• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
سه شنبه 22 اسفند 1396
کد مطلب : 9649
+
-

فوق العاده

سالروز ترور حجاریان؛ وحشت در بهشت

جواد نصرتی|روزنامه‌نگار:

 

سالروز ترور حجاریان؛ وحشت در بهشت

مردم در روز 22اسفند 1378، مثل هر آخر سال دیگری، روزشان را در فشردگی و هول و ولای آخرین روزهای اسفند شروع کردند اما آن روز خیابان بهشت در مرکز شهر تهران، برنامه تکان‌دهنده دیگری برای آنها داشت. ساعت هشت و نیم صبح، سعید حجاریان، نایب‌رئیس وقت شورای اسلامی شهر تهران، هنگام ورود به ساختمان شورای شهر روی پله‌ها از فاصله‌ای نزدیک مورد اصابت گلوله قرار گرفت. ترور سعید حجاریان، در دوره‌ای که کشور فضای سیاسی خاصی را تجربه می‌کرد، چیزی فراتر از شلیک به یک مقام مسئول بود و رسانه‌ها، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی هم در این واقعه، چیزی فراتر از شلیک به سر یک شخص را می‌دیدند. حجاریان یکی از نظریه‌پردازان جریان اصلاح‌طلبی و سمبلی برای این گرایش سیاسی به شمار می‌رفت و ترور او، به واقعه‌ای پردامنه و پرتحلیل در تاریخ سیاسی معاصر کشورمان تبدیل شد. او بسیار خوش‌شانس بود که از این ترور جان سالم به در برد اما همچنان، آثار صدمه‌ای را که به او وارد شده می‌توان در جسم این شخصیت سرشناس سیاسی مشاهده کرد. مسئولان کشور، با قاطعیت تمام از رسیدگی به این پرونده خبر دادند و سعید عسگر عامل اصلی این ترور چند روز بعد به همراه چند نفر دیگر به اتهام اجرا و همدستی در این ترور بازداشت شدند. سعید عسگر، هنگام ترور دانشجوی 20ساله رشته مهندسی شیمی بود. او در دادگاه، ضمن اعتراف به شلیک به حجاریان، اعلام کرد که به‌صورت مستقل این ترور را انجام داده است. دادگاه، ‌سعید عسگر را به 15سال حبس محکوم کرد. اما یک سال بعد از زندان آزاد شد. حجاریان بعدها در مصاحبه‌هایی اعلام کرد که سعید عسگر را بخشیده و از پشت پرده رونشده این ترور صحبت کرد. با این حال سعید عسگر، همین چند سال پیش اعلام کرد که از ترور حجاریان پشیمان نیست.

 

 همشهری درباره ترور حجاریان چه نوشت؟

فردای ترور سعید حجاریان، روزنامه‌همشهری هم همچون بیشتر روزنامه‌های کشور صفحه یک خود را به این واقعه هولناک اختصاص داد. در بسته مفصلی که همکاران ما در این روز تدارک دیدند، ‌از گزارش میدانی از بیمارستان سینا گرفته تا واکنش‌های و بیانیه‌های چهره‌‌های سیاسی دیده می‌شود. در سرمقاله‌ای که به همین مناسبت «برای اندیشمند سترگ جریان اصلاح‌طلبی» نوشته شده، ضمن محکومیت شدید این اقدام آمده است: « آنانکه در سالیان اخیر دلمشغولی افزون‌تری برای تداوم منطقی جریان اصلاح داشته‌اند، تصویری که از سعید حجاریان در پیش روی دارند؛ ‌مبارزی دوراندیش است که حتی بیش از نتیجه مبارزه، ‌دغدغه‌مند ازارها و روش‌هایی است که در جریان مبارزه به کار برده می‌شود  به ویژه طی دو سال اخیر،‌ که خامدستی‌ها، ‌خیره‌سری‌ها و گاه حتی شقاوت‌های اقتدارگرایان، ‌چندین بار زمینه‌ساز آن بوده که جوانان پرشور عرصه اصلاح‌طلبی را به دامچاله خشونت بکشاند، سعید همیشه به جد و تاکید پا سفت می‌کرد که یک هدف پاک هرگز نمی‌تواند به ابزاری ناپاک حاصل شود و راه خیر هرگز از گذرگاه شر نمی‌گذرد.»

 

سالی که بد است از زمستانش پیداست

همین چند‌ماه پیش و در ابتدای سال 2018میلادی، سازمان‌های بین‌المللی، آماری خیره‌کننده درباره امنیت پروازهای تجاری در دنیا منتشر کردند؛ برای نخستین بار در تاریخ، بشر در سال 2017شاهد هیچ‌گونه سانحه هوایی در بخش مسافربری تجاری نبود. لقب امن‌ترین سال پروازهای مسافربری تجاری، خیلی زود مورد استقبال رسانه‌های مختلف دنیا قرار گرفت و حتی تحلیل‌هایی هم در این‌باره منتشر شد. با این حال، ‌نکته‌ای که در گزارش منتشر شده از سوی گروه ایمنی هوانوردی و یک شرکت مشاوره‌ای هلندی چندان مورد توجه قرار نگرفت این بود که خیلی راحت می‌توان گفت ‌این رکورد بی‌نظیر، یک نوع خوش‌شانسی است. حالا دو‌ماه و نیم از سال جدید نگذشته که چند سانحه دردناک هوایی، خیلی‌ها را یاد آن نکته انداخته است. از نظر سوانح هوایی، سال 2018 شروعی نسبتا طوفانی داشته و تا حالا 4سانحه عمده هوایی در جهان روی داده که متأسفانه دو مورد آنها، در ایران بوده است. نخستین سانحه بزرگ سال، سقوط یک آنتونوف An-26متعلق به سرو ایر در اطراف مسکو بود. در این سانحه که اوایل فوریه روی داد، تمامی 71سرنشین این هواپیما جان خود را از دست دادند. دومین سانحه بزرگ مسافربری سال، ‌متأسفانه جان تعداد زیادی از هموطنان ما را گرفت. برخورد هواپیما ای‌تی‌آر شرکت هوایی آسمان با کوه باعث کشته شدن تمام 66 مسافر آن شد. سقوط یک جت شخصی در کوهستان‌های ایران، دوباره پرونده سقوط هواپیماهای مسافربری را در سال جدید میلادی گشود. این بار یک جت بمباردیه متعلق به یک شرکت ترکیه‌ای که از امارات به ترکیه می‌رفت، در کوه‌های زاگرس در اطراف شهرکرد سقوط کرد و همه 11سرنشین آن کشته شدند. هنوز 24ساعت از این اتفاق نگذشته بود که دیروز، رسانه‌های جهان از بروز سانحه برای یک هواپیمای مسافربری در کاتماندو پایتخت نپال با 49 کشته خبر دادند. دنیا خیلی زود متوجه شد که امنیت پروازی جت‌های مسافربری در سال 2017 یک رؤیای غیرقابل تکرار است. با این حال می‌توانیم امیدوار باشیم، ‌دیگر خبرهای بد از آسمان بر سرمان خراب نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید