• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 15 اسفند 1398
کد مطلب : 96535
+
-

سردرگمی آژانس از شورآباد تا شورجستان

اسماعیل سلطنت‌پور- خبرنگار

یک روز بعد از گزارش جهت‌دار مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران تأیید کرد که به آژانس اجازه دسترسی به برخی نقاط را نداده و استدلال ایران این بوده که آژانس نباید دچار بدعت شود. کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، در واکنش به گزارش آژانس در زمینه مسائل پادمانی در ایران تصریح کرد: متأسفانه یک‌بار دیگر، آمریکا و رژیم اسرائیل در تلاش هستند تا روابط و همکاری‌های فعال و سازنده میان آژانس و ایران را با اعمال فشار به آژانس برای خروج از وظایف اساسنامه‌ای خود، با اخلال مواجه کنند. نماینده دائم کشورمان با اشاره به اینکه ایران در حال جلوگیری از ایجاد یک بدعت غیراصولی و خطرناک در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که می‌خواهد به مطالب جعلی سرویس‌های جاسوسی اعتباربخشی کند افزود: طرح هرگونه درخواست روشنگری یا دسترسی تکمیلی از سوی آژانس مبتنی بر مطالب جعلی سرویس‌های جاسوسی ازجمله رژیم صهیونیستی نه‌تنها در مغایرت با اسناد تاسیسی آژانس و نظام راستی‌آزمایی قرار دارد، بلکه هیچ تعهدی را نیز برای ایران در جهت اجابت این درخواست‌ها ایجاد نمی‌کند. غریب‌آبادی تأکید کرد چنانچه کشورها در مقابل اینگونه توطئه‌ها اقدامات بنیادین صورت ندهند، حاکمیت ملی آنها مخدوش خواهد شد.
در این رابطه سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما درباره بخشی از درخواست‌ها و دسترسی‌هایی که آژانس داشته است ملاحظه‌ای داشتیم که این ملاحظات حقوقی بوده و همیشه بر آنها پافشاری کرده‌ایم. بهروز کمالوندی خاطر نشان کرد: قطعا اگر کشورهای دنیا بپذیرند که جواب چنین سوالاتی را بدهند هزاران و میلیون‌ها سوال خواهد بود و هزاران دسترسی است که هر کشور باید مدام درگیر این مسائل باشد.  رافائل گروسی، مدیرکل آژانس همزمان با ارائه گزارش سه ماهه خود که مهم‌ترین محور آن عبور ذخایر اورانیوم ایران از مرز 1000کیلوگرم بود درخواست بازرسی از دو مرکز ادعایی را مطرح کرد.
او در این رابطه بیان کرد: ما خواستار برخی اطلاعات و دسترسی‌ها از ایران‌ بوده‌ایم اما اطلاعات مورد نیازمان را دریافت نکرده‌ایم.
گروسی در ادامه مدعی شد: ما پافشاری کرده‌ایم و برخلاف تمامی تلاش‌هایمان نتوانسته‌ایم به آن اطلاعات دست پیدا کنیم. بنابراین، وضع موجود اقدامی از جانب من می‌طلبد، چراکه این وضع معنایش این است که ایران توانایی آژانس را برای انجام دادن فعالیتش کاهش می‌دهد.
مدیرکل جدید آژانس در حالی مدعی شده که دستور کار سیاسی ندارد که انتخاب او با فشار و تماس‌های شخصی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با وزیران خارجه اعضای شورای حکام مبنی بر رأی به گروسی صورت گرفته است. او همچنین درخواست بازرسی از مراکزی را داده که پیش از این بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره آن فضاسازی کرده بود. یکی از مراکزی که نتانیاهو مدعی شده بود ایران در آن فعالیت مخفیانه هسته‌ای دارد تاسیساتی در نزدیکی روستای شورجستان در حوالی شهر آباده در استان فارس است که گفته می‌شود یک معدن با کاربری تولید شن و ماسه و سنگ است. نتانیاهو پیش از این مدعی فعالیت مخفیانه ایران در یک انباری در منطقه تورقوز آباد شده و همچنین ادعا کرده بود که به اسنادی در یک انباری در شورآباد دست یافته که نشان می‌دهد ایران برنامه نظامی هسته‌ای داشته است. با این حال آژانس اعلام کرد که اسناد ادعایی نتانیاهو همان موضوعاتی بوده که در جریان پرونده مطالعات ادعایی موسوم به پی‌ام دی بررسی و مختومه شده است. همچنین  آژانس گزارش داده که در انباری تورقوزآباد آثاری از اورانیوم به‌دست آورده؛ ادعایی که مقامات سازمان انرژی اتمی آن را عجیب ندانسته‌اند و به گفته بهروز کمال‌وندی سخنگوی این سازمان اورانیوم طبیعی به‌دلیل قابلیت جابه‌جایی با باد در هر مکانی ممکن است وجود داشته باشد. در واکنش به ادعاهای گروسی، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش خود درباره ایران را منتشر کرد اما مثل همیشه این گزارش نیز خیلی فوری و حتی پیش از آنکه در اختیار اعضای شورای حکام قرار گیرد به رسانه‌ها درز پیدا کرد. این دیپلمات روس افزود: رسانه‌ها مطالب هشدار‌دهنده منتشر کردند. اما خونسرد باشید، هیچ‌چیز عجیب و غریبی در این گزارش وجود ندارد. ولادیمیر یرماکوف، مسئول بخش عدم‌اشاعه تسلیحات هسته‌ای وزارت امور خارجه روسیه هم در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک، تأکید کرد: ایران سرسختانه به تعهداتش نسبت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند است. گزارش رسانه‌ها که پایبندی ایران را ارزیابی می‌کنند می‌تواند یک گمانه‌زنی باشد. او در ادامه گفت: ایران در حال اجرای تعهداتش در قبال آژانس است. بنابراین دلیلی ندارد که ادعا شود ایران از چیزی تخطی کرده است. ایران مایل به نزدیک‌ترین همکاری با آژانس است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :