• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 7 اسفند 1398
کد مطلب : 96040
+
-

ایتالیا؛ کانون بحران اروپا

اروپا
ایتالیا؛ کانون بحران اروپا

ایتالیا به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز شیوع ویروس کرونا در خارج از آسیا، نه‌تنها با افزایش آمار مبتلایان در داخل دست‌وپنجه نرم می‌کند که حالا به‌عنوان صادرکننده ویروس، باعث نگرانی دیگر کشورهای اروپا شده است.
به گزارش بی‌بی‌سی، حضور یک پزشک ایتالیایی در یک هتل در تنه‌ریف در جزیره قناری در اسپانیا که تست کرونای او مثبت شده است، باعث شد تا این هتل از سوی مقامات قرنطینه شود. کرواسی هم دیروز نخستین مورد ابتلا به این ویروس را تأیید کرد. وزارت بهداشت کرواسی گفته که فرد مبتلا در روزهای اخیر در میلان در ایتالیا اقامت داشته است.
در اسپانیا، در پی آزمایش مثبت ابتلای پزشک ایتالیایی به ویروس کرونا، ‌از صدها میهمان هتل خواسته شد تا در اتاق‌هایشان بمانند تا آزمایش‌های پزشکی بیشتر در محل انجام شود. گفته شده است این پزشک، اهل منطقه لمباردی در ایتالیاست. لمباردی یکی از از کانون‌های بحران ابتلا به کرونا در ایتالیاست و مقامات به‌شدت برای مقابله با شیوع بیشتر ویروس در آن تقلا می‌کنند.
ایتالیا با 283مورد ابتلا به ویروس کرونا (اطلاعات مربوط به دیروز عصر)، ‌بیشترین آمار مبتلایان در خارج از آسیا را دارد و دولت برای مقابله با شیوع بیشتر ویروس در مناطق مختلف، دست به اقدامات سختگیرانه‌ای ازجمله قرنطینه برخی شهرهای کوچک زده است. براساس تصمیمات دولت، 50هزار نفر از ساکنان این شهرها، اجازه ندارند طی 2هفته آینده بدون مجوز از مقامات دولتی خانه‌هایشان را ترک کنند. دیروز اعلام شد که نخستین مورد از ابتلا به این ویروس در سیسیل در جنوب این کشور هم تأیید شده است. تا‌کنون 7نفر در ایتالیا جان خود را از دست داده‌ا‌ند و یکی از مبتلایان هم بهبود پیدا کرده است. شیوع سریع ویروس در ایتالیا، کشورهای همسایه را نگران کرده است. به گزارش گاردین، اتریش برای مسافرانی که به ایتالیا و مخصوصا مناطق آسیب‌دیده سفر می‌کنند هشدار سفر صادر کرده و از مسافرانی که از مرز رد می‌شوند و مشکوک هستند تست خواهد گرفت. وضعیت پیش‌آمده در ایتالیا، با توجه به افزایش سریع تعداد مبتلایان، در روزهای پیش‌رو تأثیر بیشتری روی اروپا خواهد گذاشت. در همین حال، نخست‌وزیر این کشور از مدیریت یک بیمارستان انتقاد کرده و گفته که مدیریت نادرست باعث پیش‌آمدن شرایط فعلی شده است. به‌گزارش سی‌ان‌ان، جوزپه کونته به خبرنگاران گفته «مدیریت نه‌چندان درست» یک بیمارستان در شمال این کشور باعث شیوع ویروس شده است؛ «ما نمی‌توانیم پیشرفت (شیوع) ویروس را پیش‌بینی کنیم. مشخص است که شیوع از نقطه‌ای شروع شده و نقطه شروع آن همانجا (بیمارستان) بوده است. بیمارستان پروتکل‌هایی که برای این شرایط وضع شده را به‌خوبی رعایت نکرده و شیوع را تسهیل کرده است.» اوضاع در خاورمیانه هم تشدید شده و دیروز، بحرین از دست‌کم 6مورد ابتلای جدید در این کشور خبر داد.

تشدید اوضاع در آسیا 
شیوع ویروس، در حالی اروپا را نگران کرده که شرایط در آسیا، مرکز اصلی این بحران جهانی هم در حال بدتر شدن است. به‌گزارش رویترز، کره‌جنوبی که بیشترین تعداد مبتلایان را بعد از چین دارد، قصد دارد تعداد زیادی از موارد مشکوک را در یک طرح جامع آزمایش کند. در ژاپن، دولت از مردم خواسته با دورکاری به مهار شیوع این ویروس کمک کنند و هنگ‌کنگ، قطب مالی آسیا، مدارس را برای یک‌ماه تعطیل کرده است.
وضعیت در کره‌جنوبی، در حال بدترشدن است و دیروز یازدهمین مرگ بر اثر ویروس کرونا تأیید شد. با اعلام ابتلای 111مورد جدید به ویروس کرونا، عصر دیروز میزان موارد ابتلا به این ویروس در این کشور به بیش از هزارنفر رسید. بیشتر این موارد در 3شهر دایگو، شمال استان جیونگ‌سانگ و شهر بوسان قرار دارند. در دایگو، حضور گسترده مردم در مراسم یک کلیسا باعث شیوع سریع این ویروس در بین پیروان آن شده است. دولت تصمیم دارد از 200هزار عضو این کلیسا آزمایش ابتلا به ویروس کرونا بگیرد.

تب کرونا در بازارها
شیوع فراگیر کرونا در کشورهای مختلف دنیا، تأثیر عمیقی هم بر بازارهای جهانی گذاشته و بازارها در دو سوی جهان، شدیدترین سقوط یک‌روزه ارزش سهام خود را در سال‌های اخیر تجربه کرده‌اند. در آمریکا، سهام داو جونز و اس‌اند‌پی‌با500 واحد نزول،بدترین سقوط یک‌روزه خود از سال2018 را تجربه کردند و داو 3.5درصد افت کرد. در انگلیس، اف‌تی‌اس‌ای سقوط 3.3درصدی را تجربه کرد؛ این بدترین سقوط یک‌روزه از سال2016 به بعد است. در میان کشورهای اروپایی، هیچ بورسی به‌اندازه بورس میلان متاثر از شیوع ویروس کرونا نبوه است. دیروز شاخص این بورس 6درصد سقوط را تجربه کرد. در ژاپن هم شاخص نیکی سقوط 4.5درصدی را تجربه کرد. شاخص‌ها در هنگ‌کنگ و کره‌جنوبی هم در روزهای اخیر دچار نوسان بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید