• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 10 اسفند 1398
کد مطلب : 96211
+
-

استعفای شورای سردبیری کایه دو سینما

دورنما
استعفای شورای سردبیری کایه دو سینما

 همه 15عضو شورای سردبیری کایه‌دو سینما به‌دلیل آینده نامعلوم انتشار این مجله و مداخله صاحبان جدید در شیوه نگارش مقالات کناره‌گیری کردند.
به نوشته ایندی‌وایر، این مجله فیلم فرانسوی اکنون به کنسرسیومی از سهامداران تعلق دارد که به اعتقاد اعضای تحریریه آن، این وضعیت باعث ایجاد تضاد منافع در انتشار این نشریه انتقادی شده است. سردبیر کنونی مجله کایه‌دو‌سینما استفانه دلورم است.
در بیانیه‌ اعضای شورای سردبیری مجله کایه‌دو سینما آمده است: اعضای این کنسرسیوم و سهامداران معتقدند که نقدها در نشریه کایه‌دو ‌سینما باید ملایم‌تر باشد و در ضمن ادبیات آن ساده‌تر شود‌ تا همگان بتوانند آن را بخوانند. در نتیجه هر مقاله و مطلب نقدی که منتشر می‌شود، احتمال دارد با تغییرات و سانسور چاپ شود. در این بیانیه همچنین آمده است که اعضای تحریریه کایه‌دو‌سینما همواره به این مشهور بوده‌‌اند که در قبال فیلم‌ها در نقدهایشان مواضع مشخص و واضحی می‌گرفتند. در مطلب ناهیانه‌ای که توسط خبرگزاری فایدون منتشر می‌شود‌ نیز درباره کایه‌د‌وسینما نوشته شده که این مجله اغلب با مطالب و نقدهای آکادمیک شناخته می‌شود. نویسندگان این مجله اغلب تفکرات ویژه خود را داشته‌اند و مقالات آنها اغلب در بسیاری از فهرست‌ها در زمره 10مقاله برتر قرار می‌گرفت.  روزنامه فرانسوی لوموند اما در گزارشی به اخبار پشت پرده بیشتری درباره استعفای اعضای شورای سردبیری کایه‌دو‌سینما اشاره کرده است. این روزنامه نوشته است که صاحبان جدید کایه‌دو‌سینما، بانکداران، تجار‌ و 8تهیه‌کننده سینما هستند. ژان فیلیپ تسه، معاون سردبیر و فردی که به‌مدت 15سال در این مجله به‌عنوان خبرنگار مشغول به‌کار بوده، می‌گوید: در سال‌1950 مجله کایه‌دو‌سینما برای اعلام جنگ به سینمای فرانسه تاسیس شد، اما صاحبان جدید، می‌خواهند به این مجله ظاهری آراسته و شیک‌تر و دوستانه‌تری بدهند‌ که کاملا خلاف سابقه این مجله و بی‌معناست. البته در این گزارش به این مسئله نیز اشاره شده که سهامداران جدید مجله کایه‌دو‌سینما مدعی شده‌اند که دستورالعملی مبنی بر اینکه اعضای تحریریه باید نگاه نقادانه خود را تغییر دهند، تنظیم نکرده‌اند. اریک لنوار، رئیس جدید این مجله می‌گوید: شورای سردبیری باید آنچه را که می‌خواهند، درباره سینما بنویسند. خبر استعفای اعضای شورای سردبیری کایه‌دو‌سینما همزمان شده با یک دوره بحرانی در سینمای فرانسه؛ تنها کمتر از یک‌ماه قبل بود که فیلم یک افسر و یک جاسوس رومن‌پولانسکی، در 12رشته نامزد دریافت جایزه سزار شد که این مسئله اعتراضات شدید فمینیست‌ها را در پی داشت و منجر به استعفای تمام اعضای هیأت مدیره آکادمی سزار شد.‌  کایه‌دو‌سینما ‌سال‌1951 توسط آندره بازن، تئوریسین، ژاک دونوال والکروز کارگردان و نویسنده و ژوزف ماری لو دوکای نویسنده تاسیس شد. مجله کایه‌دو‌سینما در روزگار خوبش، توانسته بود‌ غول‌های سینمایی نظیر ژان لوک گدار، فرانسوا تروفو و کلود شابرول که زمان خود را صرف شکستن مرز‌های فیلمسازی و نگارش درباره روندی که در این راه به‌کار گرفته شده، می‌کردند، به استخدام خود درآورده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید