• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 10 اسفند 1398
کد مطلب : 96164
+
-

دنیا در تب کرونا

بیش از 50 کشور جهان درگیر ویروس مرموز شدند


جواد نصرتی ـ خبرنگار

 کرونا به سرعت در حال فتح کشورهای مختلف در قاره‌های مختلف دنیاست و تأیید ابتلا به آن در آمریکای جنوبی و منطقه زیر صحرای آفریقا، ترس از همه‌گیری آن در سراسر دنیا را به‌شدت افزایش داده است.
علاوه بر موارد جدید، کشورهایی که پیش از این هم درگیر این ویروس بوده‌‌اند آمارهای نگران‌کننده‌ای از موارد ابتلای جدید و قربانیان آن منتشر کرده‌اند و وحشت عمومی از ابتلا به این ویروس، در اروپا و آمریکا باعث هجوم مردم به فروشگاه‌ها و خرید اقلامی مانند ماسک و ژل‌ضدعفونی شده است.
در چنین شرایطی، سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که این ویروس، عملا به اکثر کشورهای دنیا گسترش خواهد یافت. تاعصر دیروز شمار کل مبتلایان به این ویروس 83907نفر بوده‌است . قربانیان این ویروس هم به 2869نفر رسیده است.
 به‌گزارش رویترز، کریستین لیندمایر، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در این‌باره گفته است که احتمال گسترش این ویروس به همه کشورهای دنیا وجود دارد و اگر هم چنین نشود، بیشتر کشورهای دنیا به آن آلوده خواهند شد. او گفته است که شیوع ویروس، «در حال گسترش و بزرگ‌تر» شدن است. تا حالا بیش از 50کشور دنیا ابتلا به ویروس کرونا را تأیید کرده‌اند.
برخی از کشورهایی که در 3روز گذشته نخستین موارد ابتلا به این ویروس را تأیید کرده‌اند نیوزیلند، بلاروس، هلند، لیتوانی، پاکستان، ‌سوئد، نروژ، یونان، رومانی و الجزایر هستند. با این حال نگران‌کننده‌ترین موارد اولیه در روزهای اخیر، در برزیل و نیجریه بوده‌اند. مرد 61ساله‌ای که اخیرا یک سفر کاری به ایتالیا داشته، نخستین مورد ابتلا به این ویروس در آمریکای لاتین به شمار می‌رود. ایتالیا، یکی از کانون‌های بحران در اروپاست و بسیاری از کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که منشا آلودگی در کشورهایشان ایتالیا بوده است. در نیجریه هم که نخستین مورد ابتلا را تأیید کرده، پای ایتالیا در میان است؛ شخصی که ابتلای آن به کرونا تأیید شده، ‌یک شهروند ایتالیایی است که در لاگوس کار می‌کند. سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که آفریقا و به‌خصوص منطقه زیر صحرا به‌خاطر مسافرت‌های زیاد و سطح پایین زیرساخت‌های بهداشتی به‌شدت مستعد فراگیری است.

افزایش نگرانی در اروپا 
هیچ کشوری در خارج از آسیا به اندازه ایتالیا درگیر شیوع این ویروس نیست. ویروس، آنطور که هفته گذشته نخست‌وزیر این کشور گفته است به‌خاطر کوتاهی مدیریت یک بیمارستان در این کشور همه‌گیر شده و به چند کشور دیگر هم سرایت کرده است. در فرانسه، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور این کشور پنجشنبه اعلام کرد که کشورش در آستانه همه‌گیری است. به گزارش گاردین، در آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، حدود هزار نفر در پرجمعیت‌ترین ایالت این کشور قرنطینه شده‌اند و تعداد موارد تأیید شده ابتلا، به بیش از 50نفر رسیده است.

خوش‌بینی در چین، نگرانی در کره 
با وجود افزایش آمار مبتلایان در اروپا، شرق آسیا همچنان بزرگ‌ترین کانون بحران در جهان است. با وجود افزایش نگرانی‌ها در کره و ژاپن، چین دیروز اعلام کرد که تعداد موارد جدید مبتلا به ویروس 327نفر بوده است که پایین‌ترین آمار در یک‌ماه اخیر به شمار می‌رود. دولت چین همچنین اعلام کرده است که 44نفر هم در این کشور جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر آنها مربوط به استان هوبی بوده است.
در ژاپن، جایی که نگرانی از شیوع ویروس، برگزاری المپیک2020 توکیو در انتهای بهار سال آینده را زیر سؤال برده، مقامات در جزیره هوکایدو برای وضعیت اضطراری اعلام کرده و از مردم خواسته‌اند در خانه‌هایشان بمانند. دولت این کشور پنجشنبه اعلام کرد که تمامی مدارس در سطح کشور، برای یک‌ماه تعطیل خواهد بود. در کره‌جنوبی، جایی که بدترین شرایط را بعد از چین در دنیا دارد، دیروز ابتلای 571مورد جدید تأیید شد و مجموع مبتلایان به 2هزارو337نفر رسید. دولت بررسی 210هزار نفر را که مظنون به ابتلا هستند را شروع کرده و انتظار می‌رود تعداد مبتلایان در روزهای آینده بیشتر شود. در مغولستان هم رئیس‌جمهور و برخی دیگر از مقامات بعد از بازگشت از سفر رسمی به چین، در قرنطینه 14روزه قرار گرفته‌اند.

جمعه غمگین در خاورمیانه 
هرچند کانون بحران در خاورمیانه ایران است اما آمار مبتلایان در کشورهای دیگر به‌شدت در حال افزایش است و تقریبا تمامی کشورهای منطقه درگیر هستند. دیروز در ابوظبی در امارات، 2هتل به‌صورت پیشگیرانه‌ای قرنطینه شدند. تست کرونای 2نفر از میهمانان این هتل که شهروند ایتالیا هستند و برای برگزاری تور دوچرخه‌سواری امارات به ابوظبی آمده بودند مثبت شده است. امارات این تور را لغو کرده است. دیروز، نمازجمعه در کشورهایی مانند کویت و بحرین تحت‌تأثیر شیوع ویروس برگزار ولی به دستور مقامات، نمازها کوتاه و سریع برگزار شد. عربستان هم آخر هفته برگزاری حج عمره را به‌صورت موقت ممنوع کرد. در عراق هم تیم‌های مبارزه با عفونت شهرها و اماکن مذهبی را ضدعفونی کردند.

نگرانی از مدیریت دولت ترامپ
در آمریکا، رویکرد دولت ترامپ، باعث نگرانی مردم شده است. دونالد ترامپ که تا هفته پیش سعی در کوچک‌نمایی شیوع ویروس کرونا در آمریکا می‌کرد، پنجشنبه در یک کنفرانس خبری بسیار خوش‌بینانه درباره ویروس صحبت کرد و گفت که کرونا یک روز، همچون معجزه از بین خواهد رفت. دولت او 2.5میلیارد دلار برای مقابله با انتشار این ویروس مقرر کرده است؛ رقمی که دمکرات‌ها و جمهوریخواهان آن را کم خوانده‌اند. انتصاب مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور به‌عنوان مسئول اقدامات دولت در این زمینه هم با انتقادهای زیادی مواجه شده است. منتقدان او را بسیار ناکارآمد می‌دانند.
وحشت عمومی از انتشار ویروس باعث شده است که مردم آمریکا در شهرهای مختلف، برای خرید اقلام بهداشتی به فروشگاه‌ها هجوم ببرند و همین باعث کمبود اقلامی مانند ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده شده است. در اروپا هم گزارش‌های مشابهی از وحشت عمومی و کمبود اقلام بهداشتی منتشر شده است.

واکسن در راه است؟
در چنین شرایطی، بزرگ‌ترین سؤال این است که آیا به‌زودی واکسن مقابله با این ویروس عرضه خواهد شد یا نه. 2روز پیش رسانه‌ها در اسرائیل گزارش دادند که دانشمندان در یک مؤسسه علمی تنها چند هفته تا یک واکسن کارآمد فاصله دارند. در همین حال گزارش‌های دیگری از تلاش‌های برخی شرکت‌های خصوصی برای تولید واکسن منتشر شده است. با این حال فعلا واکسنی که مورد تأیید جهانی قرار بگیرد برای این ویروس تهیه نشده است.


این خبر را به اشتراک بگذارید