• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 اسفند 1398
کد مطلب : 96519
+
-

تزار عشق و تکنو

تزار عشق و تکنو

آنتونی مارا، نویسنده تراز عشق و تکنو با داستان‌های گلچین ‌مانند درهم‌تنیده، یک قرن را در تاریخ شوروی و روسیه درمی‌نوردد. آغاز این داستان‌ها از تونل‌هایی زیر لنینگراد در سال1937 است و پایان آنها سالی نامعلوم در منظومه شمسی.
وعده حکومت پرولتاریا و آزادسازی رنجبران و زحمتکشان به سرکوب و خفقان و کیش شخصیت انجامید. سقوط کمونیسم تغییر عمده‌ای ایجاد نکرد و فاصله طبقاتی و سلطه سازمان‌های مخفی و مافیا همچنان برقرار ماند. در این میانه، موسیقی و نقاشی هم زندگی‌بخش است و هم ابزار سرکوب. یکی از تابلوهای نقاش چچنی قرن نوزدهم و جنگ چچن در تار و پود داستان جریان دارد. طرح داستان در قالب گلچین‌کردن آهنگ‌های نوستالژیک برای نوار کاست است که بازگوکننده روایتی‌ است بزرگ‌تر از تک‌‌آهنگ‌ها و تک ‌رویدادهای زندگی قهرمانان و نمادی‌ است از آنچه بدان عشق می‌ورزند.

داستان اول کتاب با عنوان «پلنگ» چنین شروع می‌شود: «من اول نقاشم، بعد مأمور سانسور. این جمله را پیرارسال که کشان‌کشان به طبقه سوم مجتمعی از آپارتمان‌های اشتراکی می‌رفتم که بیوه برادرم و پسر 4 ساله‌اش در آن زندگی می‌کردند باید به‌خودم متذکر می‌شدم. زن برادرم با اندک اخمی از سر تعجب در را باز کرد. انتظار دیدنم را نداشت. تا پیش از آن هرگز همدیگر را ندیده بودیم. گفتم: «من رومن اسیپوویچ مارکین هستم. برادرشوهرتان.»به تأیید سری تکان داد و همچنان که بر پیلی‌های از ریخت افتاده دامنی خاکستری رنگ دست می‌کشید، کنار ایستاد تا داخل شوم.»اگر نام واسکا هراسی هم در او ایجاد کرد، ماهرانه آن را مخفی کرد.
این کتاب 358صفحه‌ای را نشر نو با ترجمه مریم حسین‌زاده در شمارگان هزار و 100نسخه، به بهای 52هزار تومان منتشر کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :