• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 8 اسفند 1398
کد مطلب : 96087
+
-

پانزدهمین نشست کمیسیون برجام در وین برگزار شد

تنفس به برجام با اینستکس

سیاست خارجی
تنفس به برجام با اینستکس

 برجام هنوز زنده است؛ این نخستین اظهارنظر نماینده ایران در مذاکرات هسته‌ای پس از پایان نشست با همتایان برجامی بود. سیدعباس عراقچی در وین از تمایل اروپایی‌ها برای حفظ برجام سخن گفت.
روز گذشته سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و نمایندگان کشورهای‌1+4 و اتحادیه اروپا برای پانزدهمین‌بار از زمان توافق هسته‌ای در هتل کوبورگ یعنی زادگاه برجام دور هم جمع شدند تا به قول هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکراتی مهم در راستای حفظ توافق هسته‌ای داشته باشند.
به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی درباره جزئیات این نشست به خبرنگاران گفت: درباره اینکه چطور می‌توان منافع ایران را از باقی‌مانده برجام تامین کرد، صحبت شد. همگان در این جلسه تأکید کردند که جنبه‌های مختلف اقتصادی ایران باید حفظ شود. همه اعضا در این جلسه بر اهمیت برجام تأکید کردند و اینکه توافق مهم بین‌المللی است و باید حفظ شود.
رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران تصریح کرد: در این جلسه ایده‌های جدی‌تر و متمرکزتری به‌ویژه از سوی کشورهای اروپایی برای تقویت سازوکار اینستکس مطرح شد. این سازوکار تقریبا به مرحله عملیاتی رسیده ‌و درباره اینکه چطور می‌شود آن را تقویت کرد، بحث شد. انتظارات ما از برجام محدود به این موارد نیست بلکه انتظارات گسترده‌ای است. به‌خاطر اینکه تعهدات متقابل برآورده نشد، ایران تعهدات خود را به‌طور جدی در حوزه هسته‌ای و غنی‌سازی کاهش داد، در عین حال اعلام کردیم که حاضریم به تعهدات‌مان بازگردیم به شرط اینکه انتظارات‌مان برآورده شود. برجام الان از تعادل برخوردار شده البته متأسفانه این تعادل در سطح پایین است. وی ادامه داد: ما در هر جلسه تأکید می‌کنیم که بدون تامین منافع‌مان در حوزه اقتصادی بازگشت کامل ایران به برجام امکان‌پذیر نیست.
اشمید شب قبل از نشست هم در پیام توییتری نوشته بود که «همگی وظیفه داریم توافق هسته‌ای را حفظ کنیم».
او تصریح کرده بود که با شرکت‌کنندگان در نشست بحث‌های حیاتی درباره راهکارهای حفظ توافق هسته‌ای با ایران خواهند داشت. این نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام پس از فعال‌شدن سازوکار حل اختلاف در این توافق بود؛ سازوکاری که البته ابتدا ایران آن را فعال کرد و با استناد به بر‌هم‌خوردن توازن برجام به‌دلیل خروج آمریکا از آن، به‌صورت گام‌به‌گام اجرای برخی تعهدات خود را به حالت تعلیق در‌‌آورد.
در ادامه تروئیکای اروپا شامل انگلیس، فرانسه و آلمان اعلام کردند که به‌منظور رفع مسائل کنونی پیرامون اجرای برجام سازوکار حل اختلافات در این توافق را فعال می‌کنند.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این تأکید کرده بود که سازوکار حل اختلافات برجام با هدف رفع مشکلات بر سر راه اجرای این توافق است و به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران منجر نخواهد شد.
این موضع‌گیری بورل اندکی بعد از هشدار ایران مبنی بر خروج از ان‌پی‌تی درصورت بازگشت تحریم‌های ایران صادر شد.
بورل 2هفته قبل به تهران سفر و با مقامات کشورمان دیدار کرد.

بیانیه اروپا: استقبال از نخستین تراکنش اینستکس
هلگا اشمید، نماینده اروپا در نشست کمیسیون مشترک برجام در پایان این نشست تأکید کرد که وضع مجدد تحریم‌های آمریکا، مانع بهره‌مندی کامل ایران از منافع ناشی از رفع تحریم‌ها شده است.
در بیانیه اتحادیه اروپا تأکید شده تمامی اعضا، با یادآوری اینکه این توافق، عنصر کلیدی ساختار عدم‌اشاعه جهانی محسوب می‌شود، بر اهمیت صیانت از آن تأکید کردند.
اعضا، از تحولات مثبت اخیر درخصوص پردازش نخستین تراکنش از طریق اینستکس، اضافه شدن چهار دولت اروپایی به‌عنوان سهامداران جدید و افق افزایش بیشتر سهامداران استقبال کردند. آنها همچنین به اهمیت تقویت این ابزار اذعان داشتند.
همچنین اعضای کمیسیون، با چین، جمهوری اسلامی ایران و تمامی کشورهای مبتلا به کرونا، در تلاش‌هایشان برای مقابله با این موضوع، اعلام همبستگی کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :