• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 12 اسفند 1398
کد مطلب : 96336
+
-

تهدید کرونا در کمین امنیت آب آشامیدنی

آبفای استان تهران برای جلوگیری از کاهش کیفیت آب آشامیدنی، در دستورالعملی اعلام کرده میزان کلر آب نباید به زیر8واحد در PPM کاهش یابد

تهدید کرونا در کمین امنیت آب آشامیدنی

مدیران آب و فاضلاب در تلاشند از به خطرافتادن امنیت آب مصرفی، در نتیجه شیوع ویروس کرونا، جلوگیری کنند زیرا همزمانی شیوع کرونا و افزایش مصرف آب در روزهای پایانی سال ممکن است وزارت نیرو را ناچار سازد از منابع آب زیرزمینی، به‌ویژه در کلانشهرها، استفاده کند که خطر کاهش کیفیت آب را تشدید می‌کند. با این حال محمد رضا کرمی‌نژاد، معاون نظارت بر بهره‌برداری آبفای استان تهران می‌گوید: به تمام زیر مجموعه‌ها دستورالعملی ابلاغ شده که میزان کلر آب نباید به زیر 8واحد در PPM کاهش یابد. او گفت: ما در استان تهران 2منبع آب زیرزمینی و سطحی را داریم، 6تصفیه خانه در مدار هستند، 26درصد منابع آب زیرزمینی داریم که در مواقع اضطرار استفاده می‌کنیم. به گفته کرمی‌نژاد، سالانه یک‌میلیارد و 400میلیون مترمکعب آب شرب در استان تهران مصرف می‌شود که 1.6میلیارد مترمکعب مربوط به شهر تهران و مابقی در بقیه استان مصرف می‌شود؛ یعنی 25درصد آب کشور در تهران استفاده می‌شود که 71درصد آن از آب‌های سطحی و 21درصد از آب زیرزمینی تامین می‌شود.
به گزارش همشهری، او درباره کدر شدن آب شهر در روزهای اخیر توضیح داد: کل مشکل، پس از بارش‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته، بروز کرد، زیرا حجم آب رودها بالا رفت و طغیان کردند. این پدیده به گل‌آلود و کدر شدن آب سدهای کرج و لتیان منجر شد.

خانه تکانی؛ لطفا بعد از نوروز
کارشناسان می‌گویند هر چه مصرف آب افزایش یابد فشار بر منابع آب زیرزمینی بیشتر و باعث می‌شود از کیفیت آب آشامیدنی عرضه شده در شبکه توزیع کاسته شود. محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آبفای تهران با بیان اینکه به لحاظ منابع آبی مشکلی نداریم، گفت: اگر مردم رعایت کنند، آب خوب و مطمئن تامین می‌شود. او گفت: بارندگی خوبی داشته‌ایم که باعث شد کدورت آب در سدهای کرج و لتیان افزایش یابد. به‌مدت 14ساعت تصفیه‌خانه‌ها را از دست دادیم اگرچه مخازن پر بودند اما مجبور شدیم فشار شبکه را کاهش دهیم که باعث شد طبقات بالای آپارتمان‌ها با قطعی آب مواجه شوند البته اکنون مشکل برطرف شده است. بختیاری با بیان اینکه اگر رشد مصرف ادامه یابد، در تابستان دچار مشکل خواهیم شد، گفت: به لحاظ تامین آب، فعلا مشکلی نداریم. او از مردم خواست خانه‌تکانی‌شان را امسال به بعد از عید موکول کنند.

حداکثر توان تصفیه و پمپاژ آب
شست‌وشوی دست‌ها و ضدعفونی‌کردن محیط زندگی، از نخستین اقداماتی است که برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تجویز شده، حالا با بالاگرفتن تب کرونا و افزایش اقدامات احتیاطی بین خانوارها، مصرف آب نیز روندی رو‌به‌رشد گرفته، به‌طوری‌که فقط در تهران مصرف آب 300هزار مترمکعب افزایش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش مصرف آب در اکثر مناطق درگیر کرونا تکرار شده اما همزمانی آن با شروع خانه‌تکانی‌های سال نو باعث شده شرکت‌های آب منطقه‌ای مجبور شوند حداکثر توان سیستم‌های تصفیه و پمپاژ آب را به‌کار بگیرند تا از افت فشار و قطعی در شبکه توزیع جلوگیری شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران می‌گوید: میزان مصرف آب تهرانی‌ها در اسفندماه، رکورد روزهای داغ تابستان را تکرار کرده و سرانه مصرف در شهر تهران به ۲۶۰ تا ۲۷۰ لیتر در روز رسیده؛ درحالی‌که سرانه مصرف روزانه آب شرب در کشور ۲۱۰ لیتر است. براساس این آمارها، در شرایط فعلی پایتخت‌نشین‌ها به‌طور میانگین ۵۰ تا ۶۰ لیتر بیش‌از سایر مردم ایران، آب مصرف می‌کنند. به گفته بختیاری، مصرف فعلی آب تهران نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته نشان‌دهنده رشد ۷درصدی است. براساس آمارهای شرکت آب و فاضلاب تهران، ۳۵درصد آب تولیدی در تهران، در بخش شرب و خانگی مصرف می‌شود درحالی‌که این میزان در سایر استان‌ها ۷درصد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید