته باشند. حالا که شرایط سفر واقعی به این شهر زیبا مهیا نیست بیایید با هم یک سفر مجازی به شهر عشاق برویم. با جست‌وجوی سفر مجازی به شیراز صفحه‌های مختلفی پیش روی شما گشوده خواهد شد که هر یک تلاش می‌کنند با تصاویر و فیلم‌های باکیفیت از گوشه‌گوشه این شهر تاریخی و مهد شعر ایران، شما را به سفر مجازی ببرند. از دیدنی‌های این شهر می‌توان به ارگ کریم‌خان، مسجد وکیل، مسجد نصیرالملک، مقبره حافظ، باغ ارم، خانه و باغ نارنجستان قوام، باغ جهان‌نما و... اشاره کرد که می‌توانید به‌صورت مجازی و پانوراما مشاهده کنید. حالا اگر کسی از شما درباره شهر شیراز و جاذبه‌هایش پرسید با اعتماد به نفس کامل از دیدنی‌های این خانه و عمارت خاص تعریف کنید. اگر هم کسی کنجکاو شد که کی به این سفر رفتید با افتخار بگویید که با یک تور مجازی و با کمترین هزینه و صرف زمان گوشه به گوشه این شهر تاریخی و زیبا را بازدید کردید.

مجازی به اصفهان سفر کنید 

اصفهان سومین شهر پهناور ایران پس از تهران و مشهد است. این شهر به داشتن معماری زیبای اسلامی و پل‌های سرپوشیده، کاخ‌ها، مسجدها و مناره‌های منحصربه‌فرد معروف است تا حدی که تعدادی از آنها به‌عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌ است. این امر باعث شده که در فرهنگ ایرانی، اصفهان، نصف‌جهان لقب بگیرد. اگر فرصت سفر به اصفهان برای شما مهیا نشده، با ما همراه باشید تا در یک سفر مجازی، سری به کاخ هشت‌‌بهشت که روزگاری زیباترین کاخ عالم نامیده می‌شده بزنیم و از آنجا به سی‌وسه‌پل یا پل‌الله‌وردی‌خان برویم؛ همان پلی که با ۳۳دهانه توسط ‌الله‌وردی‌خان اوندیلادزه روی زاینده‌رود در شهر اصفهان و همزمان با حکومت شاه‌عباس صفوی ساخته شده و محل برگزاری مراسم جشن آب‌پاشان و همچنین مراسم خاج‌شویان ارامنه اصفهان در دوره صفویه بوده است. در کنار دیگر دیدنی‌های اصفهان می‌توان سری هم به روستای ابیانه زد. دیدنی‌های اصفهان به این محدود نمی‌شود و شما می‌توانید در یک سفر مجازی در عرض چند ساعت ده‌ها اثر تاریخی بی‌نظیر در جهان را تماشا کنید.

تخت‌جمشید؛ میراث داریوش

در صفحه گوگول تور مجازی تخت‌جمشید را جست‌وجو می‌کنیم و وارد صفحه اختصاصی این گردشگری مجازی می‌شویم. ورود به صفحه گردشگری تخت‌جمشید از همان ابتدا جذاب و متفاوت است و گویی از گردش این کره خاکی، ما را به این نقطه از استان فارس می‌کشاند. در همان ابتدا از دروازه ملل چشم‌تان به زیبایی این تمدن فاخر ایرانی روشن می‌شود. این دروازه که به دروازه بزرگ یا خشایارشا هم معروف است ورودی بنا محسوب می‌شود. ارتفاع این بنا 10متر است و یک ورودی اصلی و دو خروجی داشته که امروزه بقایای دروازه‌های آن پابرجاست. بر دروازه شرقی و غربی، طرح مردان بالدار و طرح دو گاو سنگی با سر انسانی حجاری شده است. این دروازه‌ها با شش کتیبه میخی تزئین شده‌اند. بعد از مشاهده دروازه و ورودی این میراث جهانی، شما به کاخ آپادانا راهنمایی می‌شوید و نماهای مختلفی از کاخ و پلکان آن برای شما به نمایش درخواهدآمد. به این بنا کاخ بار داریوش و خشاریارشا هم گفته می‌شود؛ از قدیمی‌ترین کاخ‌های تخت‌جمشید که به فرمان داریوش، ساخته و برای برگزاری جشن‌های نوروزی و پذیرش نمایندگان کشورهای وابسته به حضور شاه، استفاده می‌شده است. این کاخ توسط پلکانی در قسمت جنوب غربی آن به کاخ تچرا یا کاخ آینه متصل می‌شود. تماشای این کاخ و ستون‌های آن هم که نشان از هنر ایرانیان دارد خالی از لطف نیست. سپس گزینه کاخ تچر پیش روی شماست. 

گشتی در خانه خشتی ایران

تنها با یک کلیک از خانه خود و از پشت سیستم یا گوشی همراه خود راهی رفسنجان و خانه تاریخی حاج‌آقاعلی شوید. تنها با سرچ تور مجازی خانه خشتی، صفحه‌ای رو به تاریخ و تمدن ایران، به روی شما گشوده خواهد شد. اینجا بزرگ‌ترین و زیباترین خانه خشتی جهان در قلب ایران است. در فاصله 6کیلومتری شهر رفسنجان از توابع استان کرمان، خانه‌ای خشتی قرار گرفته که نه‌تنها یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های خشتی جهان به شمار می‌رود بلکه یکی از زیباترین آنها نیز هست. خانه حاج‌آقاعلی، معروف به زعیم‌الله رفسنجانی، با زیربنایی بالغ بر 7000مترمربع و مساحتی برابر با 12000مترمربع، دارای 86اتاق است که در چهار بخش اصلی ساختمان یعنی حوضخانه، شاه‌نشین، پاییزی و زمستانی احداث شده‌اند. با ما همراه باشید تا سفری مجازی هم به این خانه داشته باشیم. در نخستین تصویر، شما گشتی در محوطه بیرونی این خانه می‌زنید. صدای موسیقی ملایم هم شما را در این سفر همراهی می‌کند. در منو سمت راست صفحه گزینه‌هایی چون محوطه بیرونی، حیاط اصلی، نمای روز و شب حیاط، اندرونی عمارت، راهرو، طبقه دوم، رواق، بخش دیگری از محوطه بیرونی، حیاط کوچک در نمای روز و حیاط کوچک در نمای شب به شما معرفی می‌شود. روی هر یک از اینها که کلیک کنید زیبایی‌های منحصربه‌فردی از این خانه مقابل روی شماست.

تجربه یک زیارت مجازی 

معروف‌ترین شهر توریستی مذهبی ایران، مشهد است! پایتخت معنوی کشورمان قطعا یکی از جاهایی است که نه‌تنها مقصد اصلی مسافران داخلی است بلکه بسیاری از گردشگران خارجی که به کشور می‌آیند نیز مشتاق دیدن جاذبه‌های مشهد هستند. با اینکه مشهد بیشتر شهرت و اهمیت خود را به‌خاطر حرم مطهر و نورانی امام رضا(ع) به‌دست آورده اما اماکن گردشگری آن بسیار زیاد هستند؛ از این‌رو تور مجازی شهر مشهد دیدن دارد. شما ابتدا می‌توانید با ورود به صفحه مجازی زیارت مجازی امام رضا(ع)، دل و جانتان را صفا ببخشید. گلچینی از زیارت‌ها و بازدید مجازی از بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) شامل گنبد‌ها، گلدسته‌ها، نقاره‌خانه، سقاخانه، ورودی‌ها، بست‌ها، صحن‌ها، رواق‌ها، مقبره‌ها، مساجد، مدارس، تالارها، کتابخانه‌ها، موزه‌ها و... پیش روی شماست. از جاذبه‌های دیگر شهر هم می‌توان به کوهسنگی اشاره کرد. در حوالی شهر هم از مقبره فردوسی، آرامگاه نادرشاه افشار و دریاچه چشمه سبز نباید غافل شد. وکیل‌آباد و باغ گیاه‌شناسی هم از دیگر جاذبه‌های شهر مشهد است.

از سفر مجازی بیشتر بدانیم 
اجازه بدهید یک توضیح کلی درباره این مدل گردشگری به شما بدهیم؛ گردشگری مجازی که این‌روزها مورد استقبال بسیاری در جهان قرار گرفته است. صنعت گردشگری یکی از ابزارهای مهم درآمدزایی و توسعه در کشورهای جهان است که مطرح‌شدن و گسترش نام و برندسازی را با خود به‌دنبال دارد. همچنین توسعه گردشگری، رونق کسب‌وکار و اشتغال‌زایی را تضمین می‌کند؛ ازاین‌رو کشورهای مختلف در تلاش‌اند تا نام خود را به‌عنوان مکان‌های پرجاذبه برای گردشگران مطرح کنند و از ابزارهای مختلف برای تحقق این امر، بهره می‌گیرند. یکی از این ابزارها که با کمک فناوری اطلاعات و تکنولوژی روز شکل گرفته است «گردشگری مجازی» است. این ابزارها با تنوع گوناگون خود و بهره‌گیری از قدرت رسانه‌های نوین، زمینه لازم را برای معرفی جاذبه‌های گردشگری و تقویت گردشگری فیزیکی فراهم می‌کنند. به‌عبارتی مهم‌ترین هدفی که در گردشگری مجازی دنبال می‌شود تقویت صنعت گردشگری کشورها و در پی آن منافع این صنعت است. جالب است بدانید که در گردشگری مجازی، فرد با حضور مجازی و غیرفیزیکی در مکان‌های توریستی، با جاذبه‌های آن محل، آشنا و این خود مقدمه‌ای می‌شود تا در نخستین فرصت با آگاهی و دانش بیشتر به آن مکان سفر واقعی داشته باشد. یکی از بارزترین تجربه‌های گردشگری مجازی که از ابزارهای مؤثر در این زمینه است راهکار اطلاع‌رسانی چندرسانه‌ای تور مجازی است. این تورهای مجازی از تصاویر پانورامای 360درجه که از نقاط مختلف یک جاذبه گردشگری تهیه شده تشکیل شده است و کاربران می‌توانند با یک کلیک ساده، موقعیت دلخواه خود را انتخاب و از آن بازدید کنند. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های تورهای مجازی این است که کاربران به‌صورت آن‌لاین می‌توانند در آن با یکدیگر تعامل داشته باشند و درباره جاذبه‌های گردشگری صحبت کند. از دیگر قابلیت‌های تور مجازی این است که کاربر علاوه بر امکان انتخاب موقعیت دلخواه در مکان مورد نظر، امکان نمایش و ارائه انواع اطلاعات دیداری و شنیداری را دارد؛ به این شکل که برای دادن اطلاعات بیشتر به کاربر، در کنار تصاویر 360درجه، اطلاعات دیداری و شنیداری چون کلیپ‌های ویدئویی، گفتار، توضیحات، توصیف، اطلاعات متنی، موقعیت جاذبه‌ها روی نقشه و عکس‌های ثابت، پلان بناها و صفحات وب، طراحی شده است. البته بد نیست بدانید که در کنار این تور مجازی، مدل‌سازی و بازسازی سه‌بعدی، از دیگر ابزارهای گردشگری مجازی است که در آن یک مکان توریستی و سیاحتی با بهره‌گیری از تکنیک‌های تصویربرداری (مانند اسکن سه‌بعدی) و پردازش و مدل‌سازی در نرم‌افزار‌های رایانه‌ای، به صورت سه‌بعدی بازسازی می‌شود تا کاربران بتوانند به صورت مجازی، در آن مکان توریستی گردش کنند و با جزئیات آن به صورت بصری آشنا شوند.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید