• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 14 اسفند 1398
کد مطلب : 96508
+
-

پارلمان شهری پایتخت، دیروز پس از چند جلسه بحث و بررسی، پرونده لایحه 30هزار و 574میلیارد تومانی شهر تهران را بست

پایان ماراتن بودجه 99تهران در شورا

شورا
پایان ماراتن بودجه 99تهران در شورا

مجید جباری- خبر‌نگار

پارلمان شهری پایتخت دیروز درحالی‌که صحن علنی به بالاترین حد اثرگذاری از ویروس کرونا رسیده بود، پس از تمدید 2ساعته وقت جلسه، سرانجام به خط پایان ماراتن بررسی لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران رسید. 
دیروز در جریان آخرین جلسه بودجه‌ای شورای شهر که به بررسی تبصره‌ها اختصاص داشت، محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورا در انتقاد به پیشنهادات ریز و تذکرات طولانی اعضا واکنش نشان داد و تأکیدکرد که با توجه به شرایط کرونا قرار بود، صحبت‌ها و پیشنهادها کوتاه شود تا بتوانیم پرونده بودجه را در سریع‌ترین زمان ممکن ببندیم، اما متأسفانه برخی اعضا به قولشان عمل نکردند و صحبت‌ها طولانی شد. 
همین جا بود که رئیس شورا با مزاح، خطاب به اعضای شورا گفت که امیدوارم کرونا بگیرید و من به عیادتتان بیایم! همین شوخی برای تغییر جو شورا و سرعت گرفتن روند بررسی لایحه بودجه کافی بود؛ چرا که پس از آن، روند بررسی لایحه سرعت بیشتری گرفت و در حالی بررسی دخل و خرج مدیریت شهری در سال 99به پایان رسید که هاشمی در ابتدای جلسه دست‌کم یک جلسه دیگر را برای بررسی آن متصور بود. دویست و سومین جلسه شورای شهر تهران دیروز با ادامه بررسی تبصره‌های بودجه آغاز شد. در جلسه قبل، اعضا تا تبصره 33از 44تبصره لایحه بودجه را بررسی و تصویب کرده بودند. بنابراین شورای شهر در این جلسه 12تبصره دیگر را به تصویب رساند. در میان این تبصره‌ها اما 2مورد بیش از دیگر موارد اهمیت داشت و زمان بیشتری را از شورا گرفت؛ تبصره 26و تبصره 33.

افزایش 25درصدی کرایه حمل‌ونقل عمومی
اما اعضای شورای شهر تهران در جریان بررسی تبصره 26مربوط به تعیین نرخ خدمات شهرداری تهران که در جلسه قبل به‌منظور بررسی بیشتر در کمیسیون‌های تخصصی مراعا مانده بود در نهایت به افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی در سال 99رأی دادند.
 سیدحسن رسولی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ابتدا گفت:« پیش از این بهای خدمات شهرداری تهران به‌صورت یک لایحه جداگانه به شورای شهر می‌آمد اما در برنامه سوم شهر تهران و همچنین آیین‌نامه‌ای که در صحن شورا به تصویب رسید، مقرر شد که لوایح خدماتی شهرداری به‌صورت جداگانه به شورا نیاید و شهرداری موظف شد در قالب لایحه بودجه و در قالب یک تبصره، بهای خدمات را به صحن شورا بیاورد که این فرایند به تصویب رسید و بررسی بهای خدمات در لایحه بودجه به تصویب اعضا رسیده و ایراد شکلی ندارد. در ادامه محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره تصمیم این کمیسیون در مورد بهای خدمات حمل‌ونقل توضیح داد:« کارشناسان کمیسیون حمل‌ونقل پس از بررسی‌های تخصصی به این نتیجه رسیدند که حدود ۲۵درصد افزایش بهای خدمات در حوزه حمل‌ونقل داشته باشیم.»
او با بیان اینکه بر این اساس بلیت ۱۲۰۰ تومانی متروی داخل شهر مصوب سال ۹۸ به ۱۵۰۰ تومان در سال ۹۹ می‌رسد، گفت: «در این حوزه شاهد افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ بلیت هستیم.همچنین بلیت تک سفره متروی حومه به تهران 5۰۰تومان افزایش می‌یابد.بر همین اساس بلیت ۱۲۰۰ تومانی سال ۹۸ به ۱۷۰۰ تومان در سال ۹۹ تغییر می‌کند.»
علیخانی با اشاره به اینکه بلیت تک‌سفره هشتگرد که ۶۰ کیلومتر است 5هزار تومان تعیین شده است، بیان کرد: « بلیت متروی فرودگاه امام خمینی (ره) به‌دلیل کم بودن تعداد مسافرانش همان ۹۰۰۰ تومان باقی می‌ماند. همچنین نرخ اتوبوس و مینی‌بوس نیز ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.کرایه انواع تاکسی و سرویس مدرسه نیز تا سقف ۲۵درصد افزایش می‌یابد و در این قسمت کلمه (تا سقف) را مدنظر قرار دادیم تا حین اجرا برای تعیین کرایه خطوط مختلف دست‌شان باز باشد.» پس از سخنان علیخانی و مخالفان و موافقان، در نهایت اعضای شورا به گزارش کمیسیون حمل‌ونقل درخصوص افزایش کرایه‌ها رأی مثبت دادند و این تبصره با ۱۶رأی از ۱۹ رأی به تصویب رسید .به این ترتیب درصورت موافقت فرمانداری تهران، نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی تهران 25درصد افزایش می‌یابد.

تصویب لایحه بهای خدمات مدیریت پسماند 
 در ادامه بررسی تبصره 26درباره تعیین بهای خدمات سال 99، اعضای شورای شهر مصوبه تعیین بهای خدمات ساماندهی ایمنی و نگهداری مواد شیمیایی خطرناک را اصلاح کردند و به بهای خدمات مدیریت پسماند هم رأی مثبت دادند.

مشارکت شورایاری‌ها در پروژه‌های محلی
شورای شهر دیروز همچنین در دویست و سومین جلسه به لزوم مشارکت شورایاری‌ها در اولویت‌بندی پروژه‌های محلی رأی دادند. این پیشنهاد را مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در جریان بررسی تبصره 38بودجه 99شهرداری تهران ارائه کرد که این پیشنهاد در نهایت تصویب شد.
۳۷۱ میلیارد تومان برای پروژه‌های باقیمانده   اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز همچنین با رأی مثبت خود با تزریق ۳۷۱ میلیارد تومان، پروژه‌های جدیدی را برای برخی از حوزه‌های مأموریتی شهرداری تعریف کردند. اعضای شورای شهر تهران پس از تصویب تبصره‌های بودجه بار دیگر به سرفصل مصارف بودجه بازگشتند.
سیدحسن رسولی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: «همانطور که می‌دانید در روز یکشنبه به استثنای بودجه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، موضوع منابع و مصارف بسته شد و از روز یکشنبه در کمیسیون بودجه، فرهنگی و تلفیق بحث‌های مفصلی صورت گرفت و به اتفاق رقم درآمدی لایحه شهرداری با جمع‌بندی شورا ۳۷۱ میلیارد و ۱۰۳ میلیون و ۸۸۲هزارتومان تعیین شد که با هماهنگی کمیسیون تلفیق از این رقم امروز ۷۶ میلیارد تومان به حوزه فرهنگی اضافه و همچنین حدود ۱۴۱میلیارد تومان نیز به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک اختصاص داده می‌شود و برای اجرای طرح نیلوفری و باغات کن سرجمع به حوزه معماری و شهرسازی ۱۵۰میلیارد تومان اضافه می‌شود.» او اضافه کرد:« این ۳۷۱ میلیارد تومان که از محل مابه‌التفاوت به‌دست آمد در حوزه‌های مهم مأموریت شهرداری و با توافق همه کمیسیون‌ها انجام شد.» در ادامه، زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت با بیان اینکه اگر قرار است بودجه‌ها اینگونه توزیع شود چرا کمک به مابقی حوزه‌ها حذف شده، اظهار کرد:« ما در کمیسیون تلفیق پیشنهادات مختلفی داشتیم اما ما را مجبور کردید که برای تأمین مالی اجرای پیشنهاداتمان از داخل ردیف‌هایمان هزینه‌ها را کم کنیم اما حالا ۳۷۱میلیارد تومان به رقم بودجه اضافه شده است و چرا این عدد به برخی حوزه‌ها اختصاص داده نشده است؟
در ادامه حجت نظری، در موافقت با این پیشنهادات جدید حوزه مصارف سخن گفت. درپی آن محسن هاشمی با تأکید بر اینکه سقف درآمدی بودجه در صحن علنی شورا به تصویب رسیده است، تصریح کرد:« بحث مورد انتقاد هم‌اکنون موضوع حدود ۳۷۱میلیارد تومان است که قرار بود به اتوبوس اختصاص داده شود اما در کمیسیون تلفیق که اتفاقا صدراعظم نوری نیز حضور داشت برخی از کمیسیون‌ها پیشنهاد دادند که این ۳۷۱ میلیارد تومان برای حوزه‌های دیگر نیز درنظر گرفته شود و ما نیز این پیشنهاد را به رأی گذاشتیم.» در نهایت اعضای شورای شهر تهران به افزایش سقف مصارف بودجه رأی مثبت دادند و بر همین اساس مبلغ ۳۷۱میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌ها در حوزه‌های تخصصی شهرداری درنظر گرفته شد.» بر این اساس جلسه دیروز تذکرات مهمی داشت که آنها را در زیر می‌خوانید. همچنین اعضا نرخ گشت کیوسک‌های گل و مطبوعاتی را به تصویب رساندند.

دامن زدن به شایعات با مصالح جامعه در تضاد است

رئیس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه رسمی دیروز شورا با اشاره به شیوع کرونا گفت: «طی 10روز گذشته، کشور رسما وارد چالش جدی اپیدمی کرونا شده است. شاید از ابتدا می‌شد بهتر و سریع‌تر این موضوع را مدیریت کرد اما در مقطع فعلی، تضعیف روحیه عمومی و دامن زدن به شایعات و ناامیدی با مصالح جامعه در تضادی آشکار قرار دارد. شهروندان از مدیریت شهری انتظار دارند در این شرایط بحرانی، در کنارشان باشند؛ بر این اساس شورای شهر و شهرداری تهران، امکانات و منابع خود را جهت مبارزه با اپیدمی کرونا و پیامدهای آن بسیج کرده است. همچنین با توجه به اینکه افق زمانی پایان این بحران در جامعه به‌صورت دقیق مشخص نیست، تهران دست‌کم تا پایان سال به حضور جدی عوامل شهرداری در حوزه‌های مختلف نیاز دارد.» محسن هاشمی‌رفسنجانی اضافه کرد: «تجهیزات و نیروهای باتجربه سازمان آتش‌نشانی و نیروهای خدمات شهری جهت ضدعفونی کردن شهر تهران باید آماده باشند. سازمان حمل‌ونقل جهت مبارزه با ویروس در وسایل حمل‌ونقل عمومی، معاونت فرهنگی‌واجتماعی و سازمان فرهنگی‌وهنری شهرداری تهران جهت کمک به پیشگیری و مددرسانی به خانواده‌های محروم یا آسیب‌دیده در قالب برنامه‌ای فشرده در خدمت شهروندان خواهد بود؛ ضمن اینکه ضرورت دارد خیرین و چهره‌های شاخص فرهنگی، ورزشی و هنری کشور برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه مثل سابق در کنار مردم باشند. سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران و ستاد سمن‌های شورای شهر، باید در استفاده از ظرفیت مردمی فعال عمل کند. او همچنین پیش از آغاز جلسه شورا در جمع خبرنگاران درباره جلسه تلفیق و هم‌اندیشی با شهردار تهران توضیحاتی را ارائه کرد.

زهرا صدراعظم نوری

نزدیک به 38‌ماه از حادثه دردناک آتش‌سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو می‌گذرد. مطابق با بند24 ماده55 قانون شهرداری‌ها، شهرداری موظف به صدور پروانه برای املاک شهر بوده و مدیریت شهری بیش از مالک این ملک به‌دنبال بازسازی دوباره این مجتمع است. اما بدون توجه به نکات و الزامات با سرعت بسیار بالایی شاهد فرایند ساخت‌وساز در این ملک هستیم؛ از این‌رو خواستار طی شدن فرایند قانونی صدور پروانه برای این ملک و رعایت استانداردهای ایمنی و فنی صدور پروانه بوده و از شهرداری تهران خواستار برخورد قانونی با این ملک، همچون تمامی املاک واقع در شهر تهران هستم. مسئله پلاسکو و بازسازی آن یک مسئله ملی و دارای وجوه مختلف بوده که حل مسئله و اخذ پروانه برای آن نیز نیازمند پیگیری و اهتمام جدی است.

احمد مسجدجامعی

وزارت بهداشت در صف اول ارائه خدمات بهداشتی و سلامت به مردم و شهرداری تهران هم در صف اول ارائه خدمات شهری به مردم برای مقابله با کرونا هستند. در تمامی بحران‌هایی که در شهر تهران رخ داده همیشه جلسات مدیریت بحران برای بررسی این موضوعات تشکیل می‌شد اما در مورد کرونا که به‌مراتب فراگیری‌اش بیشتر و تهران هم در صدر آمار مبتلایان به این ویروس است، ضعف‌هایی در این زمینه وجود دارد. شهرداری تهران به واسطه نوع خدماتی که ارائه می‌دهد بیشترین ارتباط را با شهروندان دارد. اما آیا زمینه برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان و حفاظت از جان کارگران شهرداری انجام شده است؟ چرا ستاد بحران در صحن شورا گزارشی ارائه نکرد؟ چرا این جلسات پشت درهای بسته برگزار می‌شود؟ در این زمینه ضرورت دارد کارهای مؤثرتری انجام دهیم و قطعا این اقدامات موجب اطمینان و اعتماد بیشتر مردم می‌شود. همچنین لازم است که مدیریت بحران هر جلسه، گزارشی از اقداماتش را در پایتخت ارائه کند.

ناهید خداکرمی

 تعدادی از ایرانیان با خروج از کشور موجب انتقال اپیدمی کرونا به برخی از کشورها شده‌اند. این مسئله2‌حالت دارد یا تعدادی از افراد آلوده به این ویروس هستند اما علائمی ندارند یا فرودگاه امام‌خمینی به‌عنوان خروجی کشور به ویروس کرونا آلوده است؛ بنابراین لازم است همه قسمت‌های فرودگاه امام‌خمینی و تمام وسایلی که با این فرودگاه در ارتباط هستند؛ همچون واگن های مترو، تاکسی‌ها و حتی فضای پیرامونی و داخلی فرودگاه مورد ضدعفونی هرچه سریع‌تر قرار گیرد. شهردار تهران باید این موضوع را در جلسه ستاد عملیاتی کرونا مطرح کند تا شاهد این مسئله نباشیم که در اخبار عنوان شود مسافران ایرانی کرونا را به دیگر کشورها برده‌اند.

مجوز فروش چاپخانه3  همشهری
بر خلاف آنچه که در یکی از خبرگزاری‌های دیروز به اشتباه منتشر شد، چاپخانه‌ای که دیروز شورا به فروش آن رأی مثبت داد، یکی از چاپخانه‌های قدیمی همشهری است. این چاپخانه تحت عنوان چاپخانه 3 همشهری، در دوره گذشته مدیریت شهری بدون طی مراحل مرسوم حقوقی خریداری شده و اعضای شورا با فروش آن موافقت کردند. این در حالی است که چاپخانه مجهز و اصلی همشهری قرار نیست به فروش برسد و با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد.
به‌گزارش همشهری، شورا دیروز علاوه بر بررسی لایحه بودجه‌99 یک دستور کار دیگر هم داشت. در جریان برگزاری دویست و سومین جلسه شورا  یک لایحه با قید دوفوریت  از سوی شهردار تهران به هیات رئیسه رسید. این لایحه که درباره کسب اجازه شهرداری برای  فروش ۱۱ ملک خود بود، بلافاصله به جریان افتاد. در این لایحه ، شهردار تهران درباره فروش و تهاتر ۱۱ ملک از جمله مجتمع ایستگاهی مولوی، شهروند بوستان، مجتمع دوستان، چاپخانه همشهری، ملک ولیعصر بر روی تونل رسالت، واگذاری ماده ۱۰۱ پروژه شرکت گاز، پارکینگ ایرانشهر، ملک مجاور دادسرای ناحیه ۲ سابق، گلستان جنوبی، روزنامه اطلاعات و ملک واقع در خیابان بهارستان کسب تکلیف کرده بود.
 در جریان بررسی این لایحه، شورا نخست با دوفوریت و بعد با کلیات آن موافقت کرد.پس از تصویب کلیات ، شورا جزئیات آن را در دستور کار قرار داد.در جریان بررسی این دوفوریت، محمد سالاری و سید ابراهیم امینی در مخالفت و سیدمحمود میرلوحی و سید حسن رسولی در موافقت با دو فوریت لایحه صحبت کردند و حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی شهرداری  هم از لایحه دفاع کرد. بر این اساس،دو فوریت لایحه  به رای گذاشته شد که با 10 رای موافق و 4 مخالف قید فوریت آن تصویب شد و در ادامه کلیات‌ آن هم رای آورد و شورا وارد بررسی جزئیات آن شد.  در بررسی جزئیات لایحه اما ، سیدابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورا که برای لحظاتی پس از خروج موقت محسن هاشمی ، ریاست جلسه را برعهده داشت، تعیین‌تکلیف جزئیات لایحه را به جریان انداخت.
زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه شورا ابتدا با ارائه پیشنهادی خواست شد تا ملک ولیعصر بر روی تونل رسالت از فهرست این املاک خارج شود. رسولی با این پیشنهاد مخالفت کرد اما محمد جواد حق شناس درمقام موافق خواسته نژاد بهرام صحبت کرد . نهایتا شورا با 13‌رأی موافق با حذف فروش ملک ولیعصر روی تونل رسالت موافقت کرد.
حجت نظری هم در ادامه پیشنهاد حذف بند 9 لایحه درباره فروش عمارت موسوم به گلستان را مطرح کرد که پس از بحث و بررسی ، این پیشنهاد رای نیاورد.

رد فروش ساختمان روزنامه اطلاعات 
در ادامه احمد مسجدجامعی پیشنهاد داد که فروش ساختمان روزنامه اطلاعات از فهرست اعلامی شهرداری خارج شود.او گفت:«این ساختمان در تاریخچه مطبوعات بسیار مهم است و همچنین از آنجایی که این ساختمان در فضای قدیمی پایتخت قرار دارد باید حفظ شود و حفظ این ملک برای موقعیت شهرداری که دغدغه شهر را دارند لازم است.»  در نهایت و پس از بحث و بررسی، شورا مجوز فروش ساختمان اطلاعات را به شهرداری نداد.
احمد مسجدجامعی در پیشنهاد دومش خواست تا چاپخانه شماره 3 روزنامه همشهری هم  از لیست فروش حذف شود که این پیشنهاد نتوانست رای اکثریت شورا را به دست آورد و شورا مجوز فروش چاپخانه شماره 3 همشهری را صادر کرد. 
گفتنی است که چاپخانه شماره 3 همشهری کارایی لازم را ندارد و در دوره مدیریت شهری پیشین خارج از چارچوب های مرسوم خریداری شده بود.به این ترتیب، شورا با مستثنی کردن 2 ملک از 11 ملک مورد نظر شهرداری در لایحه دوفوریتی‌اش، موافقت کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید