• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 13 اسفند 1398
کد مطلب : 96431
+
-

سینما و فرهنگ؛ تحت‌تأثیر کرونا

سینما و فرهنگ؛ تحت‌تأثیر کرونا

کرونا نه‌تنها سلامت انسان‌ها بلکه اقتصاد جهانی را هم تهدید می‌کند و بسیاری از کسب و کارها را به تعطیلی کشانده یا درآمدشان را تقلیل داده است. سینما و به‌طور کلی حوزه فرهنگ نیز از اثر منفی  کرونا در امان نمانده است. بسیاری از کشورهایی که درگیر این بیماری شده‌اند، سینماهایشان را تعطیل کرده‌اند و حتی اکران جهانی بعضی فیلم‌ها نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و مشخص نیست چه زمانی به نمایش در خواهند آمد.
فیلم علمی-‌تخیلی و فانتزی «سونیک خارپشت» به کارگردانی جف فاولر با فروش ۲۶.۸میلیون دلار برای سومین هفته پیاپی در صدر جدول فروش هفتگی گیشه بین‌المللی قرار گرفت. گرچه اکران این فیلم در چین و ژاپن به سبب شیوع ویروس کرونا همچنان تاریخ مشخصی ندارد، فروش بین‌المللی قسمت جدید سونیک بالغ بر ۱۳۷میلیون دلار است. به گزارش ایسنا، انتظار می‌رفت کره‌جنوبی پنجمین بازار بزرگ فروش فیلم‌های سینمایی در جهان پس از موفقیت تاریخی اخیر با فیلم «اَنگل» در جوایز اسکار افزایش فروش چشمگیری را در سالن‌های سینمای تجربه کند اما ویروس کرونا موجب شد چندین فیلم کمتر از انتظارات در گیشه این کشور آسیایی فروش داشته باشند. خبر شیوع این ویروس که همزمان با سال نوی چینی به‌صورت رسمی اعلام شد در همان روزهای نخست به تعطیلی 70هزار سالن سینما در چین انجامید و نیمی از سینماهای ایتالیا نیز برای مقابله با شیوع این ویروس تعطیل شدند.
از سوی دیگر، به جز سینما، فعالیت بسیاری از موزه‌ها نیز به حالت تعلیق درآمده است.  کارکنان و مسئولان موزه لوور، از ترس آلوده شدن به ویروس کرونا، این موزه را تعطیل کردند و از پذیرش بازدیدکنندگان سر باز زدند. یکی از کارمندان موزه لوور می‌گوید: «ما بسیار نگران هستیم؛ چرا که از همه جای دنیا بازدیدکننده داریم. خطر بسیار بسیار زیاد است. اگرچه هنوز هیچ‌گونه علائمی از این ویروس در میان ۲۳۰۰ کارمند در این موزه وجود نداشته است. این مسئله را فقط زمان مشخص خواهد کرد.»
درهای این موزه مشهور روی تمامی بازدیدکنندگان درحالی بسته شد که کارکنان لوور برای برگزاری جلسه‌ای درباره ویروس کرونا در این موزه حاضر شدند. برخی از بازدیدکنندگان ساعاتی پس  از بسته شدن درها همچنان در صف‌ها به انتظار ایستادند، اما مقامات موزه لورر اعلام کردند درهای این موزه تا پایان روز بسته خواهد ماند. در سال۲۰۱۹ در مجموع ۹.۶میلیون نفر از موزه لوور بازدید کردند که سه‌چهارم آنها از خارج از فرانسه برای بازدید آمده بودند. درحالت عادی، محبوب‌ترین موزه جهان روزانه میزبان ده‌ها هزار نفر از علاقه‌مندان است.
فرانسه تاکنون ۱۳۰مورد ابتلا به ویروس کرونا و 2مورد مرگ در اثر ابتلا به آن را گزارش کرده است. روز یکشنبه دولت فرانسه از اقدامات مختلفی برای جلوگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا ازجمله ممنوعیت تمامی اجتماعات بالای 5‌هزار نفر در محیط‌های سربسته خبر داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید