• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 13 اسفند 1398
کد مطلب : 96429
+
-

از تعطیلی پروژه‌های سینمایی تا وعده تأمین سلامت سریال‌سازان

صدا، دوربین، کرونا

تلویزیون
صدا، دوربین، کرونا

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

نوروز امسال متفاوت‌تر از نوروزهای دیگر است. نزدیک به ۱۵روز دیگر سال جدید می‌رسد و این ویروس چینی هنوز قصد رفتن از ایران را ندارد؛ مهمان ناخوانده‌ای که بسیاری از مردم را خانه‌نشین و این خانه‌نشینی وظیفه رسانه ملی را سنگین‌تر از همیشه کرده است. رسانه‌ای که باید بتواند از عهده سلیقه‌های مختلف برآید و با سریال‌ها و برنامه‌های متعدد و متنوع روزهای سخت را هموار کند. اما در این میان نکته قابل توجه روند تولیدات سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی است. یکی از مشکلات فعلی سازندگان، تهیه مواد ضدعفونی و وسایل بهداشتی ازجمله ماسک و دستکش و... است؛ مواردی که کار گروه‌های تولید را سخت کرده؛ از یک سو تهیه آنها و از سوی دیگر هزینه و بودجه‌ای که باید به آن اختصاص بدهند. از روز گذشته صحبت‌هایی برای حمایت و تخصیص بودجه برای این امر صورت گرفته و به‌نظر قرار است تمهیداتی ازجمله حمایت از سوی سازمان و همچنین مرکز بهداشت و درمان صورت بگیرد.

ماراتن سریال‌سازی 
مرتضی میرباقری معاون سیما با اشاره به رویه تولید سریال‌های نوروزی و سپس‌ ماه رمضان عنوان کرده است: «سازندگان مشغول تولید سریال‌های مهم و تأثیرگذارسیما هستند تا بتوانند در نوروز و رمضان ‌و ماه‌های آتی لحظاتی شاد و مفرح برای مردم فراهم آورند. هیچ‌گاه چنین شرایط فشرده‌ای برای رسانه ملی نداشتیم؛ چرا که از الان تا تعطیلات نوروز کمتر از 16روز باقی است و از پایان تعطیلات نوروز تا آغاز‌ماه مبارک رمضان هم تقریبا ۲۰روز فاصله زمانی است و این کار را برای همکاران فشرده و سخت می‌کند.» 
میرباقری ادامه می‌دهد: «برای حفظ سلامتی این عزیزان در کنارهر برنامه تولیدی و سریال یک پزشک ویژه با امکانات تشخیصی و درمانی درنظرگرفته شده است و سلامت همکاران عزیزمان و حاضران دائم رصد می‌شود.» با توجه به صحبت‌های معاون سیما باید دید سازمان می‌تواند نیازهای اولیه سازندگان را نیز تامین کند یا خیر.

نامه‌ای برای تعطیلی پروژه‌های سینمایی
با توجه به وضعیت جامعه و تهدید سلامت مردم و هنرمندان خانه اصناف سینمایی نیز با امضای نامه‌ای مشترک از هیأت مدیره خانه سینما خواستند تا پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی تعطیل شود.

روزهای پایانی نگارش پایتخت
یکی از سریال‌هایی که سازمان برای نوروز امسال درنظر گرفته، فصل ششم مجموعه «پایتخت» است که تیم تولید آن با سرعت زیاد کار می‌کنند تا این مجموعه ۱۵قسمتی برای روزهای نوروز آماده پخش باشد. آرش عباسی، نویسنده این مجموعه که با محسن تنابنده همکاری دارد به همشهری می‌گوید: «نگارش فیلمنامه در بخش‌های پایانی بوده و تمام تلاش گروه این است که مجموعه سر وقت آماده شود.» با توجه به فیلمبرداری مجموعه در شمال کشور باید دید در روزهای آینده سازندگان به‌خاطر ویروس کرونا پروژه را تعطیل می‌کنند یا همچنان به‌کار خود ادامه خواهند داد.  هر چند محسن تنابنده در صفحه شخصی خود عنوان کرده: «ما نیز اینجا در معرض تهدید این ویروس قرار داریم اما پای کار ایستاده‌ایم تا لحظاتی شاد را برای شما مردم ایران در نوروز۹۹ خلق کنیم.» در فصل ششم این سریال طنز که سیروس مقدم کارگردانی آن را برعهده دارد، تغییراتی در خصوص بازیگران دیده می‌شود. فصل اول سریال پایتخت در نوروز 90، فصل دوم و سوم آن در نوروز 92و 93 و فصل چهارم در ایام‌ماه رمضان سال94 پخش شد و پنجمین فصل آن باز هم به پخش نوروزی رسید و در ایام نوروز‌97 روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

کامیون در راه شبکه دو
شبکه دو هم به سراغ سریالی با عنوان «کامیون» رفته.  این مجموعه به کارگردانی مسعود اطیابی است که در آن قصه یک فوتبالیست قدیمی  روایت می‌شود. تصویربرداری سریال با توجه به نزدیک‌شدن به روزهای نوروز در روزهای پایانی خود است و همزمان با تصویربرداری تدوین سریال هم انجام می‌شود. گروه سازنده در ستارخان لوکیشن خود را دارند. سریال کامیون در ۳۰‌قسمت تولید می‌شود و به‌نظر تا پایان فروردین روی آنتن شبکه دو می‌رود.

تهیه مواد مورد نیاز در بازار سیاه
مسعود اطیابی، کارگردان این مجموعه درباره فعالیت گروه و تأثیری که وضعیت امروز روی کار گذاشته به همشهری می‌گوید: «هم‌اکنون تهیه‌کننده هزینه تهیه وسایل بهداشتی را پرداخت می‌کند و فعلا حمایتی نشده است. اما نکته مهم تهیه خود وسایل است که دوستان از بازار آزاد به چند برابر قیمت می‌خرند که در این مورد امیدوارم سازمان زودتر کمک کند. ما به‌شدت مشغول تولید سریال هستیم اما علاوه بر فشردگی کار، کار هم  به‌خاطر مراعات بیشتر مسائل بهداشتی سخت‌تر و زما‌ن‌بر شده است. وقت زیادی صرف ضدعفونی وسایل و وسواس در ورود و خروج افراد به صحنه می‌شود.»

دوپینگ شبکه سوم
شبکه سوم نیز مانند دو شبکه اول و دوم در تدارک سریال نوروزی است. رضا مقصودی قرار است سریال «دوپینگ» را برای این شبکه آماده کند. تصویربرداری این سریال پیش می‌رود و مقصودی کارگردان فیلم سینمایی «خجالت نکش» به‌عنوان نخستین تجربه تلویزیونی خود، کارگردانی آن را بر عهده دارد. برزو نیک‌نژاد کارگردان سینما و تلویزیون که سریال‌نوروزی «قرعه» و فصل اول و دوم سریال «دردسرهای عظیم» را در کارنامه خود دارد نیز تیم تولید سریال را در بخش‌هایی همراهی می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید