• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96241
+
-

سناریوهای همه‌گیری جهانی کرونا

بعضی‌ها احتمال تبدیل شدن نوع جدید ویروس کرونا به یک پاندمی یا دنیاگیر شدن آن را می‌دهند. آیا درصورت اتفاق افتادن این مسئله زندگی مردم جهان فلج می‌شود؟

سناریوهای همه‌گیری جهانی کرونا

حالا وقت آن رسیده که این سؤال مطرح شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد اگر COVID-19 بیماری شماره یک جهان شود؟ عواقب آن در جهان چه خواهد بود؟ زندگی، کار، معاشرت و سفرهای ما چه تغییری خواهد کرد؟
لازم نیست همه فیلم‌های فاجعه‌آمیزی که در این‌باره دیده‌اید را مرور کنید. برخی افراد تصور می‌کنند که شیوع یک بیماری همه‌گیر جهانی به‌معنای بستن مرزها، کشیدن دیوار، لغو همه سفرهای هوایی و قرنطینه کردن کل کشورها به‌طور نامحدود است.
این نظریه کاملا غلط است. تلاش‌های ما برای مهار می‌تواند روند شیوع را کند کرده و برای آمادگی زمان بخرد. اما اگر مهار یک بیماری همه‌گیر جهانی طبق تعریف جهانی آن شکست بخورد تلاش‌ها از تمرکز برای مهار کردن به سمت کاهش شیوع می‌رود. کاهش شیوع می‌تواند با اقدامات فردی پدیدار شود؛ کارهایی مثل دوری کردن از حضور در جمع‌های شلوغ، لغو کردن رویدادهای بزرگ، تعطیلی، دورکاری و تحصیل از راه دور در هرجایی که ممکن است.هرچه سرعت گسترش بیماری همه‌گیر جهانی کمتر شود، تقاضاها و مراجعات به سیستم‌های مراقبت بهداشتی کمتر خواهد شد. هرچه ریسک افزایش بیش از حد بیماری کمتر شود، سیستم‌ها بهتر می‌توانند راه مقابله با ویروس را پیدا کنند و در نهایت تعداد افرادی که می‌توانند از واکسن استفاده کنند بیشتر خواهد شد.اما نقش رسانه‌ها در مسیر شیوع یک بیماری واگیردار جهانی چیست؟ در شرایطی که شایعه و اطلاعات غلط درباره COVID-19 بیداد می‌کند، رسانه چطور باید درباره این بیماری گزارش بدهد؟  «یک بیماری همه‌گیر جهانی در راه است»؛ این جمله به طرز غیرمسئولانه‌ای ترسناک به‌نظر می‌رسد. بنابراین بهتر است اطلاعات بیشتر و جزئی‌تر و مطالعات زیادی داشته باشید و خودتان نتیجه‌گیری کنید. وحشت نکنید، راه‌های زیادی وجود دارد که ما می‌توانیم این بیماری همه‌گیر جهانی را محدود کرده و کاهش دهیم. ترسیدن از خطر بیماری از خود ویروس خطرناک‌تر است. اجازه ندهید این اتفاق بیفتد.
همچنین باید بدانید درصد مرگ‌ومیر این ویروس جدید کمتر از 2درصد است. به علاوه این میزان مرگ‌ومیر برای افراد زیر 60سال پایین‌تر و برای زیر 50سال بسیار پایین‌تر است. همه ما هفته‌ها و ماه‌های بعدی را برای به اشتراک گذاشتن تجربیات‌مان از مشاهدات از طریق لپ‌تاپ، گوشی تلفن، توئیتر و رسانه‌های جمعی می‌گذرانیم. انتشار این بیماری همه‌گیر جهانی در قسمت‌های مختلف جهان شبیه یک حرکت آهسته است. زندگی روزمره ما در نهایت به‌احتمال زیاد تغییر می‌کند. اگر کار اداری شما امروز به شکل دورکاری انجام نمی‌شود به شما اطمینان می‌دهم سال دیگر همین موقع اتفاق می‌افتد. اما اطمینان می‌دهم که هنوز به پایان جهان نرسیده‌ایم و شک نکنید به‌زودی زود از اینکه چقدر این شرایط زود به حالت عادی درآمد شگفت‌زده می‌شوید.منبع: تک‌کرانچ

این خبر را به اشتراک بگذارید