• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 22 اسفند 1396
کد مطلب : 9614
+
-

درآمدزایی از خانه پدری

یک استارتاپ، توانسته روستایی کوچک در شمال ایران را به یکی از مراکز بوم‌گردی تبدیل کند

کسب و کار
درآمدزایی از خانه پدری

میترا شکری/ خبرنگار

 سعید وقتی پدرش به دوران بازنشستگی رسید، تصمیم گرفت شغلش را به‌عنوان مدیر روابط‌عمومی یکی از شرکت‌های خوب کرج رها کند و به زادگاه پدری‌اش برگردد؛ جایی که او فکر می‌کرد می‌تواند از پتانسیل آن استفاده کند و برای خودش و اهالی روستا کسب‌وکاری راه بیندازد. با همین ایده‌ «زیتونت» شکل گرفت؛ یک استارتاپ روستایی که بعد از یک سال به‌خوبی توانسته به موفقیت برسد. سعید رنجبر اسطلخ‌جانی که موقع راه‌اندازی این استارپ آپ 27ساله بود معتقد است خیلی از کسانی که روستای آبا و اجدادی دارند هم می‌توانند راه او را بروند و پشت میزنشینی را فراموش کنند. این روایت سعید است از راهی که تا امروز رفته.

 

 

با تولید محتوا شروع کردیم


روزی که با پدرم به زادگاهش برگشتیم فهمیدم روستای اسطلخ‌جان پتانسیل این را دارد که به یک مرکز گردشگری تبدیل شود. هیچ‌کس اوایل، کارم را باور نداشت. فکر می‌کردند از کارم اخراج شده‌ام و می‌خواهم سرم را گرم کنم. با کمک دوستم- وحدت امیری- یک سایت راه ‌انداختیم که 4میلیون تومان برایمان هزینه داشت. بعد شروع کردیم به تولید محتوا دربار‌ه‌ روستا و جاذبه‌هایی که برای گردشگری دارد. معمولا افراد زمانی که برنامه سفر به شمال را می‌چینند، چند مقصد مشخص دارند. آنها یکراست از ترافیک تهران و شهرهای بزرگ، وارد ترافیک شمال می‌شوند. ما در تولید محتوا، جاذبه‌های گردشگری، مسیرهای کوهنوردی، دالان‌های بکر و بافت روستایی حفظ‌شده را به مخاطب معرفی کردیم و قطعا آنهایی که دل‌شان می‌خواست چند روزی به دل طبیعت بزنند، انتخاب اول‌شان شد روستای ما.

 

 

اهالی روستا را راضی کردیم


بعد از اینکه سایت بالا رفت با چند نفر از صاحبخانه‌های روستا صحبت کردیم و به آنها توضیح دادیم چطور می‌توانند با اجاره‌دادن منزل‌شان برای چند شب، کسب درآمد کنند. آنها با ناباوری به ما اجازه دادند از خانه‌ها عکس بگیریم و برای اجاره در سایت‌مان قراردهیم. از نخستین خانه‌ای که آگهی کردیم حدود 45روز گذشت تا نخستین نفر برای اجاره خانه تماس گرفت و کارمان به شکل جدی شروع شد. مردم این روزها روستاهای بکر را به خانه‌های لوکس شهری ترجیح می‌دهند و همین مسئله می‌تواند سکویی باشد برای کسی که می‌خواهد روستایش را به‌عنوان محلی برای گردشگری معرفی و برای هم‌روستاییانش ایجاد درآمد کند.

 

 

ایجاد درآمد برای روستاییان


فردی که در‌ ماه 5 مرتبه خانه‌اش را اجاره دهد چیزی حدود یک میلیون تومان به‌دست می‌آورد که رقم ایده‌آلی است. معمولا برای یک شب چیزی حدود 150تا 160هزارتومان کرایه پرداخت می‌شود و افراد معمولا 2 تا 3روز در خانه‌ها می‌مانند. در کنار کرایه خانه، طبخ غذای محلی هم از دیگر امکاناتی است که می‌توان به مشتری ارائه داد و برای صاحبخانه هم درآمدکسب کرد. یک فرصت شغلی دیگر که استارتش را زده‌ایم، استفاده از افراد محلی به‌عنوان تور لیدر است. این کار، هم منبع درآمدی برای افراد روستاست و هم به کسی که می‌خواهد 2 روز در جایی بکر باشد و تمام منطقه را بگردد گزینه خوبی است.

 

 

بیش از 80خانه داریم


زیتونت را با 4خانه‌ روستایی راه انداختیم و در کمتر از یک سال تعداد خانه‌ها به بیش از 80 باب رسید. اوایل خودمان به روستاها می‌رفتیم و از مردم می‌خواستیم خانه‌شان را برای اجاره به ما معرفی کنند، اما 3-2‌ماه است که صاحبخانه‌ها از مناطق مختلف گیلان با ما تماس می‌گیرند و پیشنهاد می‌دهند تا خانه‌شان را در سایت معرفی کنیم. هم‌اکنون 80درصد از خانه‌های ما برای عید نوروز رزرو شده  است. آن 20درصد را هم به این دلیل که ممکن است در بهار باران بیاید و تردد در روستا سخت باشدخودمان به مشتریان پیشنهاد نمی‌دهیم.

 

 

محصولات کشاورزی هم می‌فروشیم


یکی از محصولات ناب گیلان زیتون است. در گذشته معمولا روستاییان زیتون یا روغن آن را به توریست‌ها می‌فروختند اما هم‌اکنون ماهانه 200لیتر روغن زیتون به شهرهای دیگر ارسال می‌کنیم و برنامه‌ درازمدتی برای گسترش این کار داریم؛ به این شکل برای    12- 11نفر در کارگاه روغن‌کشی ایجاد شغل کرده‌ایم. صاحبخانه‌ها، تورلیدرها، آشپزها و کسانی که در این زنجیره هستند هم هر کدام به شکل مستقیم و غیرمستقیم توانسته‌اند رونقی به کارشان بدهند.

 

 

روستاها را آباد کنیم


هر کدام از جوانانی که در روستا زندگی می‌کنند، اگر با همین شیوه پیش بروند می‌توانند محل زندگی‌شان را به کل ایران و دنیا معرفی و در کنار آن هم برای خودشان و هم‌ روستاییان کسب درآمد کنند؛ با این کار روستاها خالی نمی‌شوند، کسی از روستا به شهر کوچ نمی‌کند و سراغ کارهای کاذب و دور از ‌شأن خودش نمی‌رود.

 

 

 

   فرمول طلایی سعید برای ایجاد کسب و کار موفق

برای موفق شدن در این کسب‌وکار باید خدمات خوبی ارائه داد. ما معمولا با مشتری تمام مدت در ارتباط هستیم و اگر به راهنمایی نیاز  باشد از او دریغ نمی‌کنیم؛ همین‌ها باعث می‌شود مشتریان بعد از پایان سفرشان، ما را به دوستان و نزدیکان پیشنهاد دهند و چه تبلیغی از این بهتر؟ شما هم برای اینکه بتوانید موفق شوید و کاری شبیه به ما کنید باید سایت بسازید، محتوا تولید کنید، روستا را با عکس‌های خوش‌آب و رنگ به مردم بشناسانید، برای حضور آدم‌ها در آن مکان ایجاد انگیزه کنید، به مشتریان‌تان خدمات صادقانه بدهید و خوش‌قول باشید تا در نهایت، هم برای خودتان ایجاد شغل و درآمد کنید و هم برای کسانی که سال‌هاست در روستا زندگی می‌کنند. این درآمد می‌تواند کمک خوبی برایشان باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید