• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 7 اسفند 1398
کد مطلب : 96050
+
-

آیا ماسک‌ وسیله محافظتی مؤثری در برابر کروناست؟

نگاه
آیا ماسک‌ وسیله محافظتی مؤثری در برابر کروناست؟


علی ملائکه ـ  روزنامه‌نگار و پزشک

شیوع ویروس جدید کرونا باعث شده است که بسیاری از افراد به‌دنبال یافتن راه‌هایی برای محافظت از خودشان و عزیزانشان در برابر این عفونت باشند.
یکی از وسایل محافظتی که مورد توجه مردم است، ماسک‌های صورت است.
گرچه ماسک‌های صورت می‌توانند نقشی در پیشگیری از عفونت‌های ویروسی تنفسی مانند ویروس کرونا داشته باشند، اما تأثیربخشی‌آن‌ها در موقعیت‌های جهان واقعی محدود است.
شواهدی وجود دارد که ماسک زدن از انتقال ویروس از راه تماس دست با دهان و بینی جلوگیری می‌کند. احتمالا به ‌این‌علت که وقتی ماسک زده باشید، توجه بیشتری به لمس نکردن صورت‌تان با دست‌هایتان پیدا می‌کنید. همچنین اگر شخصی دچار عفونت در کنارتان عطسه یا سرفه کند، ماسک می‌تواند تاحدی در برابر قطرک‌های تنفسی پخش‌شده از شما محافظت کند.
بزرگ‌ترین نگرانی پزشکان «حس امنیت کاذبی» است که افراد با زدن ماسک پیدا می‌کنند و اصول بهداشت شخصی را به فراموشی می‌سپارند. دلایل بسیاری برای ایده‌آل نبودن ماسک‌های صورت وجود دارد؛ برای مثال یافتن ماسکی که به‌طور کامل اطراف دهان و بینی را بپوشاند یا نگهداشتن ماسک برای مدت‌های طولانی روی صورت کار واقعاً سختی است.
به محض اینکه بینی‌تان را زیر ماسک بخارانید یا دهانتان با پشت ماسک تماس پیدا کند، همه محافظتی را که ماسک قرار است به شما بدهد، از دست می‌دهید.
پزشکان و پرستارانی هم که در مراقبت از بیماران ماسک به‌صورت می‌زنند، از دستورالعمل‌های بسیار اختصاصی برای موارد استفاده از ماسک و نوع ماسک مورد استفاده بسته به نوع بیماری که با آن سروکار دارند، پیروی می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید