• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 8 اسفند 1398
کد مطلب : 96079
+
-

با ما همراه باشید تا شما را به «هملون» یکی از جاذبه‌های گردشگری

آبشار یخ‌زده در همسایگی تهران

آبشار یخ‌زده در همسایگی تهران

الناز عباسیان 

 اگر فکر می‌کنید زمستان فصل مناسبی برای سفر و دیدن جاذبه‌های زیبای طبیعت نیست، سخت در اشتباهید. اگر اهل سفر باشید، مقصدهای زمستانی هیجان‌انگیزی در دسترس شماست؛ در اطراف تهران جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد که می‌توانید از آنها به‌عنوان تعطیلات آخر هفته خودتان استفاده کنید؛ جایی مثل آبشار یخی «هملون». این آبشار در مسیر میگون به شمشک قرار گرفته و زمستان‌ها پاتوق یخ‌نوردی و پیاده‌روی در برف است. اگر ساکن تهران هستید تماشای این منطقه رؤیایی در حوالی شهر را از دست ندهید. البته زیبایی این آبشار فقط محدود به فصل سرما نیست و طبیعت بکر و زیبای هملون در فصل بهار و تابستان هم دیدنی است. با ما همراه باشید تا شما را با این آبشار یخ‌زده و دیگر جاذبه‌های گردشگری‌اش بیشتر آشنا کنیم.

  بهشتی در بهار و زمستان
 
اگر فرصت‌رفتن به سفرهای چندروزه را ندارید حتما روی این پیشنهاد ما فکر کنید. پیشنهاد ما یک تفریح نیم‌روزی است که البته به تناسب ذوق و فرصت شما می‌تواند به تفریح یک یا چند روزه هم تبدیل شود. در همین حوالی تهران و در مسیر میگون به شمشک آبشاری زیبا با جاذبه‌های فراوان به نام آبشار هملون قرار گرفته است. ممکن است با خودتان بگویید بهترین زمان برای تماشای آبشار فصل تابستان است و چرا ما در این فصل سرما تماشای این آبشار را به شما پیشنهاد داده‌ایم. جالب است بدانید این آبشار در فصل زمستان منظره زیباتری دارد و از این‌رو به پاتوق یخ‌نوردی و پیاده‌‌روی در برف تبدیل شده است؛ آبشاری یخ‌زده با غارها و سوراخ‌های زیاد در دامنه که بی‌شک نمی‌توان نظیر آن را در کشور پیدا کرد. به همین‌خاطر افراد بسیاری در زمستان برای یخ‌‌نوردی به آبشار هملون می‌روند. این آبشار یخی درست در شمال شرقی تهران قرار دارد و برای گذراندن یک تعطیلات خوب آخر هفته‌ای برای پایتخت‌نشین‌ها گزینه بسیار مناسب و جذابی است. دره هملون هم در فصول گرم دیدنی است و هم در فصول سرد. سفر به این دره در فصول سرد بیشتر از سوی یخ‌نوردان صورت می‌گیرد. یخ‌نوردی یکی از شاخه‌های کوهنوردی است که شامل صعود به یخ‌های کوهستانی، آبشارهای یخی و یخچال‌های طبیعی می‌شود. دره هملون در فصل بهار و حتی تا اوایل تابستان سرسبز و پرآب است و می‌توانید زیر سایه‌سار باغ‌های سرسبز ساعتی را به فراغت نشسته و عطرخوش طبیعت را با تمام وجود استشمام کنید؛ آنجا که باد ملایم و خنک تابستانی صورت‌تان را نوازش داده و درختان پربار سیب با انبوهی از سیب‌های کوچک و معطر، با وزش هر نسیم عطرافشانی می‌کنند تا خاطره‌ای خوش و به‌یادماندنی از دره هملون در خاطرتان نقش بندد.

گذشته روستا
زمانی که به این منطقه بروید غارها و سوراخ‌های زیادی در دامنه آن خواهید دید که می‌گویند به این منطقه «همه جا لانه» یا «همه لانه» نیز گفته می‌شود که همین سبب شده تا نام آن کم‌کم به هملون تبدیل شود. به گفته اهالی، هملون در گذشته‌های بسیار دور روستایی آباد و سرسبز در میانه دره هملون بوده که پدرانشان (چندین نسل عقب‌تر) در این روستا به باغداری و دامداری اشتغال داشته‌اند. محل دقیق روستا در میانه مسیر دره و جایی بوده که اکنون باغ‌های هملون از آنجا شروع می‌شود. به گفته اهالی، آثار و بقایای اندکی از این روستا- ازجمله یک سنگ آسیاب- تا همین 4۰-3۰ سال پیش دیده می‌شده اما اکنون تمام محدوده روستا را باغ فرا گرفته و هیچ اثر یا نشانه‌ای از این روستای آبا و اجدادی وجود ندارد. همچنین بقایای قلعه‌ای در روستای ایگل (اطراف اوشان) وجود دارد که به آن قلعه یا تخت کیقباد می‌گویند. قلعه کیقباد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

پوشش گیاهی 
 حالا دیگر نوبت این است که از طبیعت، باغ و میوه‌های این دره برایتان بگوییم. در دره هملون ‌جز محصولات باغ‌ها که عمده آنها شامل گیلاس، آلبالو، سیب و گردو است، می‌توان به گیاهان وحشی و یا دارویی مثل باریجه، گون و آویشن اشاره کرد. اگر خواستید در دره هملون آویشن بچینید باید از اواخر خردادماه تا اواخر تابستان یا حتی اواخر پاییز به بالای باغ‌هایی بروید که در نیمه مسیر دره واقع است.‌‌ تا یادمان نرفته به‌گونه‌های جانوری این روستا هم اشاره کنیم. به گفته اهالی، از جانوران وحشی دره هملون می‌توان به بز کوهی و کبک اشاره کرد که البته بز کوهی امروزه به ندرت در ارتفاعات هملون دیده می‌شود. در گذشته حیواناتی از قبیل گرگ، کفتار، خرگوش و حتی پلنگ نیز در این منطقه دیده می‌شده که در سالیان اخیر به‌علت شرایط نامساعد محیط‌زیست ازجمله تخریب زیستگاه یا شکار بی‌رویه، این گونه‌ها از بین رفته‌اند و یا به مناطق دیگر مهاجرت کرده‌اند.

   چطور به آبشار یخی برسیم؟
 این آبشار در مسیر میگون به شمشک واقع شده و زمستان‌‌ها پاتوق یخ‌‌نوردی و پیاده‌‌روی در برف محسوب می‌شود. مسافتی که برای رسیدن به این منطقه جذاب نزدیک به تهران  باید طی کنید حدود ۳۰ الی ۵۰ کیلومتر است. اما اول باید هر جا که هستید خودتان را به بزرگراه شهید بابایی برسانید و از جاده لشکرک به فشم و بعد میگون بروید. از میدان فشم تا میگون تهران ۵کیلومتر راه در پیش است و بعد از آن باید جاده میگون به شمشک را در پیش بگیرید، بعد از آن باید ۵کیلومتر دیگر بروید تا به هملون برسید. البته به‌منظور دسترسی به این منطقه می‌توانید با اتوبوس‌ها خطی شمشک که حدودا از ساعت ۷صبح از فلکه چهارم تهرانپارس حرکت می‌کنند و حدود ساعت ۱۵:۳۰ از شمشک به سمت تهران باز می‌گردند هم استفاده کنید و به این منطقه بکر و دیدنی نزدیک به تهران در تعطیلات خودتان بروید.

شرایط اقامت
 اگر خواستید که یک روز را در این منطقه زیبا بمانید بهترین گزینه برایتان می‌تواند هتل جهانگردی میگون باشد. قیمت رزرو هتل از ۳۲۰ هزار تومان برای اتاق دو تخته شروع می‌شود.  چون هملون، بین شمشک و دیزین قرار گرفته، پس به هتل شمشک هم می‌شود فکر کرد. قیمت اقامت در این هتل‌ها مبلغی حدود 200تا 400 هزار تومان است.

 بهترین زمان
به‌منظور سفر به آبشار یخی هملون در منطقه شمشک اگر در فصل تابستان خواستید بروید بهتر است که به دره هملون بروید و با پیاده‌روی در دره سرسبز و زیبای منطقه از طبیعت آن نهایت لذت را ببرید. اما برای دیدن قندیل‌‌های یخ‌بسته آبشار یخی هملون، زمستان بهترین زمان ممکن می‌تواند باشد.

  چی ببریم با خودمون؟ 
حالا اگر تصمیم شما برای رفتن به این منطقه قطعی شد حواستان باشد که لوازم مورد نیاز برای این سفر را حتما به همراه داشته باشید. از مهم‌ترین لوازم این سفر یک‌روزه، زنجیر چرخ برای خودروی شماست. لباس خیلی گرم، عینک مناسب برف، بادگیر، بارانی، کلاه، دستکش و کفش مناسب یا پوتین هم فراموش نشود. از خوراکی، غذای سبک و آب کافی هم غافل نشوید زیرا در اینجا مراکز چندانی برای فروش این مواد خوردنی و آشامیدنی وجود ندارد. اگر هم خواستید صخره‌نوردی کنید حتما علاوه بر این لوازم، تجهیزات لازم و کافی صخره‌نوردی را همراه خودتان ببرید. البته حواستان باشد که یخ‌نوردی با وجود آنکه بسیار هیجان‌انگیز است اما یکی از ورزش‌های خطرناک به‌شمار می‌رود که برای انجام آن باید حتما دوره‌های ویژه این ورزش را گذرانده باشید. اگر تا به حال تجربه یخ‌نوردی ندارید، می‌توانید به تماشای یخ‌نوردان بپردازید و برای پیداکردن محل مناسب آموزش، می‌توانید از آنها کمک بگیرید. اگر هم جزو کسانی هستید که یخ‌نوردی بلد نیستید اما دوست دارید که این فعالیت را انجام دهید اصلا نگران نباشید؛ چرا که حوالی این منطقه یک آموزشگاه یخ‌نوردی وجود دارد که می‌توانید در آن شرکت کنید. اگر هم نخواستید که یخ‌نوردی کنید می‌توانید از منظره آبشار یخی لذت ببرید و یک روز را برای خودتان هیجان‌انگیز کنید. چند نکته قابل توجه برای علاقه‌مندان به بازدید آبشار هملون وجود دارد که باید به آن توجه کنند. ابتدا اینکه برای رفتن به این مکان دیدنی حتما باید گروهی برنامه بریزید. دومین نکته این است که جاده هملون کوهستانی و در این فصل برف‌گیر است، پس اگر با خودروی شخصی قصد سفر دارید باز هم تأکید می‌کنیم که حتما زنجیر چرخ همراه داشته باشید.

غارهای دیدنی هملون 
 زمانی که به این منطقه رسیدید با 2 غار کوچک و بزرگ مواجه می‌شوید که از جاذبه‌های گردشگری هملون است. خیلی دور نیست و فقط با حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی از اول دره می‌توانید به غار برسید. در ابتدا شما اول وارد غار هملون کوچک می‌شوید و بعد از حدود ۵۰متر به هملون بزرگ می‌رسید. طول این غار حدود ۱۰۰ متر است و برای سرزدن به این غار باید با اصول غارنوردی آشنا باشید و تجهیزات لازم را همراه خودتان ببرید. این دو غار به «هملون کوچک» و «هملون بزرگ» مشهور هستند. کف غار کوچک ترکیبی از سنگ و خاک یا گل است که معمولاً مرطوب و لغزنده است. تا نیمی از غار را می‌توان بدون مشکل خاصی پیمود اما در ادامه به یک دالان پرشیب می‌رسیم که حدود ۳۰ تا ۴۰ متر به سمت پایین امتداد دارد. اگر تجهیزات کامل به همراه ندارید وارد این قسمت نشوید. هملون بزرگ نیز در نزدیکی هملون کوچک اما در بالای یک دامنه پرشیب قرار دارد. گفته می‌شود هملون بزرگ دیدنی‌تر از هملون کوچک است. غارهای دیگری نیز در این منطقه وجود دارند که می‌توان به غارهای «اسپول بزرگ»، «اسپول کوچک» و «سه طبقه‌ای استوار» اشاره کرد.

جاذبه‌های نزدیک
دره هملون

حدودا با یک ساعت و نیم پیاده‌روی در این منطقه، به دره هملون می‌رسید. این دره شیب تندی ندارد و اگر برفی نباشد، راه‌ رفتن در آن سخت نیست؛ حدودا یک ساعت که جلوتر بروید به باغ‌های آلبالوی باصفایی می‌رسید که تماشای آنها بسیار لذتبخش است. این باغ‌‌ها در تابستان‌ها پر از درختان سیب، گیلاس و آلبالو هستند؛ در سر راهتان شما می‌توانید گیاهانی نظیر گون و آویشن را مشاهده و آنها  را جمع کنید و با خودتان بیاورید.

 قلعه استوار 

 یکی از جاذبه‌های گردشگری دیگری که در این منطقه وجود دارد بقایای قلعه‌ای است که به قلعه استوار شهره است. این قلعه در ارتفاعات جنوبی مشرف به دره هملون - تقریبا روبه‌روی غار هملون بزرگ در سمت دیگر دره- قرار گرفته است. قلعه هملون در منطقه شمشک قرار دارد و عمرش به قرن چهارم تا پنجم هجری برمی‌گردد. در گذر زمان بخش‌های زیادی از قلعه خراب شده، ولی بقایای آن‌را می‌توان همچنان مشاهده کرد. همچنین در مجاورت این قلعه، غاری وجود دارد که به آن غار استوار می‌گویند که پیش‌تر به آن اشاره کردیم. این غار طبیعی دارای سه طبقه یا دالان است که دالان‌های آن به هم ارتباط دارند. روی دیواره‌های این دالان‌ها دریچه‌ یا سوراخ‌هایی دیده می‌شود. گفته شده این دریچه‌ها برای دید‌بانی بوده و ساخته دست انسان است. از فراز این مکان تنگه میگون و مناطق اطراف به‌خوبی در معرض دید است. ظاهراً در گذشته از قلعه و غار استوار برای دید‌بانی استفاده می‌شد.

رودخانه هملون 

اگر برنامه سفری شما در فصل بهار و اول تابستان باشد رودخانه هملون پر از آب خواهد بود. شما می‌توانید کنار این رودخانه بنشینید و لحظات خوشی را در آن سپری کنید. خوب است بدانید رودخانه هملون از ارتفاعات و کوه‌های مشرف به دره هملون سرچشمه گرفته و در طول مسیر با پیوستن چشمه‌های متعدد به آن در ‌‌نهایت به رودخانه شمشک ملحق می‌شود. رودخانه شمشک از شاخه‌های اصلی رودخانه جاجرود است که در ‌‌نهایت همه رودهای منطقه به پشت سد لتیان می‌رسند. رودخانه هملون در تابستان‌ها معمولاً کم آب است. به گفته برخی اهالی برای تأمین آب میگون، آب چند چشمه از منابع رودخانه هملون را با لوله به میگون منتقل کرده‌اند که این امر به خشک‌شدن موقت رودخانه منجر شده است. البته دره هملون را از نیمه که رد می‌کنید کف رودخانه کمی آب می‌بینید و هرچه به سمت بالا می‌روید رودخانه رفته‌رفته پرآب‌تر می‌شود.

پیست اسکی شمشک 

 یکی دیگر از گزینه‌های عالی و خوبی که در این منطقه وجود دارد پیست اسکی شمشک است که از بهترین گزینه‌های گردشگری در این منطقه به شمار می‌رود. این پیست این امکان را برای علاقه‌مندان فراهم کرده که در شب‌ها نیز به اسکی بپردازند. پیست اسکی شب شمشک، سال‌هاست که مخاطبان خاص خود را دارد. لذت اسکی در شب باعث شده تا شمشک پاتوق شبانه دوستداران اسکی باشد. جالب است بدانید اسکی شبانه در ایران نخستین بار در پیست اسکی شمشک پایه‌گذاری شده است. افتتاحیه پیست اسکی شب شمشک بعد از آغاز به‌کار پیست شمشک است و البته شرایط خاص خود را دارد. بنابراین اگر دیدید در طول روز پیست فعال است اما پیست اسکی شب تعطیل بود، تعجب نکنید. اما اگر پیست اسکی شب شمشک فعال بود می‌توانید از نورپردازی پیست با رنگ زرد ملایم لذت ببرید و شبی خاطره انگیز را با اسکی در دامنه پیست شمشک تجربه کنید. پیست شب از ساعت 18تا 22 باز است و طول این پیست 
حدود 950متر است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید